Hurra mer slemm åt folket haha!!!
Oj skrev ett jätte lånt inlägg om alla min 5 förlossningar men det försvann så jag orkar inte skriva om det igen utan gör en förkortning av det hela.
1:an långdragen förlossning (24 tim 12 hemma och 12 på förlossningen). startar med blod slemmis och molvärk, sen oregelbundna sammandragningar sedan reglbundna värkar, fick lustgas, massage, varmt bad kombinerat med lustgas och epidural . vattnet tog dom hål på vi ca 8cm öppen. Födde en son på BF-3
2:an jätte snabb förlossning började med blodslemmis, och värkar gjorde sjukt ont från första värken blev ambulans in sög hela tuben entornox på väg in, öppen 8cm ej vattenavgång de tog hål på vattnet och 45 min efter att vi kom till förlossningen födde jag min dotter( utan smärtlindring på bb då den masken gjorde mig illa mående). Född på BF+3.
3:an tog en lång promenad och och gick upp och ner i trappen under en lång tid, eftersom jag var sjukt less på allt, fick fart på magen coh samandragningar under mina motionspass. På kvällen hade jag oregelbundna värkar men provade gå och sova plötsligt fick jag blixtrande ont i ryggen trodde ej det hängde ihop med förlossning eftersom jag inte känt detta med det 2 tidigare barnen, men när jag stod på alla fyra i sängen och skrek så bestämde min sambo att det var dax att åka var på toa och då gick blodslemmisen, kom in på bb och var 5 cm öppen tog ytterligare 5 tim innan dottern är född vattnet gic samtidigt som barnet kom så hon kom ut med en en våg jätte snabbt. född på Bf- 10
4:an, hade mkt förvärkar och samlade mkt vatten på slutet så jag bestämde mig för att prova "motionera" igång förlossningen, vi åkte till en strand där jag promenerade någon timme hade hård mage nästan hela tiden, på natten drar värkarna igång jättekraftiga och täta dirrekt, blodslemmis går och vi åker in har 2-3 min mellan värkarna hela vägen in klarar inte av att gå upprätt in på förlossningen utan går som en krok väl inne så får jag dirrekt lägga mig på en säng och ta av byxorna undersökningen visar öppen 7 cm buktande vatenhinnor och jag känner ett djävulskt tryck kroppen börjar krysta och ut kommer bebisen med intakta vatten hinnor runt huvet sonen föds med sk segerhuva 26 minuter efter ankomsten till förlossningen. född på BF-14
5:an i v 36 är jag stor tjock och less på livet har mkt samandragningar, vatten i kroppen och fruktansvärda förvärkar som håller i sig flera timmar regelbundet fört att sedan avta. V36+1 förvärkar hela förmiddagen regelbundna trodde det var dax men så avtar dom, 36+2 slemproppen går UTAN blod i bara massor av slemm och lite molvärk, inget mera händer 36+3 tar en lång skogsprommis med alla barna och hundar har samandragningar nästan hela tiden, kommer hem och får gå på toa och tömma mig flera ggr har lite oregelbundna värkar som kommer och går, på kvällen verkar det dock ha stannat av igen, jag sommnar i soffan när jag ser på förlossningsklininken mkt besviken att det inte var dax för mig, vaknar senare på natten av att värkarna starkat igen med en mkt vassare smärta går på toa och får då en blödning utan slemm eftersom slemmisen gått några dagar tidigare, vi åker in till förlossningen( har över 10 mil dit så inte mkt att spela på). Var öppen 4-5 cm och väl framme så avtar värkarna man beslutar att ta hål på vattnet för att få fart på förlossningen igen, trots vattenavgång så rör det sig sakta frammåt och man sätter in värkstimulerande dropp när jag är öppen ca 6 cm. efter ca 6 tim på bb så är jag äntligen redo att krysta ut vårat 5:e mirakel. Född v 36+4 och vägde 3350g. Pigg och frisk pojke som börjar amma dirrekt.
Ja detta var lite om mig de, kan sumera det hela så här; 4 av 5 förlossningar har startat med värkar och blodblandad slemmpropp bara nr5 som slemmisen går någon dag tidigare utan blod i, ingen dirrekt spontan vattenavgång utan hinnorna har krokats hål på inne på BB eller så har barnets huvud tryck sönder dom när barnet kommit ut. Blir spännande att se hur denna förlossning blir....