ragatan skrev 2012-04-19 15:21:43 följande:
Jag har aldrig motsatt mej screening eller aborter, eller att man ges möjlighet att testa för ärftliga sjukdomar. Jag har motsatt mej att använda screening som ett rutinmässigt sätt att sortera bort oönskade individer, alltså välja ut vissa "oönskade" diagnoser och därigenom indirekt utöva socioekonomiska påtryckningar.
Tongångarna i tråden har bitvis varit såna att även blindhet och dövhet nämnst som "otänkbara" funktionshinder. Att funktionshinder, oavsett vilket, per automatik innebär att livskvaliteten är så dålig att det är bättre att vara död går jag heller inte med på.
Jag tror dock mer på att satsa forskning på att bota/lindra i första hand, än att forska på att finna och sortera bort avvikelser.
ser man krasst på saken är det eg ingen svår fråga
allt bottnar i om foster ska tillskrivas människovärde eller inte.
Om ett foster har människovärde så får det inte dödas mot sin vilja oavsett vilka skador/sjukdomar det bär (dvs då är abort alltid oetiskt) , men om det
inte har ett människovärde så är det alltid etiskt riktigt att välja bort det oavsett orsak.
Att
villkora människovärdet (
det är ok att göra abort, men bara om barnet ändå skulle dö vid förlossningen/mamman blivit våldtagen/riskerar att dö etc) är oetiskt då det innebär att man ställer två människors värden mot varandra.
Min bestämda åsikt är att människovärdet är okränkbart och ska aldrig beläggas med några villkor, men omedvetna foster har inget människovärde öht, de är inte individer.
Att välja bort ett foster som skulle
utvecklas till en blind människa har inget med blinda människors
värde att göra (lika lite som aborterandet av ett foster med en dödlig sjukdom säger något om värdet på människor med dödliga sjukdomar)
Hur ställer du dig till begreppet "människovärde"?
*Är det absolut eller kan olika människor ha olika människovärde?
*Har foster ett människovärde och är det iså fall fullständigt, eller kan man ha ett halvt människovärde?