Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre

PolyPond skrev 2012-03-25 11:50:31 följande:
    Det är skillnad på att låta bli att orsaka någon skada och att abortera någon för att denna har skador.
    ja, jag börjar förstå att detta är en abortfråga.

Är du abortmotståndare? 
  • Selfish Geene
    PolyPond skrev 2012-03-25 12:28:06 följande:
    Nej.
    tycker du att det är ok att välja abort för att fostret har ds?
  • Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-25 14:27:24 följande:
    så ytterst otrevligt att läsa att du finner mina åsikter vara "tramsande"
    det är inte åsikterna som är trams, utan att du antyder att de som förespråkar fosterdiagnostik skulle ha något emot personer med funktionshinder, när det i själva verket handlar om att förespråka att människor ska slippa födas med skador om det kan undvikas
  • Selfish Geene
    PolyPond skrev 2012-03-25 16:11:36 följande:
    Jag vet inte.
    Är det okej att välja abort för att fostret är en flicka och inte en pojke?
    Troligen kommer att få diabetes?
    Ha droppfot?
    Vara homosexuell?
    Var drar vi gränsen för vad som är ett värdigt liv? Bör vi ens ställas inför dessa val?
    ja på samtliga frågor (det är även okej att inte välja abort vid samtliga tillstånd)

Det är inte en fråga om att bedöma vad som är ett "värdigt liv" utan en fråga om vad man är beredd att göra för att förhindra att barnet ska födas med skador

• Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-25 19:53:03 följande:
    Jag "antyder" inget. Det jag säger är det som står där, inget annat.
    Läser du in något mellan raderna så får det stå för dig. 
    vem är det som säger att alla inte ska vara välkomna i samhället?

• Selfish Geene
    PolyPond skrev 2012-03-25 20:37:35 följande:
    Vad är att klassa som skador?

Tillhör man dem som sannolikt skulle sorteras bort, så kanske det är enklare att tänka på dessa saker?
    jag tillhör dem som skulle kunna sorteras bort efter fosterdiagnostik, mina båda söner likaså (vi bär på samma kromosomavvikelse)
    Jag har inga problem med att någon väljer abort om de får veta att deras foster bär på samma skada som jag och mina söner har 

problemet är att redan födda människor tenderar att ta människors beslut över sina ofödda foster alldeles för personligt.
    Ni borde försöka förstå att deras beslut inte handlar om er öht!
    De vill bara skapa bästa möjliga förutsättningar för sina barn
  • Selfish Geene
    ragatan skrev 2012-03-26 12:23:52 följande:
    Vad är skillnaden mellan människor med funktionshinder och att födas med skador? För nu antar jag att skador är vad detsamma som vi menar när vi säjer funktionshinder.
    "Slippa födas"? Det låter som man gör en välgärning. Hur många människor med DS tror du hellre inte funnits alls? De tester som görs idag kan bara säja att fostret har DS, inte i viken grad eller hur det kommer att påverka det framtida livet.

Och det är inte möjligheten till valet för den enskilda kvinnan vi vänder oss emot. Valet har funnits, och gjorts, länge. Utan det är vår rädsla för att kraven från sjukvården/samhället kommer att ställas på de blivande mammorna. Och med tanke på den syn och de åsikter som vädrats i den här, och andra trådar på FL, så är det inte konstigt att vi är rädda.

Tonen i den här tråden är ett litet exempel av hur våra funktionshindrade barn, nu främst barn med DS, betraktas av omvärlden. Prova och läs igenom den, det är obehaglig läsning. Inte bara synen på våra barn och förlöjligandet av oss som föräldrar.
    Att påstå att blivande mammor inte tar intryck av det är att ljuga, ingen vill föda ett barn som man vet kommer att bli illa mottaget och bemött.
    Men hur mycket fri vilja har man då?
    irrelevant fråga, varenda en av oss hade kunnat sluta som en menstruation, ett missfall, en abort eller en blöt fläck på ett lakan, för det aborterade fostret har det ingen betydelse att det aborteras, det har aldrig haft något medvetande.
  • Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-27 22:35:03 följande:
    Lite lustigt är det allt.. 
    Många säger att de inte har något emot personer med funktionshinder, bara de slipper föda dem  

Tänk så många gånger jag fått höra det, dock har ingen tordats säga det till mig öga mot öga.. "Jag har självklart inget emot DITT barn, men JAG vill inte ha "ett sånt" barn"

-kan ni gissa vilket av mina barn de då menar? Ni får fyra alternativ;
    1 Barnet med hjärtfel
    2 Barnet med ADHD
    3 Barnet med DS
    4 Barnet utan kända avvikelser än så länge

Ja, jag har alltså fyra barn, en efter en har de fått olika diagnoser, endast en hade kunnat hittas på FVP/MKP/osv.
    Alla är de lika vackra, lika underbara, lika dryga.. (speciellt nu som tonåringar.. hehe) 
    jag skulle inte ha något emot mitt eget barn heller om det föddes med en eller flera skador, men om jag till en rimlig kostnad (fysisk/ekonomisk/emotionell) kan förhindra det så gör jag det! (varför verkar det här så svårt att förstå?) 

Vill du ha ett barn med hjärtfel/ds/adha?? Eller skulle du föredra att barnet inte hade skadan?
  • Selfish Geene
    ica skrev 2012-03-28 08:51:37 följande:
    Alla vill ha ett friskt barn och ingen vill ha ett sjukt. Men likväl föds det sjuka och handikappade barn. Men jag har hellre ett DS-barn än en psykopatbarn.
    har du hellre ett barn med ds än ett barn utan kromosomrubbningar?
  • Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-28 20:15:55 följande:
    Jag vill ha de barn jag får, såsom de är. Inget annat.
    då väljer du aldrig abort oavsett orsak?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-29 09:04:05 följande:
    Skrev hon det? Inte direkt va?
    Ja, det var exakt vad hon skrev.

Om hon vill ha "de barn hon får" så kan hon inte välja abort för att tex tidpunkten är dålig, då vill hon inte ha "de barn hon får" (eftersom hon under vissa omständigheter väljer att abortera barnet) 
  • Selfish Geene
    anne h skrev 2012-03-29 23:58:14 följande:
    Nej, varför skulle jag göra det? jag trodde jag sagt det redan många gånger..  men det är kanske svårt att förstå för vissa?
    det är inte alls svårt att förstå, jag ville bara få det klargjort
  • Selfish Geene

Friska barn har bättre förutsättningar att må bra än sjuka barn, därför är det helt ok att abortera ett foster som skulle resultera i att ett sjukt barn föds

• Selfish Geene
    Who skrev 2012-04-04 08:37:33 följande:
    Men alltså, är det verkligen så att acceptansen för barn med Downs har minskat sedan screeningen började? Jag tycker att det verkar precis tvärtom, förr verkade ju folk med downs ses som några lustiga sagofigurer som ingen riktigt fattade var de kom ifrån, om man går lite längre tillbaks i tiden brukade barn med Downs lämnas bort. 

Jag tycker att det är positivt att kunna upptäcka sådant i förväg och att kunna göra ett val, det kommer att innebära att de barn med Downs som faktiskt föds kommer att vara önskade och att de föräldrar som har valt att behålla verkligen har tänkt igenom vad det innebär för dem. 

Fantastiskt!
  • Selfish Geene
    Togota skrev 2012-04-05 08:34:00 följande:
    Fast detta är ju DIN/ER högst subjektiva åsikt om vad som är ett värdigt och meningsfullt liv, eller? Att Ingen stackare ska behöva födas med DS i onödan. DU/NI gör bedömningen att det är synd om de som föds med DS, på vilka grunder undrar jag då? Man måste väl ändå utgå ifrån hur individen själv upplever sin vardag?

Individerna med DS själva upplever förmodligen ungefär samma meningsfullhet som ett genomsnitt av oss normalstörda. Detta är bara ett antagande från min sida, men jag tror verkligen att personer med DS rent generellt är varken lyckligare eller olyckligare än ett genomsnitt av Sveriges normalstörda befolkning.
    ja, jag tar mig friheten att praktisera min subjektiva åsikt eftersom det är mitt liv och mina barns liv det handlar om, jag vill hellre ha ett barn utan Downs syndrom än ett barn som bär på kromosomavviklelsen, eftersom skadan enkelt kan undvikas väljer jag att göra det.

Foster upplever ingen vardag öht så hur de skulle uppleva sin vardag i händelse av att de fick utveckla ett medvetande är en ickefråga (precis som det är ointressant hur spermien som aldrig fick befrukta ett ägg skulle ha upplevt sin vardag om den inte slutat sitt liv som en blöt fläck på ett lakan)

• Selfish Geene
    ica skrev 2012-04-10 17:22:47 följande:
    då är det olika rutiner i olika landsting. Där jag jobbar är det ett måste.
    Då bryter ditt landsting mot lagen, eller så har du lite dålig koll på vad som eg gäller där du "jobbar"?
  • Selfish Geene
    ragatan skrev 2012-04-19 15:21:43 följande:
    Jag har aldrig motsatt mej screening eller aborter, eller att man ges möjlighet att testa för ärftliga sjukdomar. Jag har motsatt mej att använda screening som ett rutinmässigt sätt att sortera bort oönskade individer, alltså välja ut vissa "oönskade" diagnoser och därigenom indirekt utöva socioekonomiska påtryckningar.

Tongångarna i tråden har bitvis varit såna att även blindhet och dövhet nämnst som "otänkbara" funktionshinder. Att funktionshinder, oavsett vilket, per automatik  innebär  att livskvaliteten är så dålig att det är bättre att vara död går jag heller inte med på.

Jag tror dock mer på att satsa forskning på att bota/lindra i första hand, än att forska på att finna och sortera bort avvikelser.
    ser man krasst på saken är det eg ingen svår fråga
    allt bottnar i om foster ska tillskrivas människovärde eller inte.

Om ett foster har människovärde så får det inte dödas mot sin vilja oavsett vilka skador/sjukdomar det bär (dvs då är abort alltid oetiskt) , men om det inte har ett människovärde så  är det alltid etiskt riktigt att välja bort det oavsett orsak.

Att villkora människovärdet (det är ok att göra abort, men bara om barnet ändå skulle dö vid förlossningen/mamman blivit våldtagen/riskerar att dö etc) är oetiskt då det innebär att man ställer två människors värden mot varandra.

Min bestämda åsikt är att människovärdet är okränkbart och ska aldrig beläggas med några villkor, men omedvetna foster har inget människovärde öht, de är inte individer.

Att välja bort ett foster som skulle utvecklas till en blind människa har inget med blinda människors värde att göra (lika lite som aborterandet av ett foster med en dödlig sjukdom säger något om värdet på människor med dödliga sjukdomar) 

Hur ställer du dig till begreppet "människovärde"?

*Är det absolut eller kan olika människor ha olika människovärde?
    *Har foster ett människovärde och är det iså fall fullständigt, eller kan man ha ett halvt människovärde? 

Svar på tråden Debattartikel i Aftonbladet: Ska barn med Downs syndrom inte få finnas längre