• cff

Tips om dhea

På min klinik betygsätter de inte äggen - eller, iaf så berättar de inte poängen för mig. De brukar berätta hur många celler det har vid återinförandet, och säger gärna att de ser fina ut - men jag förstår ju att de gärna är så positiva som möjligt - det skadar ju inte att jag känner mig så hoppfull som möjligt.
    Jag har för mig att jag för något år sedan läste om att CVL hade ett eget poängsystem och var väldigt träffsäkra i sina prognoser om vilka embryon som skulle resultera i graviditeter. Det är bra för det innebär att de då, om det finns flera befruktade ägg, kan välja ut det eller de som har högst sannolikhet att trivas i magen.

• cff

germany - stod det någon rekommendation om hur långt uppehåll (hur många timmar eller dagar) man borde göra uppehåll innan DHEA-S testet? (jag tänkte att om de kanske menar att om man har ok nivåer efter ett upphåll på t.e. 48 timmar så klarar nog kroppen av att producera tillräckligt (binjurarna kan ju ha återhämtat sig lite)

• cff

Cice - det är inte så att du är gravid...? (ÄL-test ger ju även utslag på graviditet)

• cff

Bambi - jag är också en "danmark-singel" och har just gjort min 6e IVF. Jag går på Vitanova (gjorde inseminationerna på Stork, men bytte inför IVF pga vissa legala frågor rörande donatorer - som iofs har ändrats sedan dess). På både Stork och Vitanova har de varit mycket intresserade av att jag äter DHEA. De får såklart inte rekommendera det, men de tycker att det är spännande (alla, sköterskorna, barnmorskorna och läkarna) och jag håller dem uppdaterade om utveckligen. 

CFC verkar bra för de verkar ligga långt fram i forskningen. Jag byter kanske framöver (behöver ju all hjälp av nya rön som finns).

• cff

Bambi - har du sett att de i en forskningsstudie erbjuder gratis IVF på CFC (iofs kanske vi båda är diskvalificerade pga ålder och/eller AMH, men det kan vara värt att kolla upp).
    Se länk till FL-tråd 

• cff

Bambi, för att tolka ditt DHEA-s-värde behöver vi också veta vad referensintervallet var (det beror på vilket laboratorie som gjort analysen - de har lite olika metoder och så, och din ålder). Om du bara fått siffran 1,7 kan du be din läkare att skicka dig en kopia av provresultatet. Jag brukar alltid be läkarna om en kopia av provresultatet - oavsett vilket prov det är, så att jag har det till hands om det skulle bli intressant någon gång längre fram, det är ju inte säkert att man så har samma läkare eller vårdcentral och provresultaten kommuniceras inte alltid mellan olika läkare så man får själv hålla koll på dem.

• cff

Bambi - hade jag varit du hade jag definitivt tagit tillskott av DHEA  - men sett till att jag regelbundet (exempelvis varannan månad= tagit uppföljningsprover av DHEA-s, Testosteron och Androstenedion (de två senare bildas av DHEA och som jag har förstått det är det t.ex. när testosteronet blir för högt som det förmodligen inte är så bra och man kan få biverkningar). Men se till att googla en del och läsa på om potentiella biverkningar och risker innan du fattar ett beslut om att ta tillskott av DHEA.

I slutet på sid 3045 i följande artikel kan du bl.a. läsa att en viss stimulering av mammarepitel förekomma vilket innebär att man förmodligen bör följa upp med cellprover och kolla brösten oftare än annars. I första stycket på sid 3046 kan du läsa lite om de vanligaste effekterna när man börjar ta tillskott av DHEA:
    http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf

• cff

Det finns en användare/moderator som heter Agate på siten fertilityfriends.co.uk som verkar ha stenkoll på mycket. På sidan Agate's guide to learning from your failed IVF cycle skriver hon att man bara bör ta DHE-tillskott om:
    "the blood level of DHEAS is low and not if there is a high LH:FSH ratio, low SHBG, high testosterone, high antral follicle counts or PCOS"

mao borde man förmodligen, utöver att testa DHEA-S, testa LH, FSH (LH/FSH skall vara under under 2) , SHBG och testosteron, innan man börjar ta tillskott. Jag vet dock inte om det är helt realistiskt att kunna övertyga sin husläkare eller gynekolog om detta, men det kan vara värt ett försök (och jag tycker att läkare borde ta proverna innan de skriver ut DHEA, men eftersom detta fortfarande är i sin linda verkar det som att de saknar rutiner och inte ens tar DHEA-s innan de skriver ut DHEAt).

• cff

Det är kvoten LH/FSH (dvs LH-värdet delat med FSH-värdet) som inte skall bara högre än två som jag har förstått det.

Svar på tråden Tips om dhea