• mba12

Tips om dhea

Germany, samma ivf läkaraen som du har nämnt ovan sa till mig att jag skulle lita på min läkare. Min läkare ville att jag skulle köra långa metoden och allt var förbered för det tills mensen krånglade till och kom för tidig då körde vi korta metoden. På tal om nåt annat som inte hör till här; det var så mysig med Luciakonserten i Kungsholmskyrkan♥ önskade oss alla en bebis till 2013♥

• mba12

Träffade min läkare idag och hann gå igenom en hel del. Frågade honom om DHEA och långa protokollet, han erkännde att det inte finns 100 procentig svar på ivf frågor, att man provar sig fram för varje individ och det finns ingen mirakel tablett (syftade på Prasteron) för detta! Han tyckte personligen att de som har lågt AMH (eftersom kroppen tror att den är slut på ägg och ska inte producera mera ägg) om man kör långa protokollet då finns det stor risk att kroppen uppfattar det att det är helt slut med ägget och det kommer inte upp nåt även om man ger max hormonstimulering! Eftersom jag hade ett ägg i förra ivf och den blev befruktat och dessutom det var dålig cykel vill han inte ta nån risk med långa protokollet. Och jag har inget änn att lita på honom och köra korta metoden. Fick en remiss för DHEA-s prov och AMH. AMH för att han menade om min amh har stigit (vilket jag inte tror) ville han att jag skulle fortsätta med DHEA. Han ville att jag skulle fortsätta med Prasteron fram till mellandagarana (då jag ska lämna proverna). Han tycket att DHEA skulle man egentligen ta bara 3 månader. Han visade mig en ny forskning från Italien, för tjejer med poor responder, Melatonin! Det finns 2 metoder att ta Melatonin för att få nån resultat, antingen 3 månader eller 1 mens innan ivf behandling. Min nästa ivf ska jag ta maxdos Menopur + 150iu Gonalf! Han undersökte mig, det finns fortfarande lite vätska kvar från hsg-undersökningen i måndags. Högra äggstocka sover fortfarande. Idag var det på CD12 hade 3 ÄB mellan 4 och 5 mm och slemhinnan på 4,5mm. Det verkar att jag inte kommer att få nån ÄL denna månad:(

• mba12

Germany, det rinner glädje tårar♥Gud vad härlig tjejen♥ Wow jag är så glad för er, du var värd ett plus♥ Det kommer gå så bra:) Visst är det första gången du ser ett plus?Det kommer stanna, speciellt när du har fått på naturliga vägen ;) Åh så Lotta vet det också :) Det känns så bra att prata med henne. STORT STORT GRATTIS VÄNNEN och hjärtlig KRAM♥

• mba12
    cff skrev 2012-12-15 05:06:03 följande:
    vaknade för en timme sedan och kan inte somna igen. Är ledsen och tankarna kan inte sluta snurra. Fick sms från en gammal vän igår och hon har just fått sitt tredje barn - trots att hon "var sen i starten" med att hitta mannen i sitt liv. mba - vad glad jag blir att höra det. Härligt med en läkare som tar till sig nya idéer och vågar rekommendera. Artiklarna om melatonin fick han av mig i veckan . Har du artiklarna - säg till annars så kan jag skicka dem. I studierna kombinerar man melatonin med inosotol och extra folsyra - skall du göra det? Vad är maxdos menopur, är det 450? Jag är också lite orolig över att jag köra långa protokollet - med tanke på att denna cykel är helkonstig. Men jag vet inte om jag vågar reta upp min danska läkare ytterligare med att fråga om det...  

Kära CFF, när han pratade om studien vet inte hur men jag hade nån känsla att du har gett honom artiklarna!!!! Du får gärna skicka den till mig. Han frågade om jag tar Folsyra. Maxdos Menopur är 450 som Germany skrev. Ja du, jag har mycket problem med min sömn, fast det har blivit lite bättre sen jag har sänkt dosen på DHEA till 25mg dagligen. Men nästa gång du får sömnproblem ring mig ;) Det känns väldigt mycket som man inte kan skriva här! Jag kan bara säga att du är inte ensam♥ Kram vännen
  • mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-15 13:25:04 följande:
    MsBoring, så jobbigt med alla tvära kast, hoppas det lugnar sig lite innan jul och  att du inte mår alltför dåligt av nedregleringen! Jag är glad att de verkar ta väl hand om dig på kliniken och att de är noga med att e ska kunna följa dig noga denna behandling. Mba12, vad trist att det inte verkar bli äl denna månad, eller kan den ändå komma sent?  Låter som en klok läkare som tar till sig det som cff kommer med och som kan resonera öppet om vad man vet och inte vet i denna komplcerade djungel. JAg har också funderat på det där med långa och korta protokollet vid ätande av Prasteron/DHEA. Det är ju lite märkligt nog så (som cff lade in en länk om) tt man faktiskt kört långa protokollet i studier där de behandlar med Prasteron/DHEA och det verkar ju där ändå ge positiv  effekt. Det har inte  rapporterat om något behandlingsprotokollen och de fortsätter ju med DHEA fram till ev. plus.Samtidigt låter det ju teoretiskt som att det borde vara bättre med korta protokollet.   Själv går jag och grämer mig lite över mina tidigare inlägg och hoppas att jag inte trampade någon på tårna när jag uttalade mig lite tufft om den där läkarens negativa uttalanden om DHEA på sin hemsida. Jag ber i så fall om ursäkt!   

Du trampade inte alls nån på tårna som andra har skrivit. Du försöker som några andra dela med dig dem fakta som du hittar och det uppskattar jag och tror det är många som gör det. Ja, läkaren är bra läkare och man får bra sevice, det "enda" nackdelen är att han är dyrt! Ditt inlägg om ålder har jag inte förstått riktig ;) Är du 36-37 år och du tycker du är gammal?! :) Tror jag har missförstått ;) Annars vad ska jag säga!?! Jag är verkligen trött på denna resa, det är verkligen jobbig:( Kram
  • mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-15 21:56:09 följande:
    mba12, tack för dina ord, så skönt att du inte tycker att jag uttryckt mig klumpigt! Jag snurrade kanske till det med min beskrivning av chanser, hopp och ålder. Jag är alltså 41, men i min positiva vision så tänker jag att DHEA kankse kan göra mina ägg och chanser lite yngre, så då tänkte jag mig att man kanske skulle våga hoppas på några år yngre och drog till med 36-37 år, det var alltså helt taget ur luften och bara en önskedröm

Hahaha nu är jag med med ditt resonemang ;) Om mina ägg är runt 36-37 år gamla då har jag kanske nån chans! ;) Kram tjejen
  • mba12

Hej tjejer, har varit hos läkaren idag och gjorde VUL. CD19 idag, 2 folliklar på vänstra 14 och 11 mm och han såg EN follikel på HÖGRA SIDAN :D . Högra äggstocken håller på att vakna, det var vad min homeopat sa till mig förra vecka!! Hon såg det förra veckan! Var hos läkaren förra vecka också men han såg ingenting. Jag är glad bara för den skull :) Att högra ÄS håller på vakna, trodde aldrig att det skulle hända! Slemhinna var 7mm, vet inte hur tjock den ska vara vid ÄL. Han sa vi ska försöka varannan dag fram till nästa vecka. Men ÄL är mycket försenad :( Det verkar att jag får ÄL samtidig med mens :(

• mba12
    cff skrev 2012-12-20 23:03:51 följande:
    Mba - härligt att din högra ÄS börjat vakna till liv (lustigt, för mig var det också min högra som somnat - men som ju också återuppstod :).  Som jag förstått det bör du inte få mens förrän du haft ÄL trots att denna är försenad. Jag har googlat runt lite och hittade en sida som beskrev det som att om man inte haft ÄL (och därmed inte får uppbyggnaden av Progesteron från corpus luteum och sen ett fall av progesteron-nivån när ingen implantation sker - det är detta fall som gör att mensen kommit igång) så fortsätter slemhinnan att bygga på sig "i evighet" tills den "can no longer maintain itself" och då stöts den ut. Därför tycker jag du skall räkn amed att du hinner få ÄL innan mensen kommer (och när du väl fått ÄL så bör du inte få mens på ca 14 dagar eftersom du då får ett corpus luteum som producerar progesteron).      "When ovulation doesn't occur, progesterone is not produced, however estrogen-induced endometrial accumulation continues indefinitely.  Progesterone normally balances the effects of estrogen.  As a result of this unopposed estrogen, shedding of the thickened endometrium is irregular, happening when it can no longer maintain itself.  This pattern is known as estrogen breakthrough bleeding, which results in delayed and unusually heavy periods.  A pattern more commonly experienced by peri-menopausal women is estrogen withdrawal bleeding.  As estrogen levels decline in the peri-menopause, the endometrium develops inadequately.  In this case, irregular shedding results in spotting between periods, or light, frequent, and/or short menstruation."    

TACK för du la ner tidoch googlade om det ♥ Jag inboxar dig.
  • mba12
    Vi 4 skrev 2012-12-26 17:01:39 följande:
    Tack Germany, vi har också jättesvårt att få till det vid hemmaförsöken tyvärr. Ffa maken tycker det är jobbigt med pressen och vi har fått vara glada om vi lyckats två gånger vid äl. Jag försöker därför ha så bra koll som möjligt på äl och försöker tima de 2 försöken till dagen med äl-omslag och dagen efter, som verkar vara äl-dagen för mig för dagen efter stiger tempen. Jag har dock till skillnad från dig hört att vi äldre oftast är ute försent, att äl kan komma tidigare, typ direkt efter äl-omslag, och att äggen lever kortare tid, så att vi därför ofta inte hinner med om vi väntar till äl-omslag på stickan. Intressant att det är olika bud, jag önskar att vi hade fixat varannan dag och fortsatt någon dag efter äl med. Ja, jag fick faktiskt nästan full utslag igår och det ihop med alla mina vanliga symptom och att stickan visade neg i dag gör att jag tror att äl blev igår el idag, jag får se om tempen går upp imorgon. Hurra för det! Vilken lättnad. Fy så länge att vänta till den 8e. Ja, jag tror absolut att det är den jobbigaste väntan. Jag påminner om att den största sannolikheten helt klart är att det kommer att bli en bebis för er.

Har också hört som du att äldre kvinnor kan få äl tidigare (12 timmar efter utslag) än vad som står på äl-stickor (24-36 timmar). Men det är vad man tror! 22:a på morgonen fick jag utslag(kollade med vanlig äl-stav) vid 17-tiden försökte vi, och även 20:e på kvällen. Alla känningar i magen och äl-sekret försvan dagen efter alltså 23:e och fick ingen gladgubbe då testade jag med Clearblue :( frågan är om jag hade äl över huvudtaget!!! (Min akupunktör sa till mig att det är många tjejer som får utslag på äl bara 1 dag, därför ska man testa sig ofta och tätt!) Vi var på verkstad även på Julafton. Och detär som ni säger, inte rolig alls varken för han eller mig! Vet inte om vi skaförsöka ikväll med!?! Liv73 hade aldrighört talas om heminsemination! Det var nytt, tack för tipset! Har nån annan här försökt detta? Germany det är inte långt kvar, snälla rara tänk inte på det, vet att det är lättare att säga, titta på filmer (det gör att jag flyr från verkligheten ibland), läs böcker, fixa en spa dag hemma med fot och ansiktbehandling. Jag älskar sånt ;) Jag måste erkänna tjejer att jag har syndat, har druckit några klunkar rött vin på julafton och även ikväll...Det var gott. Är det stor synd?
Svar på tråden Tips om dhea