• mba12

Tips om dhea

Jessica, Castor1, Stor Kram ♡

• mba12
    germany skrev 2012-09-25 20:36:10 följande:
    Var hos min läkare idag och nu har jag fått remiss för att ta DHEA-S. Förvisso så har jag ju inget att jämföra med då jag inte tog något prov innan jag började äta DHEA. Enligt min läkare så var det inte ens säkert att jag har haft en låg nivå innan.  Ni som ska börja äta DHEA försök få ta ett prov innan ni startar med intag av preparatet för jag hade tyckt det varit väldigt intressant om jag hade haft något att jämfört med från början utan intag av preparatet. Nu får jag bara veta vad mitt värde ligger på efter att ha ätit DHEA, men det ska bli kul att få ett värde i allafall. Jag hoppas det är helt ok :)

Håller tummarna för dig. Själv ska testa TSH3, 4 och AMH. Och eventuellt några reumatiska tester. Alltid nervös, stressad och rädd när jag ska lämna tester senaste året.
  • mba12
    germany skrev 2012-09-25 21:03:05 följande:
    Tack detsamma! Känner du verkligen att du vill  testa AMH just nu? Jag själv sitter redan på en remiss sedan i våras.....då jag själv bad min utredningsläkare om remissen då de slarvade bort ett AMH prov för mig och när de sedan helt plötsligt hittades åt så visade dom helt olika....endast några dagar emellan. Jag ska kolla mitt AMH, men inte förrän jag själv känner att vi ev är färdiga med IVF. När den dagen kommer så accepterar jag också om mitt värde har blivit än sämre. Men just nu vill jag faktiskt inte veta....är så himla rädd att jag ska förlora det hopp jag ändå fortfarande har kvar.

Jag vill alltså inte säga åt dig att du inte ska ta provet, men bara att du ska vara beredd på att OM det skulle vara sämre än sist så är jag så rädd att du kommer att förlora din starka gnista som du nu ändå har fått tillbaka och det ganska mycket om jag har känt av dig rätt?
    Men toppen att du kollar TSH igen! Jag har remiss på det jag också och ska lämna lite blod i morgon. Är inte så länge sen jag tog och då visade det 1,2 vilket jag var mkt nöjd med.
    Jag vet inte! Egentligen är jag mycket nyfiken på min AMH. Det är säkert som du säger att den sjunker!!

Har fått tid hos reumatologen imån. Ska lämna nåra tester redan idag.
  • mba12

Hej tjejer, mycket intressanta inlägg på senaste dagarna förutom några få som var inte alls inressant. Hur som helst, jag lämnade blodprover på 10 rör igår. En del var klara och fick svaret genom min läkare och en hel del blir klara senare. utav dem som är lite på gränsen är tex Analys Resultat Referens P-Albumin 35 36-45 B-SR 20

• mba12
    germany skrev 2012-09-28 08:42:03 följande:
    Vi 4 - Önskar dig lycka till på ÄP. Så roligt om det får vara ägg i alla dina blåsor.
    Jag hoppas på 4 ägg och minst 3 befruktade. Fast det behövs ju bara ett för att få ruva och det kan räcka långt.
    Skönt för dig när ÄP är gjort och du klarat av ytterligare ett jobbigt hinder. Hoppas på det bästa för er Hjärta.

mba 12 - Tog du AMH provet?
    Kära Germany, jag lämnade alla prover och det blev 10 hela rör. Bla AMH, Autoimmun faktor, TSH, T4, T3 mm.
    Det som jag försökte skriva här på tråden igår som misslyckades kommer nu.

Här är bara listan på dem tester som värdena är på gränsen och jag vet inte vad det är för tester,
    Inga avancerade tester, bara rutin tester misstänker jag.
    Ska googla och kolla, hoppas jag hittar nåt men om det är nån som vet vill jag gärna ha er input.

Analys                      Resultat    Referens
    P-Kalium                  3,5            3,5-4,6
    P-Albumin                35            36-45
    B-SR                          20           <20
    P-CK(Kreatinkinas) 0,8          0,6-3,5
    B-Erytrocyter             4             3,9-5,2
    B-Hemogolobin    117            117-153
    B-EVF                      0,36         0,35-0,46
    Erc(B)-MCV             89           82-98
    B-Trombocyter      186           165-387
  • mba12

Tuva, det är som du säger och jag har fått Cortison för det 2,5 mg dagligen. Jag frågade läkaren om det är ok att ta 5 mg istället, OK, men inte mer än 5 mg och absolut inte 10 sa han.

• mba12
    Vi 4 skrev 2012-10-01 17:38:38 följande:
    Skriver kort från telefonen så jag får kommentera mer sedan. ÄP idag, Det fanns fortfarande 4 blåsor och det blev 3 ägg ut, känner mig rätt ledsen, det var ju 8 förra gången, i 10 blåsor, och blev ju ändå bara ett bra den gången. Nu var dessutom spermierna få denna gång, blir evISCI. Mår dock väldigt bra fysiskt denna gång, funkar bra med bara lokalbedövning tycker jag. Nu är frågan om det ens blir något och den jobbiga väntan börjar. Om inget blir befruktat åker vi hem imorgon.

Ge inte upp hoppet. Oroa dig inte heller i onödan, du vet inte vad som händer. Det räcker bara med ETT fungerande ägg. Kram
Svar på tråden Tips om dhea