• Vi 5

Tips om dhea

Bambi välkommen hit, vad trist att de inte ens ville diskutera DHEA, men jag har hört att de är ännu hårdare när det gäller DHEA i Danmark än Sverige. Stimulera du först och gör som Germany brukar rekommendera att ta ett DHEA-s prov först för att kolla dina värden.

Kramar till er alla!

• Vi 5

Germany, ja så känner jag med att jag bryr mig så oerhört mycket om er här inne och många av er tänker jag på varje dag!Hjärta Det är ju helt otroligt hur man kan komma nära varandra på detta sätt. Samtidigt är det ju massor man inte vet om varandra, men jag tror det är själva tonen i skrivandet som förutom att man verkligen har insikt i en liten, -men ack så viktig del, av era liv som gör att man kan pussla ihop en gansska bra bild av var och en. Jag hoppas också att den som väljer att inte skriva mer, ändå kommer in och meddelar det så man har chans att säga hej då, eller på återseende! 

Tack för peppning att gå upp till 75mg. Jag har länge funderat på att lägga till Inofolic och inofolic plus, pga den positiva studie som finns om det, och jag fick  en länk av Hemulen, men så har jag dragit mig, mest för att det varit en italiensk sida och det har känts osäkert att beställa därifrån. men nu har jag också läst i Zins fetriilitetsguiden och blev mkt fundersam, där står det nämligen, bland mkt annat, att inositol minskar mängden DHEA-s med 49%. Det blir ju i så fall kontraproduktivt. Någon här som vbet något om det. Jag hittar ingen källa till påståendet (det står under kosttillskott), det har iaf hur som helst gjort mig än mer tveksam. Som jag förstått det verkar man tro att det kanske även är melatoninet i sig i inofolic plus som är verksamt, i så fall är det kanksse bättre att de det bara. Tar gärna emot tankar av er pålästa tjejer! 

MsBoring, nu inser jag ju att det var spottingsen, så glöm mitt andra inlägg, hoppas verkligen det ser fint ut på vul så du får komma igång! 

Cice hur många dagar in i cykeln är du? När trodde du du hade äl? Du kanske ska kolla det jag har hört annars att stegring på ältest på fel plats i cykeln förutom att det kan innebära graviditet även kan betyda att man har en cysta. Hoppas så klart att det svaga g-testet bara är för att det är tidigt...Håller mina tummar!   

Gaaa, jätteintressant!!! Var det där det inte spelade roll att man redan hade barn heller? eller tänker jag på något annat? Finns det någon länk till info på FK som du har?

• Vi 5

Hemulen, tack för hjälp med googlandet, kollar man på den länk som finns på fertilitetsguiden hamnar man på en liten råttstudie av råttor med för höjt socker (diabetes) och PCO och det finns inget om DHEA, så det är kanske fellänkat. Men jag körde lite översättning av det som stod i fertilitetsguiden om inositols effekter och hamnade på en sida om misscarriage. Där hänvisas till en studie med jämförelser mellan två olia typer av inositol och att de skulle sänka DHEA, men det finns ingen som helst referens eller förklaring till hur det skulle kunna sänka DHEA; https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol  Det verkar lite taget ur luften tycker jag.

Bambi, jag är inne på samma linje som Gaa, att jag skulle äta det om jag vore du, du har ju så lågt värde och de flesta yngre kvinnor har ju högre värden. Det borde i vart fall inte skada.

• Vi 5

MsBoring, men fy så tråkigt och märkligt! Det är så typiskt med denna jul emellan också annars hade det ju inte behövt ta sådan evinnerlig tid. Svår fråga om det där med att fortarande vara nedreglerad eller inte, vad sa maken? Hur gör du nu med DHEA, har du slutat?

Germany, intresssant att se blodvärdena och också att se om även dessa symptom lugnar ner sig när kroppen vant sig vid dosen.

Pippi, helt fantastiskt! Lycka till! 

Min prasteron håller på att ta slut och jag ringde till apoteket i måndags för att beställa mer (har ett uttag till), men nu kan man inte beställa via telefon längre så jag måste åka ner till ett apotek och det hinner jag inte förrän i morgon, nu har jag bara 3 tabletter kvar så om det inte går att få in snabbt blir jag utan ett tag. Irriterar mig på att de bara ändrar regler så där. Annars hade jag ju åkt ner i förra helgen i stället.
    Något betydligt värre än denna vardagsirritation är att en vän till mig förlorat sin man , han dog i en bilolycka för några dagar sedan. :( Det är så fruktansvärt. De har två små barn och jag kan inte tänka på annat än den sorg de går igenom och att barnen behöver leva utan sin pappa och hon utan sin man. Livet är så skört och man behöver ta vara på varje stund. Glöm inte att bry er extra mycket om alla era näraHjärta

• Vi 5

MsBoring låter klokt, jag skulle tänkt och gjort som du! Jobbigt med av och påklädning bara Jo, man kan beställa på nätet men bara om man har e-legitimation och har fått kod från Apoteket. Det tar juf flera dagar att få e-legitimation, och någon kod har jag inte fått Ja, det är så tragiskt för min vän, jag lider så med henne. Livet kan ändra sig på en sekund och blir sig inte likt mer...

• Vi 5

Lillstoran, som jag förstod det så är det alltså rätt robust så några dagar hit eller dit skulle inte spela så stor roll oavsett protokoll. Sedan finns det en studie som pekar på att det är bättre att plocka något tidigare, men alltså inte omogna utan i förhållande till att ta dem lite senare, men enl Holte finns nu en till studie som inte stöder detta han menade att det därför inte, vad man vet i dagsläget kan säga, att det ena eller andra är bättre. Jag förstod det också som att han menar att de som plockar tidigare övertolkat den enda studien. Man vill ju när det gäller forskning ha flera studier som pekar i samma riktning för att våga tro på resultaten.

• Vi 5

Lillstoran, jag vet inte precis hur de ser att äggen är omogna, men jag jag tror inte det bara handlar om storleken. När det gäller om det skulle vara bättre att vänta ut till de små kommer i kapp, så vet jag inte, men jag har också hört att de inte ska bli för stora heller, har för mig jag hört 26mm. I vanliga cykler finns ju en anledning till att en follikel är ledande, det är ju den kroppen "valt ut" att släppa vid äl, den borde väl ofta vara den bästa tänker jag. När det gäller IVF stimulerar man ju fram fler så det finns ju uppenbarligen flera som kan vara riktigt bra, men  det skulle vara intressant att veta om de större ofta är de bättre. Kul att du tycker jag är påläst, jag är den sorten som bara "måste" läsa på om saker och ting. Sedan har jag vana att läsa forskningsrapporter från mitt jobb, så det underlättar förstås, även om det är i ett annat område. 

Hemulen, oj så spännande med forskningen! Finns det mer att läsa någonstans? Hoppas förstås verkligen att du inte ska behöva dina DHEA!

Germany, intressant info, vad är det för källa till det? Funderar på det med att det ska tas med mat, det är lite svårt att förstå varför eg. Skulle vara intressant att förstå den rekommendationen.

• Vi 5

Lillstoran, jag tror just den tidigare plockningen vid korta beror på den studien som visade att det var gynnsamt. Ibland önskar jag med att jag bara kunde köra utan att vända, vrida och granska allt. :) Ja jag är jättenöjd med CvL, de har varit mkt professionella och pålästa! Nu väljer vi dock Fertilitetscentrum Gbg nästa gång ändå, delvis pga känslomässiga skäl, blev gravid där för ett år sedan på första IVFet ( slutade med ma v9). Men även praktiska skäl.

Alynda, låter ju jättefint! Håller tummarna stenhårt!

• Vi 5

Lillstoran, du gissar rätt, om min hemortsgyn har just samarbete med CvL, Carlanderska/ Fertilitetscentrum Gbg och även Falun. Jag var inne på Falun, men dels är det långt dit och dels stängt på helgerna, mina plock har blivit på helgerna.

Germany, tack ska kolla sen.

MsBoring, nej de hade inte på lager så jag fick dra ner t 25 mg i 5 dagar och dessutom vara utan några dagar, men nu så kan jag äta det igen. Hur mår du?

• Vi 5

Skriver lite kort om länken som Callimero la in, jag känner igen den från fertilitetsguiden son Zin lagt upp, i mina ögon verkar han faktiskt inte veta vad han pratar om, det är ju just den androgyns effekten man vill åt, se cff's länk. Det finns ju också flera studier som tyder på just att de som har DOR har effekt av det, både de som har de pga ålder (som jag) och de som har det fast de är yngre, och de senare svarar än bättre på DHEA. Det finns även djurstudirr

Svar på tråden Tips om dhea