• Vi 5

Tips om dhea

Germany, åh förstår din känsla inför att börja igen, det är tufft när man vet vad som väntar, och på ett sätt är det också som du säger ett steg till i karusellen som man ju inte vet var den slutar. På så sätt tycker jag att det är jobbigt, det är som att man vet att om det inte går vägen så tappar man hoppet ett snäpp till, om du förstår hur jag menar? Så länge man går och väntar på ett försök kan man ju få ha hoppet kvar. Hur länge har du ätit DHEA nu?

Förlåt om jag är tjatig, men tog du något mer värde än DHEA-S? Har för mig att du skrev om något testosteronvärde med? Men när jag letar tillbaka i tråden hittar jag inget om det så det kan ha varit någon annan sm förespråkade det. Jag ska till VC i morgon och hoppas övertala dem att ta lite prover, funderar på DHEA-S, testosteron och om det går att kolla östrogenet. Vill även ta nytt TSH. Borde jag be om något mer?
    Önskar dig all lycka till nu!

• Vi 5

Hannah, Jag har precis beställt Q10, det verkar finnas lite belägg för att det är bra för mannens spermiekvalitet, men när det gäller kvinnor är det inte så utforskat. Det finns lite lättbegriplig info här; http://www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/

Germany, bra att du tänker positivt, det bara måste vara bra att ha en positiv inställning själv brukar jag visualisera många fina folliklar som utvecklas i bra takt. Det kan i vart fall inte vara negativt  Tack för info om proverna. Jag tror inte jag kommer få igenom så mkt jag heller, men kan ju iaf försöka. TSH har jag mätt mkt eftersom både mamma och ena syrran äter Levaxin. Mitt värde har pendlat mellan 1,7 och 4,4, så jag vill ha lite koll på det.

• Vi 5

Germany, glömde säga tack för infom om att det ju var cff som pratade om testosteronprover.

Lillstoran, då känns det som att det både är lång och samtidigt kort tid kvar kan jag tänka.

• Vi 5

germany, jag är nästan helt säker på att någon som skrivi dessa tådar själv hade varit på Human Reproduction Center och att de sagt att man kunde äta ända fram till ev. plus. Detta då moderkakan själv producerar mycket DHEA och att det därför inte skulle vara farligt för fostret. Jag minns tyvärr inte vem det var. JAg kan inte heller se någon anledning till att det skulle vara dumt under själva sprutperioden, det borde ju upprätthålla hormonbalansen, tänker att det tex är bra att ha bra nivå på östrogenet. Men det är ju min lekmannasyn på det.

Cff, tack snälla du, jag har mkt svårt att tro att jag skulle få med min VC läkare på detta, tror hon komme hänvisa till gyn, men jag ska göra ett försök. Snart dags att åka dit. Intressant om ubiquinon vs ubiquinol, då har jag säkert beställt den vanligaste. Har du sett något om hur vanligt det är att man inte omvandlar det, eller orsaker till att det inteskulle omvandlas i kroppen? Jag har ju läst en del om omega-3 och många tror ju att man kan äta linfröolja tex så räcker det för det är en kort omega-3 som i kroppen omvandlas till de långa som cellerna behöver. Men det har visat sig i studier att kroppen inte alls är så bra på att omvanlda dessa, tvärtom. Faktorer som kan inverka är intag av andra fetter, tex konkurrerar omega-3 och omega-6 om enzymsystemet, transfetter stör omvanlingen liksom nikotin, man diskuterar även koffein och höga nivåer av stresshormoner som förstörande av omvanlingen. Därför är det ba att äta omega-3 tillskott som har de långa omega-3 fetterna DHA och EPA så att man får dem direkt.

• Vi 5

Germany, vad glömsk jag är, skulle ju skriva att det var ju himla skönt att få veta att DHEAt ligger precis i mitten, säkerligen har du behövt det och säkerligen var det bra med din ökning av dosen! Jätteskönt att veta!

• Vi 5

Tillbaka från läkaren som var välvilligt inställd. Dock hade deras labb inte S-DHEA med som alternativ! :-O Så vi kunde helt enkelt inte beställa det. Jag får iaf kolla testosteronet, östradiol, kortisol och TSH. Får se vad detta ger då.

• Vi 5

Cice, tack jag tror mkt på akupunktur!

, jag har gått hos många olika akupunktörer och även för mig känns det jättemycket och gör verkligen ont. Flera av de jag gått till har sagt att det är positivt och att de som känner mkt ofta svarar mkt bra på behandlingen. Jag får även kraftig rodnad efter nålarna vilket tydligen är ett bra tecken. Så jag tror helt enkelt att det är individuellt hur man reagerar. Sedan kan de iofs vara olika duktiga på att sticka, men det är inte den smärtan jag menar.

Germany, jag hoppas du får bra svar från Falun som du känner dig trygg med. Jag vet faktiskt inte om de kan skicka iväg prover. Men kanske går det att få de proverna om jag väljer Falun och de kan motivera min gym. Hur gick det med sprutan?

• Vi 5

Germany, ja precis, men för mig är den där chi-känslan väldigt stark och övergår i något som närmast är en smärtsensation som varar tills nålen tas ut. Jag känner direkt om de sticker fel för då får jag inte den där känslan, jag kan trots att det gör rätt ont känna mig väldigt avslappnad även under tiden som nålarna sitter, men mest efteråt. I bland kan de behöva ta ut några av mina nålar för de känns så starkt, dem enar att de då ändå har effekt. De måste alltid ta sina tunnastenålar på mig också. Tydligen kan de känna att "det tar" när de sticker också, iaf de som är duktiga. Intressant det där. Förstår också att du gruvar dig, den senaste gången var det riktigt jobbigt med den biten tyckte jag. Håller tummarna att denna tid ska bli uthärdlig för dig! Och självklart för att resultatet ska bli bra.

Kattflickan, intressant med effekterna du upplvede av akupunkturen, och så himla roligt att du blev gravid! 

Anne, så fint att du är igång igen!

MsBoring, kul att du är på G du med! Spännande att du också valt Falun igen.

Lillstoran, ja det är intressant med personkemi, och ofta viktigt. samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att man eg. nog borde passa sig lite för att använda det för mycket när det gäller rekryteringssammanhang, det kan ju leda till att det blir en väl homogen arbetsgruppp med "likatänkande" som gör att man missar andra infallsvinklar och i värsta fall blir diskriminerande. Nu säger jag inte att det var det ni gjorde, men det är ju en debatt som förs när det gäller rekrytering att just det att "gå på känslan" lätt kan leda till tex diskriminering pga etnicitet, men även kön och ålder. Som exempel så tenderar män att rekrytera män för att de är "likasinnade", (vilket kan leda till att det tex blir färre kvinnor i styrelser) etniska svenskar tenderar att välja bort svenskar med annan bakgrund osv. men det är ju en annan debatt och hör eg inte hemma här.  Kom bara att tänka på det.  

Jag har varit på labbet för att ta proverna i dag, då frågade jag lite om det med att DHEA inte fanns med, men det gjorde det ju visade det sig när hon tagit alla rör och gick in och tittade i sin dator. Jag frågade om det då gick att använda något från mina rör till den analysen och det skulle det, om jag nu bara kunde få läkaren att cleara det. Så jag förökte få tag i henne, men hittade bara sjuksköterskor som iaf lovade att be henne cleara det med labbet. Så nu håller jag tummarna att mitt meddelande nådde fram. Känner mig något krånglig, men blev lite full i skratt när jag insåg att jag instruerat sköterskan att tala om för läkaren hur hon skulle göra Oskyldig

• Vi 5

Germany tänker på dig och hoppas att det gått fint i dag!?

• Vi 5

mba, håller tummarna för dig!

Tuva/Anne såg att du varit på vul och att det såg fint ut! Är så glad för det!

Svar på tråden Tips om dhea