cff, angående det du skrefv om plockning några sidor tillbaka menade läkaren på CvL att et fanns en publicerad studie som tydde på att kvaliteten var någt bättre om man l´plockade förhållandevis tidigt med kort protokoll, men det hade sedan kommit upp en ny studie som inte är publicerad (än) som visade på det motsatta, så enligt honom finns det inga belägg för att det spelar någon roll. Även om det ju kan göra det ändå förstås, bara att man inte undersökt tillräckligt. Så tråkigt att höra om din pappa, det låter verkligen jättejobbigt!
Jag delar verkligen Germanys tankar om långvarig stark stress av det slaget och förkortande av cykler och trubbningar av hormoner som nog tom kan leda till påskyndande av klimakterie, även jag har sådan erfarenhet att jag levt under starkt press och så började mina tidigare så regelbundna cykler bli korta och märkliga.
Germany, hur har det gått? Har du tagit proverna? Fått svaren? Själv funderar jag nu mkt på att försöka få ta prover, men undrar hur jag ska få med min rätt hårda men i övrigt väldigt bra husläkare på det. Gyn vill ju inte ta DHEA alls.
mba, hur går det?
Gaaa, låter ju lovande om kroppen reagerar på ett bra sätt och kan bilda ny fin slemhinna istället!
pimpim jag tänker som Grmany att det är onödigt att veta värdet, det är bättre att gå på att läkaren tycker att chanserna ser bra ut och bara köra på.
Alynda, jag tror nog att DHEA kan ha påverkat redan. Om jag förstått dig rätt hann du börja äta det redan i förra cykeln? För mig ändrades mönstret rätt snabbt. Ge inte upp, det kan ju hända när som helt nu!
Anemon, fantastiskt med 9st antrala folliklar! Det verkar ju så himla bra att få mäta det tidigt i cykeln. Skulle gärna fått göra det och bestämma sedan om man skulle köra eller vänta till en bättre cykel.
Själv funderar jag nu mycket på hur jag ska göra. Ska vi göra ett till försök eller inte? Vi sa ju eg att detta var det tredje och sista försöket. Jag är nu 41 år och fick nu prognosen ca 10% chans vid nytt försök (om det görs inom ett par månader). Äggen verkar dessutom helt klart urdåliga även de två första gångerna när vi fick ut relativt många var det ju dålig kvalitet och nu denna gång blev det ju även färre attspela med, det kan ju med tanke på min ålder helt klart vara en trend. Det känns som att kasta pengarna i sjön och lite som att "lura sig själv" att tro att just jag skulle ha de 10%, om de ens är så många, på min sida.
Samtidigt känns det så otroligt svårt att ge upp, jag vill verkligen, verkligen ha en till person i vår familj, jag skulle så gärna ha ett barn till att älska och få se växa upp. Jag kan också stundvis tänka att bara senast i våras ville de ju inte sätta tillbaka mer än en eftersom jag ändå hade så pass goda chanser, så det känns också lite motsägelsefullt med de olika beskeden. OM vi skulle försöka en gång till funderar jag också på vad mer jag i så fall kan göra. Jag skulle dels vilka kolla DHEA och se om jag fått för mkt testosteron med tanke på det dåliga resultatet. Ännu äter jag det, men vet nte riktigt hur jag ska göra. Jag tänker också i så fall köra akupunktur igen för det gjorde jag de två första gångerna när jag fick många ägg, men inte nu senast.
En annan sak jag funderar mkt på är min tanke om att de premordiala folliklarna bildas 10,5 månad innan äl och att anedningen till att jag fick så få ägg denna gång kan ha att göra med att jag ju var gravid i dec-feb (mf). Så om det var så att kroppen var "nedreglerad" av graviditet och bildade färre folliklar vorde det dumt att köra i nästa cykel som är i november, för då kanske jag fortfarande har få folliklar. Dessutom om man tänker på antral follilarna bildas 60-90 dagar innan kan de ju ha påverkats av det senaste IVFet. Undrar om man kan tänka så? Decembercykeln blir vid jul så den förvinner nog så nästa blir i så fall januari. Då är jag 41,5. Jag kan älta och snurra sådant här i evigheter. Ber om ursäkt över mitt exremt långa ego-inlägg!