• Tuvalina
    mba12 skrev 2012-09-17 22:38:17 följande:
    Tuva, i tidigare inlägg nämnde du att du läste i alla artiklar 25 mg, 3 gånger dagligen, rätt?
    Så det räcker inte bara total dosen per dag? För jag kan inte sova om jag tar det efter 16.00 tiden!
    Då tror jag det blir jättebra att du tar 50 mg på morgonen och 25 runt kl 16!
  • Tuvalina

Tack Castor för ditt inlägg!! Grattis med!

Jag är inte alls förvånad att DHEA har effekt i flera månader efter. Det har vi ju tagit upp här att oocyterna i sina förstadier behöver ca fyra mån på sig att utvecklas och om man då ätit DHEA i fyra mån och kommit upp i en bra nivå då tag det ju ca fyra mån att få del av det resultatet sen. Tycker det är logiskt.

Kram!!

• Tuvalina

Om jag var du Cff skulle jag ringa lab på din orts kundtjänst. En fantastisk service där du får prata med en läkare i lugn och ro ang prover du ska ta. Jag blev förvånad över den servicen när jag själv ringde och frågade om prolaktin. De verkar ha all tid i världen.

Det är säkert som Germany säger att det är smart att låta bli DHEA ett dygn innan. Tror att halveringstiden är ganska kort. Tolkningen sen sv svaret måste ju bara enligt karolinskas referensvärden, vet ni pratat om det tidigare. Om vi vill vara som en 25 åring så ska vi ju helst ligga över 8 har jag förstått det som.

Tack Castor igen för ditt generösa sätt att dela med dig till oss av allt du varit med om!

I mitt liv händer det mycket! Vi har förra veckan fått iväg vårt öppna brev till socialministern och kommer snart få ett svar. Det handlar om minskade fosterrörelser i slutet på graviditeten. Gå gärna in om ni har Facebook på www.facebook.com/minskadefosterrorelser
    Hjälp oss sprid kunskapen vidare att fosterrörelser INTE ska minska i slutet på graviditeten!

Jag har nu ätit DHEA i fyra mån. Senaste mån har jag ätit 3x25 dagligen och nu har även jag fått knottror i pannan och lite fetare hy. Jag tolkar det som mycket positivt. Att jag behöver den höga dosen för att kunna komma upp i en effektfull nivå.

Dock anser nu Falun att vi bör gå vidare med ÄD! Förra IVF fick jag ut tre ägg varav två var omogna. De tror inte på mina ägg längre. Men vi ska få göra ett sista försök innan de ger upp helt. Jag ger inte upp!!

Nu har jag ju ätit DHEA fyra mån, ej 75mg/dag hela tiden då tyvärr.
    Äter nu inofolic och inofolic plus
    Fertile xx
    Så jag tänker att dessa preparat behöver få verka. Men det känns märkligt att bli föreslagen ÄD när vi fött vår egen son för 1 1/2 år sedan. Tyvärr dog ju han, som många känner till. Många många tankar rullar runt i mitt huvud nu.

Känner ni många som blivit utdömda vad gäller egna ägg som sen ändå gått vidare och blivit gravida?

• Tuvalina
    Castor1 skrev 2012-09-25 20:50:33 följande:
    Jag tycker att du ska behandla iallafall. Sveriges prover är inte lika "felsökande" eller grundliga som de som tas i USA, Grekland och Storbritannien som jag har förstått det. Dessutom så är varken trombyl, fragmin el kortison farliga om man tar det utan att ha ett super-direkt behov av det. Även fast man kanske inte ska äta det för länge och i för höga doser (tänker då främst på kortisonet).
    Jag har tagit ett flertal prover och alltid fått höra att det ser bra ut. Denna gång bad jag om en annan typ istället och där fick jag träff på antikroppar som tyder på autoimmunitet...

Jag kommer antagligen att ha trombyl över och ev även fragmin. Återkommer längre fram när jag vet hur mycket det rör sig om. Det kan aldrig vara fel att prova, speciellt inte ifall att ni genomgår ytterligare en IVF-behandling.
    Inboxa mig om det skulle vara intressant. Jag kan definitivt få ut en burk trombyl samt 20 doser fragmin 5000.

Kram 
    Castor, du skriver om att du bad om en annan typ av prov denna gång... vilket prov syftar du på där?

Jag ska förmodligen få en träff med läkaren som vi hade kontakt med efter vår döda sons födelse och gå igenom alla prover som togs. Vår son dog ju av en infarkt/blodpropp i moderkakan men de har sagt att alla prover sett bra ut! Jag vill veta allt nu, jag ska få de att ta varenda prov. Jag vill veta om jag också har någon autoimmunitet... höga värden.

TACK igen för dina inlägg och att du ger oss hopp!!
  • Tuvalina
    Germany, TACK TACK för ditt fina inlägg till mig!! Det värmer så. Jag håller helt med dig. Jag är inte där än och vi har ju fått ett embryo som vi återfört varje gång. Jag tycker inte vi ska tänka på ÄD nu och blev mycket förvånad igår hos läkaren och många tårar blev det sen på kvällen med...

Vad bra att du ringt till APL. Jag skrev ju dit och fick ju svar om just det du skriver om att DHEA interagerar med antikoagulantia som kan vara Trombyl t.ex.
         Prasteron ökar effekten av Trombyl. Tar man ex. 75 mg Trombyl efter ET så är det ingen fara om den effekten ökas lite eftersom många äter baby aspirin 150 mg på rek från utländska kliniker. Så... därför tror jag inte det är någon fara att äta Trombyl och prasteron tillsammans. Jag har nu gjort det i en månads tid utan att märka något särskilt.

Sen har jag lite tankar kring det där ni tog upp om att göra uppehåll med DHEA och att det ändå fortsätter att ha effekt. På rek. av Gleicher ska man äta 3-4 månader och sen göra uppehåll. Då tänker jag att det är väl under förutsättning att man ätit 75 mg per dag? Har man inte gjort det så blir ju inte effekten den samma... Eller det vet man ju inte förstås... eftersom inget prov tagits, men är ni med på hur jag tänker?

Mba, tänker på dig, ska du ta provet? Då gäller det att stålsätta sig... Hoppas dock det visar något positivt!

Vi4, Hur går det för dig?

Germany förresten vad visade undersökningen igår? Var det inte igår du skulle kolla äggledarna?
  • Tuvalina

Men Germany, VAD anser läkmedelsverket och APL är orsaken till att man inte ska kombinera prasteron och DHEA???

Till mig skrev de att prasteron ökar effekten av Trombyl. DHEA i sig är bra för koagulationsfaktorerna så jag antar bara att det blir ytterligare en fart på det hela. Men som sagt, VAD menar de inte är bra??

• Tuvalina
    PimPim1 skrev 2012-09-26 14:25:47 följande:
    Oj vad mycket intressant läsning ni kommer med! när man inte lyckas så går ju funderingarna till vad mer man kan göra eller hur?

Jag har själv funderingar på om man skulle våga lägga till något för att öka chansen att ägget fäster/inte stöts bort.

Vi har ju timat ÄL länge nu och cykeln är stabil. Jag har tagit 75 mg dhea i 2 mån och kombinerat med Largiplex för ökad blodcirkulation och D vitamin och omega 3/6 i form av vetegroddsolja (anledningen att jag tar largiplex är att jag tidigare gick på akupunktur och då sa de till mig att jag behövde öka mitt blodcirkulation i livmodern).

Mår finfint men märkte att denna mens är mycket mera mörkrödObestämd vilket jag inte vet vad det kan bero på och om det är bra eller inte.

Nu far mina tankar kring om man skulle våga nåt cortisonpreparat eller Trombyl/Albyl för blodförtunning.

Castor1: Hur mycket cortison tog du via astmamedicinen och kombinerade du det med DHEA? Tog du Cortison, Trombyl och DHAE samtidigt när du lyckades?

Germany: Vad bra att du kollat kombinationen DHEA och Trombyl men nu blev jag osäker..Trombylen verkar ju dessutom kunna skada ägget om man tar den före själva ägglossningen.. hm

Verkligen svårt att veta in eller ut just nu. Har ju ingen aning om hur mitt immunförsvar är heller för den delen. Letar bara nya vägar eftersom allt verkar fint, FSH är superbra, ÄL regelbunden, ledarna och livmoder kollade..

skickar en Nalle till alla som delar med sig av sina tankar och som orkar läsa andras snurriga Skrattande
    Var har du hört att Trombyl verkar skada ägget innan ägglossning? Vad jag förstår är det helt tvärtom. Detta går att läsa om Trombyls verkan ( jag kan ta reda på källan om du vill)

Trombyl
    . Antifosfolipidantikroppar kan göra så att blodet blir mycket tjockare än vanligt, eftersom blodplättarna klibbar ihop och fostret/embryot får då inte vital syre och näringsämnen. Acetylsalicylsyra gör blodplättarna mindre klibbiga så att blodet kan flyta lätt genom moderkakan till barnet. Aspirin verkar även öka aktiviteten i äggstockarna och gör det faktiskt möjligt att lossa flera ägg vid ägglossningen. Det ökar också blodflödet till livmodern, vilket i sin tur gör en tjockare och friskare slemhinna.
  • Tuvalina
    Pim pim, Dr Alan Beer som skrivit boken "Is your body babyfriendly" talar för aspirin/acetylsalicylsyra och de andra läkarna också som arbetar med reproduktionsimmunologi i Europa och USA. Artikeln du hänvisar är från 2001 och det finns ju de som hävdar att det stämmer än i dag. Det finns ju olika åsikter om allt men eftersom de erfarna inom reproduktionsimmunologi enbart hävdar att Trombyl t.ex. är av godo så är det mycket som talar för att det är positivt att använda och att det ökar gravidchanserna. De som gör IVF genom reproduktionsimmunologin börjar med Trombyl redan på CD 1.

Stjärnklar!! Grattis till graviditeten!! Härligt att läsa!!
Svar på tråden Tips om dhea