• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • LinneaSvea

katt12, Kan du inte få prasteron utskrivet av din gyn? Jag har ätit det nu i fem månader tror jag. Tyvärr har det inte hjälpt och har nu börjat trappa ner från 3 tabl till 1 tabl om dagen. Jag har också fått högt testosteron men även S-DHEA och androstendion var högt. Det var nog kanske inget för mig. Däremot gick mitt AMH upp från 0,2 till 1,4 fast en del säger att amh värdet aldrig kan bli bättre än det lägst uppmätta, dvs 0,2 vet inte om det stämmer men det är ju nedslående i så fall

Hur länge sedan var det du testade ditt AMH, och vad hade du för värde då?

• Katt12
    LinneaSvea skrev 2014-07-08 09:29:51 följande:

katt12, Kan du inte få prasteron utskrivet av din gyn? Jag har ätit det nu i fem månader tror jag. Tyvärr har det inte hjälpt och har nu börjat trappa ner från 3 tabl till 1 tabl om dagen. Jag har också fått högt testosteron men även S-DHEA och androstendion var högt. Det var nog kanske inget för mig. Däremot gick mitt AMH upp från 0,2 till 1,4 fast en del säger att amh värdet aldrig kan bli bättre än det lägst uppmätta, dvs 0,2 vet inte om det stämmer men det är ju nedslående i så fall

Hur länge sedan var det du testade ditt AMH, och vad hade du för värde då?

Jag har fått Prasteron utskrivet men fick tyvärr en ovanlig biverkan med kraftiga, blåmärkesliknande utslag på kroppen. Därför söker jag alternativa preparat med samma effekt, men 7 Keto DHEA var tyvärr inte rätt för mig då testosteronet steg mer än DHEA-S. Gör inom kort ett försök med microniserad DHEA fr DHEA.com.

Vad härligt att ditt AMH gått upp så mycket! Ja, jag har också hört att det egentligen inte ska kunna göra det, men det tycks ju ändå vara så för många på ngt vis...?! Jag mätte senast förra året och då låg det på 1,6. Vet inte vad som hänt sen dess, är väl dags att kolla igen. Men det tidigare värdet indikerar ju en okej äggreserv i alla fall vid det mätningstillfället och det är bl a därför jag söker efter preparat som kan höja kvaliteten på dessa ägg. Kör nu även Melatonin 3 mg/dag. Hur högt hade ditt DHEA-s värde blivit efter att du tagit Prasteron? Det låter ju i och för sig väldigt positivt! Om du nu kör vidare på 1 tablett per dag och får ner testosteronet är det kanske jättebra förutsättningar sen!

• Vi 5

Katt12, jag åt 50 länge och när jag testade mitt DHEA låg det i mitten av referensvätdet. Försökte gå upp till 75, har för mig att jag tog 75 var tredje dag (och 50 resten), men fick hjärtklappning om jag tog mer så jag tänkte öka sakta, men så lyckades jag bli gravid innan jag kommit upp i mer. (Blev först gravid efter ca 6 månader meddhea men fick mf och blev sedan gravid igen direkt efter missfallet så jag han äta det i drygt 7 månader. De tre månaderna innan hade jag också tagit starka q-10.

Germany, åh så roligt att ni är igång igen! Jag skulle på många sätt hemskt gärna vilja ha ett barn till, men dels vill min man inte ha fler (han tycker vi haft så många bebisår och börjar bli för gamla och trötta) och dels skulle inte min kropp klara en till graviditet. Jag har fått en del skador och men efter mina graviditeter och förlossningar (och kanske alla missfall och ivf och hormonbehandlingar). Men det är ljuvligt med barn och jag kommer glatt ta mig an alla barn i vår närhet som av olika anledningar behöver extra omsorg och kärlek från vuxna.
    Men du, tror du verkligen du behöver sluta amma? Om du fått din mens ammar du ju redan tillräckligt lite för att ha fått igång de hormonerna som ger äl. Jag vet många som blivit gravida de månaderna med lite amning...Nu är jag ju en amningsgalning som ammade E till 22 månader och A i 17 månader (och hade fortsatt om han inte omkommit). Jag har tyckt att det blivit mysigare och mysigare...
    En variant är kanske att prova ett tag först med amningen kvar. Det verkar ju som att det finns ett fertilitetsfönster som är öppet i ca 18-24 månader efter man fått barn. Många, även de som kört ivf blir gravida när de försöker snabbt igen. Hoppas, hoppas!!!

• germany

Vi5 - Fint att du kan tänka dig att öppna armarna för barn som kan behöva en varm och omtänksam famn.

Tack för lite pepp som får mig att kanske våga hoppas och tro lite igen :)

Jo, jag har också hört många som blivit gravida snabbt efter att ha fött barn. Jag tänkte mest på att jag inte vågar stoppa i mig en massa preparat så länge jag ammar (vill inte att dottern ska få i sig det genom mjölken). Är därför jag känner press på att sluta amma snart.

• Vi 5

Germany, jag menar att jag tror att du redan äter tillräckligt bra när du ammar din lilla skatt och att du nog inte behöver äta massa extra grejer nu för att boosta dig *hjärta*. Jag tror verkligen att det kan vara ett helt annat mer gynnsamt läge för dig nu! Ni lyckades ju på egen hand dessutom. Och om du vill ha något kan du ju ta lite extra D-vitamin och även omega-3.
    Jag hörde förresten nyligen en man som forskar om omega-3 som gjort experiment på råttor som antingen fått mycket med dåligt fett och mycket socker och jämfört med de som fått bra kost med väldigt lite socker och mycket omega-3. Experimentet handlade om hjärtsjukdomar (de skulle undersöka avkomman) men han berättade att det nästan inte hade gått att få de råttor som fått den dåliga kosten att bli med ungar och av de som ändå blev det var det väldigt mycket missfall. Han nämnde det sista i förbifarten. Mycket intressant, även om djurstudier är djurstudier...

• germany

Vi 5 - Har nu letat fram Omega-3 burken :)
    Jag har ätit D-vitamin en längre tid nu samt B-12 och folsyra när jag började misstänka att mens var på intågande (har trott det för ett tag sen innan jag då verkligen fick den). Men ska nu också då lägga till Omega-3 som du skriver.

Jag slutade ta dom kapslarna för länge sen då jag läste någonstans om att barnen som ammades kunde bli allergiska om mamman åt tillskott i form av Omega-3??!! Så tordes inte fortsätta äta dom då. Men nu ammar jag inte mer än 3 ggr / dag och det är mest för mys och pys. Dottern äter numera riktig mat och jag ska också snart då sluta amma så jag kan börja äta DHEA igen.

Intressant studie! Nu ska här boostas lite smått igen Skrattande.

Har du slutat amma förresten?

• LinneaSvea

Hej,

Är det någon här som äter melantonin tillsammans med DHEA?? och var kan man få tag i det?? Tack för hjälpen!

• Katt12

LS, jag gör det. Melatonin kan du antingen köpa utomlands eller via Mia Lundin shop på nätet, har inte testat dessa själv utan köpt i Aten, men de är förhoppningsvis helt ok. Falun brukar ju skriva ut prasteron o circadin i kombination så det bör vara ok. Förresten, du kan ju börja m att kolla om din gyn som skrev ut prasteron är villig att skriva ut även circadin;)!

• Snart lycklig
    LinneaSvea skrev 2014-07-09 08:34:56 följande:

Hej,

Är det någon här som äter melantonin tillsammans med DHEA?? och var kan man få tag i det?? Tack för hjälpen!

Ja, jag har tidigare gjort det under lång period. Inga problem, avstämt med Dr Dimitri P i Aten.
  • Hannah8401

Stockholmsmilen, vad tråkigt att du har den erfarenheten av människor här. Det har verkligen inte jag.

Jag har träffat underbara människor här som jag absolut kommer träffa igen och hålla kontakten med. De där är nog olika, så är det i verkligheten med genom jobb, bekanta, fest osv, ibland träffar man människor som det säger klick med med en gång, och ibland träffar man såna som man inte har något gemensamt med.