• germany

Tips om dhea

Lillstoran - HCG prov är inget problem att få ta på vanlig VC, det är ett enkelt blodprov som används för att fastställa graviditet. Provet skickas för analys till sjukhusets labb och jag får vänta på svar till dagen därpå bara.

Det tog några dagar innan jag började med fragmin samt progestron, men kortison och trombyl hade jag tagit.

• germany

Till alla fina vänner i den lika fina tråden vill jag önska eder alla

~ EN RIKTIGT GOD JUL ~

Hjärta Tomte Hjärta

• germany

Lillstoran - Jag är i vecka 6. Allt är alltså väldigt tidigt och allt kan hända. Jag tar inget för givet då jag knappt kan ta in att jag fått ett plus!  Tar en dag i taget och skulle bara vilja veta om det finns ett tickande hjärta eller ej. Låååånga dagar kan jag lova fram tills jag får göra VUL......

Jag kommer nog inte vilja lämna mina favorittrådar då jag fått så mkt stöd och hjälp av så många fina människor och kan jag bara ge något tillbaka så vill jag göra det tills vi alla till slut kanske lyckas. (Alla nya som strömmar till allt eftersom finner nog varandra och jag tror att hjälp alltid kommer att finnas så länge trådarna lever vidare.) Sedan så lär det väl kanske bli så att man förr eller senare lämnar FL mer eller mindre eller helt,  beroende på vilken väg livet leder. Men jag är inte där än i allafall Glad

Gällande 40-tråden så tyckte jag faktiskt jättemycket om den, så jag lämnade inte den pga att den inte var något för mig utan av en helt annan anledning.  

15 Januari!! Du är snart mamma! Vilken lycka! Solig

• germany
    Vi 4 skrev 2012-12-25 08:21:43 följande:
    Lillstoran härligt att ni är förberedda! Kul också att du hittar sammanhang du trivs i.

Germany, har du fått tid till vul, hur länge är det kvar? Tack för att du skrev allt du/ ni gjort denna gång. intressant. En intim fråga som du inte behöver svara på, du skrev att ni kanske slutat upp för tidigt ibland vid hemmaförsöken, var det inte så denna gång?
    God fortsättning!
    Har du fått ÄL utslag än? Hoppas!

Jag har inte möjlighet att få komma på vul förrän runt den 8 januari. Känns jättejobbigt att vänta....Vill bara veta om det finns något litet som börjat ticka inne i min mage. Usch, de här allra första veckorna i graviditeten fram till vecka 12 måste vara den värsta tiden. Att leva i ovisshet förutom plus på stickan och utebliven mens.

Ingen fara att du frågar för intima saker Glad, du frågar dessutom så fint :)
    Vi har fått kämpa mot slutet av våra mysperioder för att "få till det" då det faktiskt har blivit så att det blivit ren och skär verkstad....tyvärr. Så det har liksom fått räckt när vi fått till det innan ÄL samt samma dag som jag fått utslag på ÄL test och så dagen efter och någon enstaka gång kanske ytterligare en dag efter.

Denna gång så glömde vi bort att få till det dagen efter ÄL, men vi körde på dagen därpå och så ytterligare en dag. Har ingen aning om det har en bidragande orsak att det blev ett plus denna gång. Men jag har läst att äldre kvinnor kan få ÄL senare än vad ÄL test egentligen visar på. Ingen aning faktiskt, men helt klart så ska man inte förkasta att mysa till det såväl en tid innan ÄL och så fortsätta åtminstone några dagar efter ÄL.
    Vi har kört på varannan dag.

God fortsättning till alla era andra också Hjärta
  • germany
    Kvinna72 skrev 2012-12-27 20:04:22 följande:
    Germany: nu hittade jag detta inägg då jag precis hade för mig att du tog stödmedicin i början av ivf, vid sprutstart. Jag funderar om jag ska fråga om det är ngt jag kanske borde testa också. Jag ska nog maila min hemortsgyn. 
    Lycka till med allt! Jag förstår att det är jobbigt med att vänta och få det "riktiga" svaret att du är Gravid, alltså ultraljuds undersökningen du väntar på. 
    Kämpa på och håll ut! Kram Hjärta 

Tack för peppande ord!

Tycker absolut du ska be om att få prova de stödmediciner som faktiskt finns att tillgå.
    Det gäller att vara påstridig och inte vekna om läkarna säger nej.

Jag kan dock förstå om man inte får prova stödmediciner vid låt säga försök nr 1 & 2. Men om det misslyckas så tycker jag man ska kunna få vara delaktig i om man vill prova tex kortison och åtminstone trombyl.

Berätta gärna hur det går om du får lov att prova ovannämnda mediciner. Lycka till!
  • germany

Tack ni andra som också har peppat fram mig till att tänka positivt. Dock så är det lättare sagt än gjort.....Men jag försöker så gott jag kan må ni tro.....I bland känns det bra och vissa dagar faller jag ner i rädslans mörker. Med andra ord så har jag väldigt svårt för att våga glädjas alltför mycket. Sorgligt att det ska behöva vara så :( Men vet ju vad det beror på (skadad av alla berg & dalbanor sedan barnverkstaden började).

Jag fick svar idag på mitt senaste DHEA-S prov som jag tog innan jag visste jag var gravid.

Prov 1 när jag ätit 50 mg Prasteron i ett antal månader = 4,7
    Prov 2 när jag då höjde dosen till 75 mg (senaste ca 2 månaderna) = 6.5

Alltså så drar jag den slutsatsen att i mitt fall så var nog höjningen till 75 mg bra för mig för den senaste nivån är ungefär den nivå jag har velat legat på, dvs lite över medel ref.värde.

Dock så var det vid höjningen som mina biverkningar kom i form av acne, jättekonstigt hår (fett och tunnare hår)
    Samt så fick jag ibland hjärtklappning.

Jag står fortfarande fast vid att jag tror det är jätteviktigt att verkligen ta ett DHEA-s prov innan man bestämmer sig för att äta DHEA.
    Jag vet inte om det automatiskt är så att om man har lågt AMH så har man också brist på DHEA.
    Någon som har tagit reda på det måntro? Tänkte på att en del av er inte alls känner att DHEA har varit något för er. Kan det då vara så att era andra hormonvärden har varit helt normala och därför så blir det överflöd om ni tillstätter tillskott av DHEA?

• germany

Lillstoran - Jo, jag antar att min oro är "normal" :). Känns skönt att höra att jag inte är ensam om att noja....
    Fint inlägg du skrev  till mig tidigare om att jag skulle mysa och tända ljus osv. Det har jag gjort och försökt att inte fastna i mina tankar alltför mycket......

Här kommer det inte ens att tittas åt några bebisprylar förrän det blir sommar, minst! Foten i munnen

• germany

Lillstoran - Jag är tack & lov  inte med på Face Book och kommer så aldrig att bli heller då jag inte riktigt förstått vitsen med det. Är nog en typisk "anti face bookare" .Det får räcka med att jag sitter här på FL och ägnar en del tid med datorn Glad

Nu ska jag ut på en skön långpromenad. Fint väder idag!

• germany

mba 12 - Hej! Jag har aldrig funnit någon rädsla i att fortsätta med Prasteron i mer än 3 månader. Gällande att AMH ska stiga när vi äter DHEA har jag ingen aning om. Däremot så kan vi få ut bättre kvalite på äggen, men det hör ju inte ihop med vårat AMH värde. Finns dom som har lågt AMH men fortfarande fina värden på FSH och då kan äggkvaliten vara lika toppenfin som för de som har fina värden på allt.

Ang. det jag skrev tidigare som jag undrar över är om det är så att har man lågt AMH så har man oftast också lågt DHEA och att det är därför som DHEA inte passar alla. Många här som använt DHEA har aldrig tex tagit något AMH värde och därmed så kanske det blir överskott av hormoner när de tillsatt DHEA.
    Virrvarrigt skrivet av mig idag, men är trött och känner mig lite halvrisig.....

PS: Jag dricker inget alls, bara för att jag är extrem och kanske nästan lite knäpp i min barnverkstad Tungan ute. Jag har förstått att jag kan avstå utan problem från både det ena och det andra och då är det inget jag direkt saknar heller.

Men jag tror ändå inte att några glas vin har gjort någon skada för dig inte :) Kanske snarare tvärtom, att det gör dig lugn och avslappnad vilket aldrig är helt fel i den här cirkusen. Så skål på dig till nyår också! Men sen får du återgå till vatten igen Skrattande.

Kram till dig kära vän Hjärta

• germany

Vi 4 - Som vanligt alltid lika vänliga och kloka inlägg från dig. Skulle väldigt gärna ha velat vara din vän i det verkliga livet.  Solig

Jag inboxar dig, men blir inte i dag då mina ögon nästan går i kors.

Linköping - Förstår ditt dilemma om att äta DHEA eller ej......Men kolla ditt testosteron värde.
    Jag letade i min lilla egen "info-pärm" där jag under mitt letande efter diverse information sparat viss matnyttig info som jag hittat. Dock har jag inte skrivit ner vart jag har läst det men det har varit från sådana källor som jag litat på i allafall.

Hittade denna info:

Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin.

Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt.

Kan vara värt att be om att få ta lite extra prover även om jag vet att det är svårt.
    Det är synd att många av oss är kring 40-strecket....för vore vi 10 år yngre så kanske vi hade känt att vi har tid på oss att prova saker & ting även om det inte skulle ge effekt åt det bättre. Som det är nu så för vi ju hela tiden en kamp mot klockan och då måste vi vara mer noga med vad vi laborera med. Så känner jag iallafall.

Lycka till och hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Berätta gärna om du kikar in fler gånger.

Svar på tråden Tips om dhea