• MissBoring

Tips om dhea

micke78 skrev 2013-08-11 09:53:16 följande:
    Ber om ursäkt för om det blev missuppfattat det jag skrev. Tänkte bara dela med er att jag blev nedreglerat även med dhea. Menade bara att det kanske är bra att prata med läkarn om det om man är orolig för att det är pga dhea.

Okej. Precis som jag menade, inget verkar va för den ena som för den andra! Å läkarna kan säkert inte säga nått om varför det blir så skulle jag tro. Beror väl bara på hur kroppen reagerar. Men (som jag skrivit tidigare i tråden) så skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra och sluta innan ivf:en.
  • MissBoring

Ett tips är att läsa tillbaka i tråden, där står allt om oss som ätit DHEA och hur det gick, plus att det finns mycket info på vägen att få genom att läsa igenom tråden.

• MissBoring

Ng73 och fertilitetsresan, jag förstår det är svårt att komma ihåg å bra ni läst men det är inte alla som gör å så tänkte jag också på att det inte är så många "gamla" kvar som kan svara.

När vi slutade förslka så orkade jag inte svara på nått å sen har jag lagt det mesta bakom mig så jag kommer inte heller ihåg så mycket =\

Vi5, tack det är semester här än så det är bra vi lever på så gott vi kan och försöker att inte tänka så mycket utan va tacksamma för varand.

Cff, jag har också mattade binjurar (fick reda på det i maj) men mitt dhea värde va bara lite lågt, detta skulle antagligen rätta till sig automatiskt när cortisolnivån höjdes igen. Hade i stort sätt ingen produktion av cortisol!

Jag slutade ju äta dhea i december när sista ivf:en slutade strula.

• MissBoring
    Fiamedbarn skrev 2013-08-12 21:39:58 följande:
    Hur har du fått utrett dina kortisolnivåer? Salivtest? På endokrin? Hur fick du det? Jag ska försöka på endokrin men de ville bara göra ett blodprov...

Jag gjorde salivtest. Det är min konstkonsulent som skickar proverna till Usa för analys.

Ska nu i september även försöka få till ett blodprov för att se vad det visar i jämförelse med salivprovet. Tror mer på salivprovet som tas 4 ggr per dag än ett blodprov så det ska bli intressant.
  • MissBoring
    cff skrev 2013-08-19 14:32:15 följande:
    Lite ego:

UL idag, 8 (!) folliklar i storleken 6-11 mm plus ytterligare (!!) några mindre. Det är 8e stimuleringsdagen så de växer som vanligt långsamt, men jag är oerhört lättad iaf. Tyvärr är slemhinnan tunnare än någonsin (4 mm), trots hysteroskopin i Aten, akupunktur och massor med tillskott.

För mig bevisar detta än en gång att jag får bättre äggskörd när jag kör lchf (började 2-3 veckor innan stimuleringsstart denna gång), har även försökt dra ned på mjölken eftersom jag läst enkel om gluten- och caseinfri kost (casein är ett protein som finns i mjölk, men ej i grädde). Det skall vara bra mot inflammationer och rekommenderad t ex (iaf utomlands) till barn med autism (vilken en del läkare kopplar till inflammatoriska processer).

Vad härligt med så många ägg

Gjorde du inte nått speciellt förra gången som fick din slemhinna att växa till sig bra på slutet?

Stort lycka till!
  • MissBoring

Vad fint Cff att det går bra. Så länge dom växer spelar det nog ingen roll att dom tar lite tid på sig och bra med slemhinnan Igen, fortsatt lycka till!

• MissBoring

Vad härligt Germany. Stort GRATTIS! !

• MissBoring

Feona. Beklagar att det inte verkar fungera den här gången heller. Eftersom du får fina embryon så kanske den här länken kan va något för dig också att kika på

m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

Ett annat tips är att du kan vändda dig till en näringskonsult och göra ett salivtest som skickas till Usa för analys. Då kan du se om det finns någon obalans i dina hormoner tex dhea som gör att du har svårt att kunna bli gravid.

Lycka till

• MissBoring
    Feona skrev 2013-11-27 20:02:53 följande:
    Tusen tack:) det va precis denna typen av hopp jag önskade återfå när jag sökte mig till familjeliv! Skall genast kika på länken och näringskonsult lät ju intressant! Absolut vill jag testa detta! Kan man söka en här hemma i Sverige som skickar prover till USA?

Jajamen du kan nog googla och få fram kostkonsult. Man kan söka på tester och skicka själv men det jag tyckte va bra va att få en genomgång efteråt med vad jag kunde ändra i tex min kost för att hjälpa kroppen till bättre status

Jag kan inte ge dig nått tips för hon jag går hos har ingen hemsida.
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-11-27 20:33:09 följande:
    Jag hittade detta på en sida, kan det vara nåt i rätt riktning? Provet som skall skickas till USA, heter det något speciellt? Vad skall jag fråga efter? Tack på förhand:) Hårmineralanalys Visar din mineralstatus, eventuella näringsbrister, vilken ämnesomsättning du har och hur dina binjurar och din sköldkörtel fungerar. 2 tim vid 2 besökstillfällen, provtagning + näringskonsultation samt återbesök vid analyssvar

Labrix tror jag det heter eller om det är labbet man skickar till som heter nått sånt. Man får rör som man ska lägga i saliv i flera gånger om dagen. Sen är det ett frågeformulär, på engelska.

Håranalys vet jag inget om.
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-11-27 21:32:17 följande:
    Nu har jag hittat två ställen på nätet där man kan skicka testerna själv och få telefonkonsultation efteråt. Ca 3000kr Jag har även hittat två kostkonsulter i närheten som jag skall kontakta imorgon, känner hopp:)

Ja det har jag med läst man kan göra. Är ju näst bäst efter ett besök

Kul du känner hopp!
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-12-03 20:40:39 följande:
    Nu är paketet på väg och snart hoppas jag kunna få testa :) vet du om man kan ta testen vilken dag som helst i cykeln eller måste man pricka in någon speciell dag?

Spännande! Dag 19-21 tror jag det va man skulle ta men det står i beskrivningen. Lycka till
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-12-03 20:40:39 följande:
    Nu är paketet på väg och snart hoppas jag kunna få testa :) vet du om man kan ta testen vilken dag som helst i cykeln eller måste man pricka in någon speciell dag?

Hur går det för dig?
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-12-18 22:35:25 följande:
    Tack, idag kände jag mig lite deppig då jag kom på mig själv att önska få vara gravid. Men i måndags skickade jag iväg hormontesterna till USA och väntar nu på att få svar om hur det ligger till. Det känns hoppfullt att ha något på gång liksom, om det så är provsvar eller annat men man är ändå på väg åt något håll. Vi har i januari bokad tid med vår IVF klinik här hemma i Sverige. Undrar lite om vad man kan få för mer hjälp inför nästa försök? Finns det något mer dom kan göra för oss eller är det utlandet som kan mer om alternativen för oss? Hur har det gått för dig? Vad gjorde du efter dina provsvar?

Spännande att se vad dina prover visar.

Du får läsa på och skriva ner mycket frågor att ta med dig till kliniken så att ni får frågat allt ni vill oxh förhoppningsvis få svar. ..

Jag vet ju inte vad ni haft för tilläggs medeciner förut etc.

Jag använde mig av provsvaren till att stärka min kropp och göra allt med kost och tillskott för att den skulle/ska läka. Antagligen är det hormonrubbning som kommer utifrån utmattade binjurar som gjorde att vi hade svårt att lyckas då barn.

Vi gjorde 3 ivf:er innan jag tog salivtestet men sen har jag istället lagt ner energin på att få balans i kroppen.

Årerkom gärna när du fått dina provsvar.

Gott nytt år också!
  • MissBoring
    cff skrev 2013-12-26 22:50:48 följande:
    Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars...

Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom).

Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)

Hej, hur har det gått? Jag har hållt en extra tumme för dig. Du är så tapper som kämpar och kämpar! Hoppas 2014 bringar glädje och lycka!
  • MissBoring
    cff skrev 2014-01-01 23:32:43 följande:
    ... minus även denna gång. Och inte det minsta, minsta lilla symptom. Känner inte knappast av vare sig progesteronet, ÄL-sprutan, eller hcg-boostern numera - kanske har kroppen blivit immun. På lördag bär det av till London för ytterligare ett besök hos Gorgy - jag skall få en transfusion av vita blodkroppar från min mamma (=LIT) för att bilda några antikroppar som tydligen skall vara bra.

Väntar på svar från min danske läkare, men gissar att det blir insemination i kommande cykel, samtidigt som jag börjar nedreglera för att sedan köra IVF igen i cykeln därefter. Jag producerar ju fortfarande ägg, som lyckas bli befruktade och dela sig, och det känns som att jag fortfarande har en chans, även om jag just nu har tappat räkningen på hur många gånger jag har försökt.

Trots mitt minus har jag bestämt mig för att 2014 skall bli ett bra år. Gott nytt år på er allihopa!

Usch vad trist med minus men vilken bra plan du har!

Du hittar dom mest spännande vägar att gå. Men nu hoppas jag att du kommer i mål snart!
  • MissBoring

Feona, hur gick det med dina provsvar och har du haft nån nytta av dem?

• MissBoring

LinneaSvea, tyvärr kan jag inte svara på dina frågor.

• MissBoring
    Feona skrev 2014-02-28 22:27:05 följande:
    Tack, det gick bra med testresultaten. Har lagt om en del i kosten, främst ökat proteinintaget. Har även fått recept och råd om vitaminer, mineraler och hormoner som kan hjälpa min kropp till att komma i balans och må bättre. Fick svar på flera frågetecken och hoppas nu att detta kan resultera i ett plus:) nu lägger jag mycket fokus kring att bara må bra, har i veckan slutat helt med kaffe och även te som innehåller tein. Har därför varit något tröttare än vanligt men tillåter mig att sova en stund på em. Hur går det för dig?

Men vad skönt att du fått lite svar och även rätat ut lite frågetecken!

Jag ändrade kosten ii maj men har nu haft en svacka... saknade mackorna till frukost så jag föll å har mig inte tagit mig på rätt spår helt igen, men snart är jsg där
  • MissBoring

Jag ska helst hålla mig glutenfri =\ å glutenfria bröd tycker jag kvittar förutom att jag hittat bra knäckebröd så dom har hjälpt mig mycket!

Svar på tråden Tips om dhea