• Vi 5

Tips om dhea

Mba12 jag skulle också räkna sön om det kom klarrött blod då även om det var pyttelite.

Hitcher, jag visste inte att de nekade högkostnadsskydd om man har lågt AMH, fy så trist!

Jag kände mig konstig idag, lite yr och frusen och började verkligen hoppas eftersom mensen inte dykt upp. Men har känt mig allt sämre, ont i hela kroppen och har nu 38,5 i feber. Så det är nog en förkylning. Undrar om det spelar roll att jag börjat med lite kortison och undrar om det kan vara negativt för kommande IVF

• Vi 5

Anne, jag har ätit det i fyra dagar, det är nog som du säger lite kort tid för att påverka, men det stod något om att om man hade en pågående infektion kunde den blossa upp och jag har inte blivit helt bra efter en förkylning i mellandagarna och jag som aldrig är sjuk annars. Tack för input om preparat, värdefullt att höra hur andra tänker.

Cff, precis så var det för mig med, därför jag började hoppas. Men feber verkar nog vara troligare orsak tyvärr, jag kan bara hoppas på en kombination

• Vi 5

Älva, jag har inte heller varit någon pillerkvinna, men tänker nu att det är en speciell period och att det är en begränsad period som man äter det under. Det borde inte skada så länge man håller sig till de vitaminer som inte är farliga att överdosera.Jag vet inte hur många jagstoppar i mig nu Drömmer

Mba, jag tycker inte heller du ska bry dig om det märkliga inlägget. Och jag kan inget om flygning, men cffs råd låter klokt.

cff, tack jag har läst det om kromosomavvikelser med, är verkligen jätteintressant. Läste någonstans att de hade fortsatt på de studierna, men har inte set fler resultat publicerade än.    

Germany, fick du inget besked i dag heller? Fy så tungt du har det!! Det är ju bedrövligt att du ska behöva vänta så länge. Finns det ingenstans du kan åka och få ett vul? Någon annan privat gyn eller akuten. Det är klart att man inte ska söka akuten i första hand, men här handlar det ju om att du mår pyton. Jag tycker att du i din situation skulle kunna åka in, berätta om blödningar och oro och be om ett vul. Varma kramar! 

Kvinna72, åh det låter ju toppen! Ska hålla tummarna för dig!

Jag skulle ju starta IVF nr 4 i denna cykel, efter nu 7 månader DHEA/Prasteronintag. Menmensen blev sen och igår plussade jag. PlusHelt otroligt. Strecket var dock svagt, och även i morse när jag testade med morgonurin, så jag är tyvärr orolig att det inte är tillräckligt starkt och att det är risk för missfall. Har läst en studie om att om testet är svag 16 dagar efter äl, så är det mycket sor risk för mf, det är då förmodligen ågot som inte står rätt till om inte tillräckligt mkt hormoner utsöndrats. I morgon är det dag 16 (el ev 15, beroende på hur man räknar från äl) så jag ska testa med clearblue igen och hoppas på tjockare streck då. Kan inte glädja mig om det inte blir tjockare. Är också orolig för jag har blivit jättesjuk, fick åka till akuten med kramp i bröstet svårt att andas mm, det var lunginflammation och lungsäcksinflammation, hade 40 gradet feber och det är ju inte bra med så förhöjd temp tidigt i en graviditet. Men jag försöker hålla mig lite försiktigt positiv till plusset!          

• Vi 5

MsBoring, mitt inlägg till dig försvann visst när jag säkerhetskopierade, skulle ju skriva att jag tänker på dig och hoppas att det nu går bra i morgon! Nu får vi försöka tömma tråden!

Tack för alla gratulationer!     

mba, toppen att du kan resa! Så klart att man inte kommer ihåg alla detlajer om alla Jag är 41 (snart 41,5) och hade för ett år sedan 1,3 i AMH, så inte så dåligt, rätt bra för min ålder ändå. Men vid första besöket fanns bara två folliklar på hö sida och gyn sa att vä sida hade lagt av helt. Så chanserna var typ obefintliga enl henne, jag fick tjata mig till provvstimulering. Hon hittade iofs min vä äggstock vid ett senare besök men den ligger konstigt och ser liten och konstig ut. Den har vid stimuleringarna dock lyckats få fram en del ägg, så det var ju bra. FSH slarvades bort. Och de har inte tagit om det.   

• Vi 5

cff, intressant information! Tack till dig som alltid gräver fram bra information! Solig Det är dock som Tuva säger att jag även tar temperaturen så jag vet att äl var senast två dygn efter äl-stegringen, troligtvis dagen efter. Min temperatur går oftast upp i två hack, först lite dagen efter utlag på stickan och sedan lite till. Däremot så kan det vara testet, det är inte samma typ som jag haft tidigare och det står inte vilken känslighet det har. Jag har nu köpt clearblue som jag använt förut, men tog inte det i morse då jag dels hade varit uppe och kissat på morgonen och dels kände att jag inte orkade med ett svagt resultat även på det just idag.

Anne, jag tycker att FF är ganska ba, även gratisversionen. Men precis som Älva säger så behöver man klicka runt en del tills man fattar. Men de har rätt bra "guider" också, dels en med mer fakta om vad som händer i kroppen, när och dels om vad man fyller i var i kurvan. Det gäller bara att hitta guiderna. För mig låter det som att din temp har betett sig utmärkt denna månad. Dels höjts fter äl testet och dels höjts lite till vilket verkar visa att ditt eget progesteron "hjälper till" att höja tempen ett snäpp till på lämplig tid, ca en vecka efter äl. då ska kroppens eget progesteron börja vara som högst.

Älva, just et där med att det direkt "torkar upp" känner jag också igen, det verkar vara ett säkert tecken för mig på  att det är "klart" för den här gången

Germany, om du inte kommer att ha möjlighet att ringa på telefontiden på måndag kanske jag kan göra det åt dig om du vill? Jag kommer att vara hemma då eftersom jag ju är sjuk. Kanske ett jätteknäppt förslag, men jag menar det!       

• Vi 5

MsBoring, det låter ju ändå positivt, de kan ju växa 1-2 mm per dag, så några dagar till. Skönt att de är jämnstora! 

Ni kan släppa alla era tummar nu, på Clearblue nu på morgonen troligtvis 17 dagar efter äl syns knappt en skugga på testet   Det är bara att hoppas att det kommer ut snabbt så att vi inte spiller massor av tid också. Sk*t också, jag som hade planerat så bra för detta IVF, man ska säkert vänta en cykel och så är vi inne i mars eller förmodligen april. Och månaderna bara tickar. Det positiva är väl iaf att det med rätt embryo kanske skulle kunna gå... 

• Vi 5

Kattflickan, tack, jag har på något sätt inte tagit ut någon glädje än för jag tyckte det var för oroväckande svagt, så det är iaf lite skönt, även om jag såklart hoppades att det bara var lite tidigt och att det skulle bli starkare.  Bara att hoppas att det går snabbt som sagt. Hur lång tid tog det för dig innan du fick blödning?

• Vi 5

pimpim, fint att höra av dig! Det är alltid skönt att hitta saker som fungerar för en själv! Min gyn vägrar skriva ut pergo eftersom hon "inte tror på det för kvinnor över 40". Hon kan inte förklara närmre utan säger att jag får vända mig till någon annan då.

Germany, jag tror jag förstår ganska bra hur du har det, tyvärr  jag hade ju lite liknande förra året när jag fick ma i v9, men fördelen för mig var då att jag själv ganska säkert kände att det inte stod rätt till och att jag fick det konstaterat i v8, så jag behövde inte vänta så länge ändå. Även när jag väntade sonen efter att vi förlorat vårt första barn fick jag höra i v 9 att det skulle bli mf för det såg inte ut som det skulle på vul, bla att det var för litet för tiden. Jag fick gå och vänta två veckor på mf och när vi sedan fick en ny koll så sa läkaren att hon kommit på, direkt när vi gått ut, att hon tittat fel i tabellen och det visst var tillräckligt stort. Men vid den nya kollen sa hon ändå att fast det fortfarande var rätt storlek för tiden och hade växt som det skulle så  "rörde det sig för dåligt" och var mkt stor risk för att det skulle sluta med mf eller gravt missbildat barn. Så det blev  ny väntan till v 13 då det var NUPP/KUB på sjukhuset, där sa man att allt såg jättefint ut, men det var svårt att tro på då. Med både ett förlorat barn och ett ma i v14 var det eg övermänskligt att bära den oron. Lång histora, men jag ville eg förmedla att just att gå och vänta och inte veta, är så fruktansvärt jobbigt, jag tror verkligen inte att alla kan förstå det. Och just att man känner att man borde vara glad, men det går bara inte.  

För dig är det ju många års oro och väntan som ligger bakom och lurar och jag tänker att det på något sätt är den där sista sträckan till vetskap som blir oöverstiglig för dig nu. Om nu allt ser bra ut och du i ditt inre kan kalkylera på iaf kraftigt minskad risk att något går fel kan du förhoppningsvis få lite lättnad och sedan steg för steg ta dig för varje kontroll ta dig fram med lite mer lättnad för varje steg framåt. Förhoppningsvis kan du känna tillit till att det kommer att gå bra om inte alltför många veckor. Av hela mitt hjärta hoppas jag att vi inte behöver kalkulera på något annat scenario än att det vid första kollen nu ser bra ut för dig! Det kommer att gå att ta sig fram, ett steg i taget. Men du skulle så förtjäna att få en betydligt lättare resa än denna   

Kanske skulle du behöva lite psykologiskt stöd!? Finns det någon du kan gå till? Har du inskrivningssamtal med mvc snart tex? Då kan du be om samtal med mvc-psykolog. Jag tänker att du kanske ändå skulle försöka göra något som brukar få dig att må bra, i alla fall något litet, kan någon lyckas släpa med dig ut en liten stund på en liten promenad, du brukar väl må bra av det. Så klart att du får dra täcket över huvudet ett tag, men det är viktigt att du tar hand om dig, du har allt att tjäna på det Hjärta

Nu är jag lite osammanhängande kanske men just det att tiden bara går, att man kastar bort värdefull tid och värdefulla chanser är helt hemsk.På så sätt är det ju absolut bättre att det går åt pipan så här tidigt som det verkar göra för mig denna gång än att gå coh vänta lägre. Det är jag faktiskt väldigt tacksam för.   

Vad bra att du är ledig så du kan hänga på telefonen på måndag, men säg till om du behöver hjälp att ringa på måndag på något sätt!!!   

Nu har några frågor dykt upp i mitt huvud till er kloka. 
    1, Vet någon om det går lika bra att köra direkt med IVF efter tidigt mf, någon studie som pekar åt bättre eller sämre chanser?  Om jag börjar blöda ganska snart så är februari en bättre månad att börja för mig än mars rent jobbmässigt. Och om jag tänker på att få ut så mkt som möjligt av att kroppen har varit i bra form.

2, Tror ni att om jag börjar blöda nu och skulle börja spruta att penicillinet och lunginflamationen skulle påverka negativt och att det vore bättre att vänta en månad med tanke på det?

3, skulle ni tagit upp DHEA-ätandet igen, är uppe i precis 7 månader och har ju mått bra av det, har bara varit utan i 3 dagar nu.       

• Vi 5

Cice jag är tyvärr helt säker på att det inte är något, strecket idag knappt urskiljbart, hade det varit som för några dagar sedan hade jag kanske haft lite hopp kvar.

Tuva, är du säker på det med rörligt, för efter min upplevelse frågade jag både de som brukar göra ul vid Nupp/kub och de somgör RUL och alla har sagt att man inte kan förvänta sig mkt aktivitet fram t v9-10 bla för att fostret har så små armar och ben fortfarande och de sa att man absolut inte kan säga att det är ökad risk för mf el missbildning pga hur fostret rör sig eller inte! Inte så tidigt! Och jag har verkligen frågat många.

• Vi 5

Tuva, vill bara lägga till att förstås kan det säkert vara ett bra tecken om fostret för sig fint när man gör vul tidigt, men det jag menar är att om det inte rör sig fint så verkar det inte finnas belägg för att det skullebehöva betyda att det leder till missfall.

Svar på tråden Tips om dhea