• Vi 5

Tips om dhea

hej på er, jag ger mig nu tillkänna här efter att ha läst tråden under en ganska lång tid utan att skriva. Jag får passa på att tacka för alla inlägg som gett mig mer information om detta med DHEA. Jag känner dock igen många från andra trådar.  
    Själv började jag äta DHEA i början av juni, och fick hålla mig på 25 mg rätt länge för jag fick tyvärr mycket biverkningar som hjärtklappning, huvudvärk mm. men har nu på senare tid kommit upp i 50mg. Jag har blivit väldigt mycket piggare, särskilt positivt upplever jag det att det känns som att jag har mer energi i kroppen. Det är fantastiskt positivt för mig som varit utmattad under drygt ett år och vädligt stressad en lång tid innan dess. Jag känner mig sedan juni som innan den perioden. Jag har inte tappat hår, men har fått acne, bla på axlarna (och så hade jag ofta när jag var yngre, jag är nu 41).
    När det gäller menscykeln har det varit intressant att höra er andras förndringar av DHEA intag. För mig har cykeln förändrats positivt av DHEA. Innan min utmattning hade jag alltid 28-29 dagar med äl oftast dag 14-15. Men under utmattningen, lite innan jag blev 40 och året efter det blev cyklerna mellan 25-27 dagar (och några ännu kortare) och jag fick äl mellan dag 11 och 12.Nu efter DHEA ser det ut så här; i juni äl dag 12 och 29 dagars cykel, i juli äl dag 14 och 28 dagars cykel, och i augusti äl dag 14, cykeln inte slut än.  

• Vi 5

germany, tack snälla du för dina fina ord om mina inlägg, jag skulle väldigt gärna vilja säga detsamma, jag uppskattar alltid dina kloka inlägg och fina kommentarer till andra Hjärta Jag kommer nog inte att vara jätteaktiv i tråden då jag arbetar med att använda min nyvunna energi på att ta tag i sådant som jag länge velat men inte orkat tidigare (som att göra fotoalbum, annat pyssel och läsa in mig på olika områden) dessutom är det snart dags för nästa IVF och jag har tänkt försöka att inte "gå rakt in det med hull och hår" denna gång utan försöka ha lite lite distans till det hela. En annan sak jag ville kommentera var att även jag önskar att jag hade mätt mitt DHEA-S innan jag började med det. Så måste jag också fråga dig om du också märker att den nya energin även visar sig som så att du har lättare att ta tag i saker och få saker gjorda, alltså inte bara att man blir piggare? Någon annan som känner igen det?

Gaa, intressant att även du hade hjärtklappning, jag har frågat runt massor och det verkar inte vara många smo känner igen det. Jag mejlade tom till Human Reproduction Center, till de som gjort studierna och han som svarade sa att de aldrig på 100-tals patienter hade fått rapport om hjärtklappning som biverkning. Lite skönt att höra att du haft det med på något sätt. Ang din stimulering borde du verkligen få prova något annat än Gonal tycker jag. Du borde ju absolut kunna svara på hormonbehandlingen på annat (bättre) sätt med annat preparat! Jag undrar som Hemulen hur dina upplägg sett ut tidigare?

Linköping, tycker absolut att du kan prova DHEA du med, jag änker att i de studier som gjort har det ju inte spelat någon roll hur man ligger till på DHEA innan, utan man har ju kört på med behandlingen ändå. Sedan kan man ju iofs tycka att de i studierna borde ha kontrollerat om de som får bra resultat på äggkvalitet osv är de som hade lågt DHEA innan de fick tillskott, men som fått DHEA-värdet förhöjt just av att de ätit det.

• Vi 5

Anemon, håller med dig om att det var skumt att få exakt samma värde, nästan så man undrar om de läst av på rätt årtal eller råkat skriva ditt gamla värde  Jag tänker att man inte ska haka upp sig på dessa värdn, har dyckt mig se att även läkarna nu börjar se lite mer nyanserat på AMH på senare tid. 

Tyckom mig, grattis även här! Toppen!  

• Vi 5

Och nu bombarderar jag er idag Jo, jag har funderat på detta med effekten av DHEA. Det står ju i flera artiklar att det tar 65 dagar från pre-antrala fasen, via "early-antral" till antral follikel och det är ju därför många säger att man ska äta det 2-3 månader före nästa IVF (el äl). Men de diskuterar också att en ännu tidigare fas "premordial fasen" börjar 290 dagar före den pre-antrala fasen och de menar att det är därför det verkar ge bättre och bättre resultat ju längre man äter DHEA. 290 dagar före innebär ju att man i så fall skulle behöva  äta DHEA i ca 9,5 månader innan man kan tänka sig få "full" effekt.

Om man sedan tittar på denna bild nedan, så har ju de 40-åringar i Barads studie som ätit DHEA i 3 månader ca 6-7% chans att lyckas mot de som inte ätit det (de har ca 3% chans) men de som ätit det i 10 månader har 35% chans. Fast här är det ju alltså kvinnor i 40-års åldern som har POA, de som har DOR har istället ca 30% chans. Men det är ju fantastiska skillnader. Sedan är det ju en studie som är liten och det finns ingen kontrollgrupp osv, så man får verkligen ta det med en nypa salt. Men ihop med vetskapen om att det ändå kan ta 290 dagar innan vi har påverkat våra cykler "hela vägen" för follikelns utveckling med DHEA borde kunna ge oss mer ork och tålamod,  eftersom vi behöver äta det en längre tid för att verkligen kunna utvärdera om det fungerat eller inte.  

• Vi 5

Två viktiga tillägg till grafen är 1, att det är kumulativ procent som anges, dvs hur många av de som medverkat som sammanlagt blivit gravida efter 10 månader. Och 2, att det visst bara var högra sidan som var kvinnor över 40 år, för POA betyder ju premature ovarian aging, (alltså de som för tidigt har åldrande äggstockar deras ålder framgick ej). Så det var fel av mig att påstå att siffrotna gällde 40 åriga kvinnor!!! Jag ber om ursäkt över det! Här är texten till tabellen som fallit bort.

Figure 2 Cumulative pregnancy rates in women with DOR with and without DHEA supplementation . The figure demonstrates on the left side cumulative pregnancy rates in DHEA and control patients with POA (for definition see text). The right side of the figure demonstrates cumulative pregnancy rates in women above age 40 years. Both patient populations demonstrate similar treatment benefits for DHEA, though POA patients appear to have a slight pregnancy advantage, further confirmed in later data presentations. Modified with permission from Barad et al [17].

• Vi 5

Anne, intressant, men jag förstod inte riktigt hur du menade. Hörde du själv detta samtalet om att DHEA "bara" skulle fungera som placebo alltså? Eller var det ett samtal mellan två läkare? Var det en läkare från IVF-kliniken i Falun som sa det eller någon annan? Det stämmer ju att de i studierna bla givit det till kvinnor som "svarar dåligt" på behandlingar, dvs får få ägg, ofta pga Diminished Ovarian Reserve (DOR som innebär att man har en minskande äggreserv). Varför skulle de skicka artikel om att det inte har effekt? Har du namnet på kapitlet så kanske jag kan söka reda på den (jag har tillgång till lite olika databaser). Eller finns det någon sammanfattning du kan kopiera och klistra in. Hrm, jag blev mycket nyfiken på detta!

• Vi 5

Anne, tack då är jag med, ursäkta att jag är lite trögtänkt  Kul med artikel som lovordar det. Jag har mest läst artiklar, inte något med kapitel, så det är nog något nytt för mig. Texten kom inte med i ditt inlägg nu, men kanske kommer om en stund? Prova annrs i min inbox om det funkar bättre.

• Vi 5

Toppen, Anne, detta har jag inte sett och ska läsa med intresse! Dock inte nu för nu väntar maken på att jag ska se på film med honom. Ha en trevlig kväll!

• Vi 5

Germany,Vad tråkigt att höra om den kortare cykeln, jag har lite samma erfarenhet som du tyvärr, mina cykler blev längre de 3 första månaderna med DHEA men nu senast var den kortare igen. Jag har ätit nästan 50 mg de senaste 6-7v. Jag har även mkt färre biverkningar nu tex acnen o fick tom nattsvettningar som jag inte haft sedan jag började äta dem, så jag undrar om det kan vara någon tillvänjningseffekt som jag råkat ut för?I så fall man kanske måste fortsätta höja dosen för fortsatt effekt? Fast du har ju höjt i 2 v så antingen är det för kort tid för att få fortsatt effekt eller så stämmer inte min teori. Kom din äl tidigare med? Låter intressant att experimentera, jag provar nog att passa på att få upp min dos, men ska först göra klart min IVF. Själv funderade jag även på stress eftersom jobbet nu är i full gång medan de längre cyklerna var under sommarledigheten. Har du andra idéer om det, är det någon mer som känner igen detta med minskade biverkningar i minskad effekt?

Får svara mer sedan, var lite bökigt från telefonen.

• Vi 5

Germany, då är vi inne på samma linje. Hoppas 75mg nu får tillbaka dina längre cykler! När det gäller att det gått 4 mån har jag bara sett att det blir bättre resultat ju längre man äter det, se tex tabellen jag la in förut.

Cff, tack för länkarna, ska läsa snart!

Hemulen jag blir lika glad varje gång jag läser det :D

Svar på tråden Tips om dhea