• Kattflickan

Tips om dhea

Hej,

Jag är 37  år och har lågt AMH. Har blivit gravid 3 ggr av mig själv men två av gångerna hade barnet downs syndrom och vi valde att avbryta. Har haft ett missfall också. Det var när jag var 35. Nu försöker vi med ivf med PGD.

Har läst en del om dhea som låter mycket intressant. Hade funderingar på att köpa det via utlandet inför den här ivf'en, men jag har inte vågat då jag är osäker på vilken dos jag behöver. Känns mycket bättre om en läkare skriver ut det. Bra att de börjat göra det i Sverige. Ska kanske ta upp det med min läkare om det inte går vägen denna gång.

Jag är förstås intresserad av möjligheten att få fler ägg utan kromosomfel. Har gjort en ivf med PGD med maxdos menopur och fick bara ut 4 ägg. Dock levde 2 ägg kvar till 5-dagarsstadium så jag fick två blastocyster insatta, dock blev det svagt plus på TD som sen försvann. 

Grattis mammagås och Happies!

Millan

• Kattflickan

Hej,

Mammagås: Jag går på Karolinska, huddinge. Det är bara där och på Sahlgrenska man får göra PGD.  Jo, jag har också hört att Falun har skrivit ut Prasteron. Jag velar så över om jag ska göra en till PGD efter detta eller gå över på äggdonation. Vi borde ha bättre chanser med äggdonation. 

• Kattflickan

Happies: Jättekul att läsa att du fick så bra resultat med dhea!

Min första Ivf fick jag bara ut 4 ägg med maxdos menopur. 2 befruktades och jag kom ändå till ET, men med svagt pluss som blev missfall. Andra gången med samma dos menopur fick jag ut 8 ägg, sex befruktades. En sitter i mig nu och jag är i vecka 6, får se om det går vägen.

Jag har lågt AMH, 0,51 vilket nog är anledningen till få ägg.

• Kattflickan

Stort Grattis Vitanova!

Blir så glad när jag läser att dhea verkar funka för oss med lågt AMH!

Germany: Kul att den ägglossning var så tydlig, men jobbigt att du mådde illa dessutom. Jag hoppas ni också blir gravida spontant efter dhea- kuren.

Det är bra att svenska läkare har börjat tänka i andra banor och skriver ut dhea.

• Kattflickan

Vitanova: Jag har också läst en del här på FL samt några artiklar om dhea. Vid min första Ivf med PGD fick jag bara ut 4 ägg. Men två blev befruktade, var friska och sattes in i mig. Det resulterade tyvärr inte i en graviditet. Inför Ivf 2 så har jag grubblat en massa över dhea, om det skulle kunna hjälpa mig. Men läkaren ville inte skriva ut och jag vågade inte beställa på nätet.

Som tur var så fick jag ut 8 ägg vid min andra Ivf. 1 sattes in och för en vecka sen fick jag plus! Jag hoppas det går vägen nu.

Bara sedan jag började läsa här på FL om dhea i början av året så har jag nu på sistone börjat se en trend av att flera får det utskrivet av läkare nu.

Jag trodde först att det var en dödsdom att ha lågt AMH, men faktum är att många med lågt AMH verkar lyckas till slut.

• Kattflickan

Jag tror Huddinge har en restriktiv inställning till dhea. Barnmorskornas telefon har förresten öppnat en vecka innan de öppnar kliniken, jag ringde i måndags och meddelade mitt gravresultat. Så vill du få tag på dem nu så går det. Lurigt att de inte skickade själva burken?

Millan 

• Kattflickan

Jegs om du pratar med Huddinge, påpeka att andra kliniker i Sverige skriver ut dhea, exempelvis Falun.

Vill påpeka att jag tycker Huddinge är duktiga och kompetenta men som andra landstingskliniker är de försiktiga, vilket på ett sätt är bra. Jag är impad hur de lyckats koordinera samarbetet med klinisk genetik som gjort analyserna på våra ägg. 

• Kattflickan

Hej, en dum fråga: Kan dhea fördröja klimakteriet? Nu är jag ju gravid, men om det här går bra så pekar ju ändå mitt AMH värde på att jag kommer gå in i klimakteriet i förtid, vilket jag gärna undviker. Finns det risker med att äta en låg dos dhea länge? Nu menar jag inte att jag skulle ta dem under graviditeten utan efteråt.

CFF: Fantastisk ökning av AMH!

• Kattflickan

Susmar: vi håller tummarna! Hur många blåsor har de sett på VUL? Hur många ägg fick du ut innan?

• Kattflickan

Då låter det ju lovande! För mig såg de bara tre blåsor på VUL men jag fick ut 8 ägg sist. Jag håller tummarna för många ägg med bra kvalitet!

Svar på tråden Tips om dhea