• Moi Mokulat

bästa bilbarnstolen till 4 åring?

Ska köpa en ny sån där bilbarnstol eller bilkudde. Eller vad det nu heter. Men det finns ju en djungel av stolar. Så vad ska jag tänka på? Vilken har ni? Vilken är bäst? Behöver ingen föreläsning om att jag ska behålla den bakåtvända för han är för stor för den.

• Svar på tråden bästa bilbarnstolen till 4 åring?
  • Natasha76

Jag hittade annars bra krocktester för bältesstolar från Tyskland också. Satte länkarna på en egen sida på bloggen. De där testerna visar t.ex. nack-krafterna. 2,0 kN betyder en kraft som motsvarar 200 kg töjkraft på nacken. HIC är ett slags mått på huvudskada.

http://bloggen.fi/bilstolslotsen/autoliittos-krocktestdata-for-bakatvand-montering/krocktester-utforda-av-auto-motor-und-sport/

Det är inte så jättemånga bältesstolar per test, men det är ändå superinformativt. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • AgnesLucia

Natascha76

Om jag ska köpa en bältesstol åt min 5-åring i en butik (behöver den inom några dagar). Vilken ska jag välja då? Finns det någon bra? De du tagit fram i bloggen finns de att köpa i Sverige? Har googlat lite men hittar inte. Britax Adventure är den bara medelmåttig?

Vill ha en så säker som möjligt. Har inte isofix.  

• Dr Mupp

Ta den stol som sitter bäst i bilen och som barnet sitter bra i. Det spelar ingen roll hr månag tester stolen toppat om den inte sitter bra i bilen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Blåklockan

Maxi Cosi Ferofix verkar bra tycker jag! Utan horn, växer med barnet. Jag tycker att den ser smidigare ut än Izi Up.
     Någon som vet något om den?

• Moi Mokulat
    Ville och Agnes skrev 2012-03-26 20:28:31 följande:
    Men är det bara barnen som ska sitta bak så får ni nog plats! Eller behöver ni också den 3:e platsen bak?

Vi kommer behöva den så småningom.
  • buffybus

Jag har en brio caro tror jag den hette. Hur bra som helst tycker jag. Fyller sin funktion och barnet har bälte på sig.

När dem sitter framåtvänd är det säkrare med bältes stol än en vändbar stol och 5 punktsbältet

• MHN

Vi har två Recaro till fyraåringen och sjuåringen och fullt nöjda. Förut hade vi Brio, men den var hård att sitta och inga sidoskydd för huvudet så på  längre resor var den helt värdelös när barnet somnade.

• buffybus

Vi har sido skydd på vår brio stol men kanske finns olika ?

• MHN

Jo det finns sidoskydd, men de håller inte upp huvudet när barnet somnar.

• Cecci78
    buffybus skrev 2012-04-01 17:13:41 följande:
    Vi har sido skydd på vår brio stol men kanske finns olika ?

ja det finns olika stora sidoskydd. Brio och tex akta har rätt små om man jämför med tex britax kid plus, be safe och cybex solution x
Svar på tråden bästa bilbarnstolen till 4 åring?