• Moi Mokulat

bästa bilbarnstolen till 4 åring?

Ska köpa en ny sån där bilbarnstol eller bilkudde. Eller vad det nu heter. Men det finns ju en djungel av stolar. Så vad ska jag tänka på? Vilken har ni? Vilken är bäst? Behöver ingen föreläsning om att jag ska behålla den bakåtvända för han är för stor för den.

• Svar på tråden bästa bilbarnstolen till 4 åring?
  • Natasha76
    MammaTillFelicia skrev 2012-03-17 21:20:14 följande:
    kollade en snabbis och alla stolar hade isofix va? beror ju på om man har det i bilen!
    Nej inte är alla isofix. Jag satte till länkar på varje stol nu så man själv kan läsa mera utan att behöva googla.

http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/01/03/och-de-basta-baltestolarna-av-de-bra/

Om man tittar på det här inlägget ser man fler stolar som också är bra, men inte toppen av toppen utan bara toppen :)

http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/01/03/bra-baltesstolar/ 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Natasha76

Cybex solution x har inte isofix och den väger bara 5,3 kg och dessutom har den goda resultat i både sido och frontalkrock.

Adventure fick inte så bra resultat nu senast men fick fina vitsord för några år sen när den testades under ett annat namn.

• Natasha76

Isofix finns nog i de flesta nyare bilar och innebär att det finns två ögglor bak nertill i ryggstödet dit en bilbarnstol med isofix-låsarmar kan klickas fast.

Åtminstone en del bältsstolar med isofix får användas utan isofixen om man behöver ha stolen i en bil utan isofix. Men jag vet inte om det gäller alla.

Sen är det precis så som här skrevs att stolen sitter fast om man har klickat fast den med isofixen och flyger inte på de andra passagerarna i bilen då man inte kan glömma sätta fast den med bältet. Den är ju redan fast fast inte barnet skulle sitta i stolen. 

• Natasha76
    Moi Mokulat skrev 2012-03-18 13:10:46 följande:
    Måste jag kolla om jag har. Min bil är från 06. Sitter dem i själva sätet.
    Ja. Du kan läsa mer om isofix på min blogg. http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2011/10/05/ar-isofix-bra/ 

Det inlägget handlar mest om isofix i stolar för barn under fyra-fem men jag har också en bra bild där av isofix och förklarar vad det är.
  • Ville och Agnes

Vi har precis Britax kidfix sict.

Den har så kallad isofix och extra sidokrockskydd.

Finns även lite viloläge på den.

Valde mellan den och BeSafe men Britaxen kändes bättre i nackskyddet för vår dotter.

• Moi Mokulat
    Ville och Agnes skrev 2012-03-22 06:38:54 följande:
    Vi har precis Britax kidfix sict.

Den har så kallad isofix och extra sidokrockskydd.

Finns även lite viloläge på den.

Valde mellan den och BeSafe men Britaxen kändes bättre i nackskyddet för vår dotter.

Är inte den väldigt bred?  
  • Ville och Agnes

Jo den blir ju lite bredare men den är ju 25% säkrare vid sidokrock så det gör ingenting.
    Vi kommer sätta lillebror i fram så sitter jag bak med dottern när vi åker alla 4. Så att få plats blir inget problem!

• Moi Mokulat
    Ville och Agnes skrev 2012-03-25 21:14:17 följande:
    Jo den blir ju lite bredare men den är ju 25% säkrare vid sidokrock så det gör ingenting.
    Vi kommer sätta lillebror i fram så sitter jag bak med dottern när vi åker alla 4. Så att få plats blir inget problem!

Vi måste ha båda barnen bak.Så det är viktig med plats för oss också som säkerhet.
  • Ville och Agnes

Men är det bara barnen som ska sitta bak så får ni nog plats! Eller behöver ni också den 3:e platsen bak?

Svar på tråden bästa bilbarnstolen till 4 åring?