Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-22 18:34:27 följande:
    Men allvarligt. Du har skrivit en hel del vettigt i den här tråden men...
    Det här inlägget får mej att fundera på om du njuter av att vara martyr. Det är det här som ger näring på brasan för de som anser att det inte finns fattigdom för det handlar eg om bortskämda parasiter.
    Ja jag har skrivit vettiga saker, men detta är sanning att jag köper ett par skor varannat år. Väljer jag att köpa fler par så då ryker summan från mat och hygien summan.

Men det kan väl du också inse att när man bor ensam och har en låg inkomst där räkningarna tar det mesta (dock vanliga husssolsräkningar) alltså inga lån så har man inte råd till skor och kläder. Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 19:01:02 följande:
    Man kan lägga fram sanningen på olika sätt, med "jag är fattigast av er alla"  klär man sej i martyr rollen .
    Jag köper också skor ca vartannat år, alltså är jag jättefattig trots normalinkomst.
    Jo man kan göra så, men som jag säger så jag har inte råd med nått övrigt så jag räknas nog som fattig.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 18:59:47 följande:
    Om du har möjlighet att spara 10-20 kr/månad slipper du ta lån nästa gång du måste köpa nya glasögon. Här kan man exempelvis köpa billigt: www.extraoptical.se/

Tygskor kan vara ett alternativ på sommaren. Jag hittade för 30 kr paret förra sommaren i nån helt vanlig affär - en fyndlåda på ICA tror jag det var. Om du kan köpa ett par såna billiga skor att ha på sommaren så slipper du slita på de "riktiga" skorna. 
    Jag var tvungen nu att göra synkontroll då jag inte varit till optikern på 7 år. Sen när man har flera olika fel med synen så vill man prata med optikern. Hade problem med bågar då det progressiva glaset tar halva linsen. Sånt är svårt om man beställer på nätet.

Som jag sakt tidigare så har jag fibromyalgi och att gå i tunna sommar skor går inte då fotsulan ömmar ständigt, lederna smärtar och tål inga stötar, hälarna bränner. Skulle jag ha råd så kulle jag måsta ha ortopediska skor, men, men.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 19:29:21 följande:
    Fast då borde du ju inte kunna gå barfota heller...
    Kanske inte...Har inte gjort det sen jag flyttade från norrbotten för 9 år sen. Min fibro har blivit sämre här ner i södra sverige.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 20:00:01 följande:
    Alternativet till progressiva är att ha flera glasögon och alternera. Jag har 3 par. Ett för långsseende, ett för läsning och ett för rumsnära.

Hur man än vrider och vänder på det är progressiva ingen nödvändighet utan man har det för att det är bekvämt.
    Men det kostar många tusenlappar och vanlioga enkelslipade kan du få för ett par hundra.
    Skulle inte jag ha progressiva så skulle jag inte se nått.....Att gå ut och handla med 3 par glasögon skulle vara jobbigt för mig för jag bär aldrig med mig handväska....jag äger inte ens en....ha 3 par glasögon i jackfickan nä.

Jag har haft glasögon sen jag var 16 år och att jag i 40 årsåldern var tvungen att ha progressiva som jag inte klarar mig mer utan kan jag inte rå för.

Om jag skulle ha bil skulle jag inte kunna köra med vanliga glasögon för jag skulle inte se skyltarna.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 20:33:30 följande:
    Men nu hittar du bara hinder istället för att se möjligheterna.
    Är handväska det stora bekymret? Använd plastkasse då. Ser inte så kul ut men det duger om man inte har råd att köpa en på loppis.

Själv använder jag _ett_ glasögonfodral modell större till de två paren jag har extra förutom de jag har på näsan.
    Det ryms i en rymligare ficka. Och så himla besvärligt är det inte att byta glasögon _eller_ att ha en plastkasse med sej. Sen har du väl inte 4 par glasögon utan tre, då behöver du högst ha med dig två par i fickan. Annars får du tänka efter lite och planera efter vilka glasögon du använder när. kanske att du faktiskt inte behöver _släpa_ omkring på alla hela tiden.

Jag tycker såna här inlägg är skittrista därför att det här är det som gör att folk påstår att det inte finns fattigdom. Du är inte alls trovärdig längre när du spelar martyr och dillar om att du måste ha de dyraste glasögonen bara för att du saknar handväska!
    Jag hoppas du inser _hur_ mycket det här förstör för alla andra som faktiskt kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Skrikandes
    Har jag någonstans påstått att mina glasögon är dyra bara för att dem har progressiva!!!!!!!?????????

Det enda jag sakt är att jag skaffat ett par nya glasögon för att det var ett måste.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-22 21:00:07 följande:
    "Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen."

Enkelslipade glas får du för 100kr. Om du behöver 4 par kostar det 400. Så himla svårt är det inte att betala av lån på 400kr.
    Har jag påståt att jag inte kan betala det lånet jag lånade för glasögon......just vid det tillfället jag vara till optikern hade jag inga pengar......Sluta fan och gapa om detta....lånet har jag INTE tagit på någon bank....

Och ni vet inte vad jag har för syn fel.......och om jag får säga så har den här stan 7 optiker var av jag valde den billigaste.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-23 16:13:22 följande:
    Tror att dessa priser bara gäller standardglas, jag kunde inte köpa på något sådant billigt ställe.

Det är bara vid standardglas man kan köpa så billiga glasögon, jag kunde inte köpa från de billiga butikerna eftersom jag har flera synfel, översynt på ett öga kraftigt närsynt på ett öga samt astigmatisk.
    Tack för att det finns andra som inte kan beställa standardglas. Jag har flera olika synfel och måste vara till en optiker.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 16:42:03 följande:
    Självklart går man till en optiker och gör sin synkontroll och får sitt recept på glasögon, men sen köper man glasögonen online så blir de billigare.
    Varför hoppar du på mig direkt jag skriver, men inte till det andra som säger att dem inte kan beställa standard glas. Tänkt efter före innan du ber mig göra nått. Jag kan som sakt inte ha standalrd glas.
  • Lonlely Wolf
    Ermenegildo skrev 2012-03-23 16:47:42 följande:
    Lite utanför ämnet kanske men bara stark astigmatism och extrema progressiva slipningar de inte gör på Favoptic. Jag förutsätter att den som har dålig ekonomi noga kollar var man kan få de billigaste glasögonen.
    Och detta har jag gjort. Kollade priser på alla 7 optikerna här i stan. Valde den som var billigast.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-23 18:05:06 följande:
    Jag har svarat andra också. Jag är ledsen om du känner dig påhoppad, för inget av mina inlägg har varit avsett som ett påhopp och endast ett som kritik och det var inte det inlägg du citerade. De övriga menade jag som förslag på hur du slipper onödiga utgifter eftersom du har dåligt ställt.
    Jag tankar för dina förslag. Jag vet att det finns massor av glasögon säljare på nätet, men som jag sakt jag kan inte beställa glasögon från dem och då har jag valt den billigaste optikern i stan.

När jag var 16 år på -70 talet då fanns det inte heller någon internet och man var tvungen ändå att ha glasögonen så på nått sätt måste man betala oavsett vart man är tvungen att ta dem. Jag är tvungen att ta mina hos optiker då standardglas inte går. Pluss att mina linser måste skickas till Tyskland för cylinder borrning för jag har en brytningsfel.
    Bågarna jag tog nu var det allra billigaste.
  • Lonlely Wolf
    Åsa skrev 2012-03-23 21:06:47 följande:
    Ursäkta om du sagt det men vad fick du ge? På lågpriskedjor med optikerbutiker så har man ju inte heller standardglas utan personlig service som hos vilken optiker som helst. Brytningsfel hör ju till de vanligaste felen; jag har det själv och har aldrig fått mina glas skickade tilll Tyskland för det; är det någon specialare? Till England har de gått men det är ju för att kedjan jag köpt från på senare år slipar sina glas där.
    Jag behöver inte redovisa för någon vad glasögonen kostade vare sig dig eller någon annan.

Och mina glasögon har alltid skickats till tyskland från det jag var 16 och idag är jag över 50 så jag borde veta det.
  • Lonlely Wolf
    Annette 732 skrev 2012-03-24 15:33:20 följande:
    men har man ett specielt synfel är det vä inte alltid det går att köpa biligt.
    Så är det, men endel i den här tråden måste bara  få tjaffsa för sakens skull.....Vi som har låg inkomst ska ju varken synas eller höras för vad vi än säger så blir det fel.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?