Anonym skrev 2012-03-18 23:53:24 följande:
Fk har blanketter du använder när du söker där beskriver du dina symtom och vad du klarar i ditt dagliga.
Om jag inte minns fel är det en massa olika saker man får berätta, medicinering bla,
Läkaren skriver ett TYDLIGT utlåtande på vilket sätt du har nedsatt arbetsförmåga
Vem kan få sjukersättning?
För att få sjukersättning ska du vara 30–64 år.
Din arbetsförmåga ska stadigvarande vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.
Hur ansöker jag om ersättning?
Om du vill ansöka om sjukersättning använder du en särskild blankett som du hittar längst ned på den här sidan. Du ska också bifoga ett läkarutlåtande.
Hur mycket får jag i ersättning?
Beroende på hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt kan du få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning.
Sjukersättning kan vara inkomstrelaterad eller i form av garantiersättning.
Inkomstrelaterad ersättning
Hel inkomstrelaterad ersättning ger dig 64 procent av den inkomst som vi beräknar att du troligen skulle ha haft om du hade fortsatt arbeta. Den kallas antagandeinkomst.
Garantiersättning
Garantiersättning får du om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Förenklat kan man säga att du kan ha rätt till garantiersättning om
du varit bosatt i Sverige när du fick den skada eller sjukdom som innebär att du uppfyller villkoren för att få sjukersättning eller aktivitetsersättning eller om du har minst tre års försäkringstid i Sverige. Din försäkringstid beräknas utifrån hur länge du har bott i Sverige.
Det står ju där att man kan få sjukersättning eller aktivitets ersätning. De sistnämnda har jag