Inlägg från: Lonlely Wolf |Visa alla inlägg
  • Lonlely Wolf

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 18:13:50 följande:
    Om jag hade haft möjlighet att betala en kompis för flytten hade jag nog gjort det, nu hade jag pengar som egentligen skulle gå till en ny säng och en dator. Fick då klara mig med den gamla  sängen och vänta med att köpa en dator ett år, då jag sökte en fond och fick pengar att köpa en för.

Fonder kan vara en väg att skaffa en del saker under förutsättning att man inte har försörjningsstöd.

Kan du länka mig till det fonder för jag har inte försörjings stöd, men däremot låg inkomst
  • Lonlely Wolf

Jag fick inget svar av den som skrev att man kunde söka fonder. perosnen i sig hade fått pengar till både säng och dator.

Jag skulle måsta ha både säng, skor/kläder och bidrag till tandläkare och massage så jag kan söka jobb.

Min säng är över 20 år gammal och trasig, kläderna är nästan allt begangnade (förutom underkläderna) skor har jag bara ett par gympa dojor som jag gått både hösten/vintern och nu våren. Fötterna är förstörda då jag har smärta i hela kroppen. Tandläkaren kostar 35 tusen kr  jag har gjort uträkning på detta. Massage behöver jag för att få i gång kroppen så jag kan stå en hel dag. Tar jag masage privat kostar det mig per gång mellan 400-800 kr vilket jag inte har råd med.

Så om du ser detta länka mig till det fonder du fått i från.

• Lonlely Wolf
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 19:43:34 följande:
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
    Vart får man massage till högkostnadsskyddet.....Jag har kämpat i 9 år för att få detta i Östergötland, men har inte fått det. Jag måste betala hela summan själv. Ändå har smärtkliniken här bevis på att jag mår bäst av massage då jag har fått det när jag bodde i norrbotten. Då har jag även kunnat jobba heltid nu efter 9 år kan jag knappt komma upp ur sängen på grund av smärta.
  • Lonlely Wolf
    modesto skrev 2012-03-18 19:48:39 följande:
    men alla med låg inkomst har rätt till bostadstillägget som är rörligt beroende på mycket man har och hur  mycket hyran är så systemet fungerar
    Där har du fel jag har sökt bostatstillägg, men fick svar NEJ man msåte vara sjukskriven för att få det i allafall om man bor ensam.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 19:58:48 följande:
    Två gånger har jag fått från en fond som kyrkan förvaltar, en sådan där donationsfond till minne av någon från bygden som personer som bor inom min församlingen kan söka. Den ena gången gick pengarna till dator den andra gången till glasögon. De krävde en skriftlig redovisning med kvitto vad pengarna gått till.

Har även fått pengar från en fond som vänder sig till människor med reumatiska problem det var också en donationsfond till minne av någon person, den var för hela landet. 

Finns väldigt många fonder i Sverige man kan söka ifrån om man uppfyller deras kriterier, många fonder har ganska mycket pengar.

Ett sätt att hitta fonder är en bok som heter Stora Fondboken, den finns på biblioteken, dock inte hemlån.
    Fonder som är lokala brukar annonsera i lokaltidningarna när det är tid att söka.
    Många kommuner har fonder.
    Går också att leta på nätet efter fonder.

Många fonder har speciella kriterier man ska uppfylla kan var bostadsort, någon sjukdom, att man är pensionär, att man går en speciell utbildning osv. 

Har man försörjningsstöd så räknas fondpengarna som inkomst. 
    Jag har sökt fonder via nätet. Skrivit brev till alla innom denna kommun, men fått avslag. Jag lider av svår fibromylagi och får ingen hjälp av vården då jag inte kan äta medeciner på grund av allergi.

Som sakt jag har ingen försörjningsstöd bara en aktivitets ersättning som precis täcker mina vanliga räkningar Mat och hygien räcker pengarna inte till hela månaden. Och då resten kläder/skor, säng, glasögon, och det viktiga för mig massage måste jag vara utan.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 20:16:42 följande:
    Men vem vänder de fattiga ryggen, det jag och många tycker är att vi i Sverige har det bra och de fattiga är egentligen inte så fattiga. Av for man hyran, elen, hemförsäkring, fackavgift, medicin, läkarvård betald, utöver detta får man också ca 3800kr som kan gå till mat/kläder/nöje/bredband/mobil. Jag tycker faktiskt man klarar sig hyfsad på dessa pengar, jag levde nämligen själv på soc och kunde spara undan minst 1000kr månaden. 
    Men hallå alla får inte socialhjälp.....Vi som är fattiga utan att få någon försöriningsstöd oss ser ni ner på och alla som har dåligt med pengar. Det finns olika skäl till att man har ont om pengar. Jag skulle gärna vela jobba och tjäna bra med pengar, men jag har ingen möjlighet. Du får gärna ta över min smärta jag har inte bett om den.

Ni som har det bra ställ ni kan inte förstå att man av olika skäl har de sämre.
  • Lonlely Wolf
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    Bra skrivet....precis så är det.........bara den sista raden håller jag inte med om vården bekostas inte av samhället inte i min komun i allafall, men kanske i anda komuner av sverige
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 20:40:13 följande:
    Tycker att du ska titta på de fonder som finns i Stora Fondboken, där finns fonder för olika sjukdomar.
    Kanske finns det tips på fonder i forum för reumatiker/fibromyalgi.
    Titta även på de fonder som finns inom din kyrkoförsamling. 

De som delar ut fondpengar utgår från vilken inkomst du har.

Jo jag får göra det bara så tråkigt att man inte får låna den hem för att sitta flera timmar på bibblan orkar jag inte då jag har så ont. Och det går ju inte att snabbt hitta de rätta fonderna.

För några år sen sökte jag på nätet det mesta och som jag sa hr förut skrev brev, men fick bara avslag

Jag har samma inkomst som för några år sen, men hyran, elen, maten, fack avg, vårdkostnader har gått upp i pris.
  • Lonlely Wolf
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 20:52:35 följande:
    Du missade säkert att läkare och psykolog rekommenderar massage på grund av ständiga spänningar.
    För övrigt visar din kommentar att du är sådan som just du tillskriver andra.
    Får jag fråga i vilken stad eller kommun du bor i där läkaren rekomenderar massage. Nyfiken bara för att i Östergötland nekar läkarna att man ska få massage.
  • Lonlely Wolf
    Anonym skrev 2012-03-18 21:37:53 följande:
    Man väljer sin egen väg i livet, hur ens start än sett ut. Att vara ett offer är inte vackert. Om du inte får jobb, sätt dig i skolbänken igen och skapa dig det liv du vill ha. Att bara sitta och vänta på allmosor utan att själv försöka åstadkomma en förändring i livet är att utnyttja det fantastiska system vi faktiskt har i Sverige, ett skyddsnät som är tänkt att tillfälligt ta emot dig om du faller men det är inte tänkt att man ska fastna i det.
    Tror du att alla med dålig ekonomi är så pass unga att dem kan sätta sig i skolbänken. Tror du att alla är så pass friska att dem orkar sitta en hel dag i skolbänken.....Hur tänker du. Börjar man närma sig 60 år så är inte utbildning nått man orkar med mer. Och är man trasig som människa är inte detta utvägen.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?