Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 02:00:06 följande:
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" i bildligt , men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:00:06 följande:
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" bildligt ?, men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:04:18 följande:
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
    du måste nog hänvisa till ett inlägg där jag sparkar på en grupp människor!

(varför kan jag inte jämföra dina påståenden om mig som person, med mina påståenden om dig som person?)

Om du först beskriver hur jag "älskar att sparka på de som ligger" (du gjorde påståendet först så det är rimligt att du börjar förklara dig)
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:15:40 följande:
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
    men jag har ju redogjort för näringsinnehållet i respektive livsmedel, resultatet visa att de med råge räcker till!?
    Inte bara för överlevnad dessutom (som ju var den ursprungliga frågeställningen), det går att äta för 400:-/månad utan att riskera bristsjukdomar! 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:15:40 följande:
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
    är det källorna du saknar?

Varsågod
     http://www.recepthjalpen.se/ungnotslever.html

http://www.recepthjalpen.se/vetemjol.html

http://www.svenskaagg.se/konsument/pdf/N%C3%A4ring_och_%C3%A4gg.pdf

http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=M5062
    http://www.havregryn.se/?page=faktaom jag bara hade vetat att du inte har Google i din dator skulle jag naturligtvis ordnat länkarna tidiger
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:19:32 följande:
    400kr på en månad är 12kr/dag.
    får du verkligen ihop frukost,lunch,midag och kvälsmat på det?
    det får inte jag och jag äter ändå bra mat= LCHF

idag har jag ätit:

frukost: te med grädde
    middag: köttfärs och baconbiffar 150g
    kväll: oopsiebröd med ost och gurka och te med grädde.
    man behöver inte äta frukost, lunch middag, kvällsmat för att överleva (frågan gäller det minsta en människa behöver för att överleva),
    men visst går det 
  • Selfish Geene
    modesto skrev 2012-03-18 02:37:55 följande:
    jag såg en dokumentär om nutida Kina, det verkade vara helt normalt att äta bara en gång om dagen hos normala inte fattiga människor där
    ja, "vi" är nog lite lättskrämda här, vi har levt i en väldigt skyddad tillvaro i flera generationer med socialstyrelsens riktlinjer som bibel.
    Resultatet verkar ha blivit att vi tror att vi kommer explodera vid minsta lilla avvikelse från rekommendationerna!

ängsliga och hjälplösa har vi blivit, men det är kanske priset vi måste betala för att få bli curlade även fortsättningsvis...

• Selfish Geene
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:00:39 följande:
    ägg 1,50 styck (2/dag)   270:-         
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag) 169:-  16:-/1,5kg (Icas)=119:-  50:-
      vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag) 112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)   30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)   101:- köper frukt för 9:90/kg (finns altid någon varje vecka) 34:-  

Bara på detta sparar du 84 kr som du kunde köpa
    2 kg rimmad lägg 20:- (kort datum)
    2 kg kycklingklubba 24:- (erbjudande med jämna mellanrum)
    2*800g falukorv 20:- (10:-. st Icas med jämna mellanrum)
    1,5 kg fläskfärs 19:-/kg (city-gross denna vecka) 
    ja, det går att äta ännu billigare, men jag utgår från minimal framförhållning och att vederbörande har smmå möjligheter att bunkra färskvaror 

Jag är den förste att skriva under på att budgeten är väldigt tajt och att det handlar om en extrem situation för den som tvingas leva så, poängen var att visa att det går (ganska lätt) att överleva på mat för 400skr per månad.(frågan kom upp på tal om att några hävdade att ett liv på socialbidrag var en fråga om någon sorts svältsituation där bidragstagaren behövde "kämpa för sin överlevnad", ett utomordentligt barockt påstående)

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 15:36:16 följande:
    Berätta gärna vilka företag som anställer människor på två timmar per dag inte 40 timmar i månaden, utan just att en person kommer och arbetar 2 timmar 5 dagar i veckan?
    Restaurangägare skulle dö för en anställd som accepterar 2 timmars arbetsdag!!! De flesta kräver minst 4 timmar per skift

Sök jobb på lunchrestaurang!

• Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 16:01:23 följande:
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

Då förstår du kanske vad Donum menar med att du kanske behöver omprioritera?
    12000 för att flytta ett bohag den korta biten är mer än de flesta anser sig ha råd med! 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?