Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 17:57:31 följande:
    Om du tänker på överlevnad generellt, alltså att bo under en granrishydda i skogen och jaga harar så självklart inte, men man får jämföra med samhället
    jag tänker på överlevnad i ordets rätta bemärkelse, inte på hittepå-betydelsen du vill ge det för att samla några extra sympatipoäng
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 18:08:39 följande:
    *Ja, jag fick datorn i studentpresent
    *Ja, jag har tid att sitta på fl. Jag är ledig på lördagar, som så många andra studerande
    *Ja, jag kan läsa och skriva, det ingår liksom när du går i skolan.
    *Ja, jag kan äta varje dag. Äter 1-2 mål om dagen. Hemlagade.
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för
    *Njae, jag har ingen säng. Sover i bäddsoffa
    *Ja, jag har föräldrar med egna hem.
    * Fri och fri. Det finns gånger jag inte har råd att söka vård.
    *Ja, jag får bidrag, som så många andra i Sverige.

Men du, nu snackar vi inte om global fattigdom utan fattigdomen i SVERIGE
    nej, vi pratade om att du inte förstår begreppet "kämpa för sin överlevnad"
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:13:16 följande:
    Tänkte fråga precis samma sak....
    som sagt, vi pratar om överlevnad!

Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad?
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:28:22 följande:
    Du jag vet vad det innebär
    tydligen inte (eller så har du en aningen.... snedvriden bild av vad som krävs för att hålla en människa vid liv)
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:31:48 följande:
    selfish,låt mig fråga dig:

säg att du lyckas skrapa ihop pengar så du kan köpa dig en gammal husvagn och flyta till en tjärn i norrland..

1. vad ska du köpa skor för? eller ska du gå barfota?
    2.mat? visst fiska,men ger kanske inte napp...
    3.värme? även värmeljus kostar. även en tändare om du gör öppen eld ute...och korven du ska grilla över den öppna elden.

pengar behövs varesig man vill eller inte. och föresten,din post? ska din adress vara:
    "någonstans vid njuttjärn"
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)

• Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 19:31:50 följande:
    Där jag bor skulle inte någon överleva i ett tält i skogen. Vi har minusgrader en stor del av året. Det går inte att ha ett stadigvarande boende i tält under de förutsättningarna. Ska barn växa upp i tält menar du?
    om du bor i Sverige har du inte kallare vintrar än jag, där jag bor överlever man absolut i tält mitt i vintern. (Vissa bor tom frivilligt i tält under kortare eller längre perioder)

Barn "ska" inte behöva växa upp i tält, men de kan absolut överleva en uppväxt i ett tält (igen: skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard)
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:39:01 följande:
    reagerade på fri sjukvård..nej det stämmer ju nte.
    ett besök hos läkare kostar 300kr
    en färd med ambulans kostar 150kr här i Göteborg.
    sjukvården kostar maximalt 225:- per månad (högkostnadsskydd)
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:39:47 följande:
    Om du hade levt mitt liv så skulle du inte säga nått sånt. Jag har varit ensamstående med två barn och i långa perioder arbetslös. Jag har inte fått någon hjälp av socialen. Jag har fått plocka bär och fiska för att få nått i barnens mage. Barnen har fått stå över när skolorna har haft aktiviteter som kostat.

Idag bor jag ensam och har en sjukdom som gör att inget företag vill ha mig och jobba då jag varken kan stå eller sitta för länge.

Läkarna sjukskriver inte mig (fråga inte mig varför) även om det på läkar intyg står att personen inte kan jobba med det ena efter det andra. Inkomsten är nätt och jämt så det räcker till en liten etta pluss el.
    en 1:a med el är mycket mer än du behöver för din överlevnad!

Du skulle kunna härbärgera minst 3 personer till i din lägenhet 
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:40:08 följande:
    Ja vi har förstått att du pratar om överlevnad men tråden har ett lite vidare begrepp än så
    många verkar inte förstå begreppet överlevnad (de tror till exempel att de "kämpar för sin överlevnad" när de lyfter försörjningsstöd)

Att inte förstå skillnaden mellan överlevnad och levnadsstandard verkar betydligt vanligare än jag trott! 
  • Selfish Geene
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:45:59 följande:
    Utslaget på ett år. Tyvärr måste pengarna ut med det samma.
    att det kommer nya utgifter nästa månad (och nästa och nästa) är knappast en nyhet för någon
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?