Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Wittra skrev 2012-03-18 16:44:13 följande:
    Man kan läsa på distans, KY, högskola. Ja, vi har rätt många utbildningsmöjligheter i Sverige. Jag läste senaste vid -08 till år -10 så jag minns lite luddigt nu men jag hade inga toppbetyg direkt. och detta med högskolebehörighet hanldar ju om visst antal poäng ( om jag nu minns rätt! ) så de får man ju plugga upp. Komvux finns väl fortfarande?
    komvux
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:32:02 följande:
    De flesta är inte insatta i vad som betraktas som fattigdom i dagens Sverige. Och ändå fler har inte en aning om vad Riksnormen är och hur man använder den, för tex beräkning av underhållsstöd. Vad en skälig bostadskostnad och bostadsstorlek i olika delar av Sverige kan vara, baserat på familjens storlek, är något som få känner till, men som används då man beräknar bostadsbidrag.
    Det är mycket inte många vet och med okunskap följer också fördömanden, fördomar och påhopp.
    Alla borde i skolan lära sig ekonomi, hushållsekonomi, hur myndigheter använder olika kostnadsmallar och vad som gäller.
    Hade vi den sortens utbildning i skolan skulle ett program som Lyxfällan inte ha några deltagare.
    varför svarade du inte på min fråga?
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:43:01 följande:
    Den frågan kan jag inte hitta! Vad undrade du?
    om du anser att man är fatig om man har 6.700kr i inkomst och en hyra på 4.000kr?
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 17:51:35 följande:
    Jag kan gärna ställa upp och hjälpa de fattiga som själva gör någonting för att förändra sin situation.
    Tyvärr så träffar jag inte så många sådana, utan mest de som skyller sin olycka på någon annan och frånsäger sig allt eget ansvar för sin situation.

Nyckeln till ett bättre liv är att resa sig upp och ta sitt ansvar för att livet blivit som det blivit, för i de allra flesta fall hamnar du där du hamnar på grund av dina egna val.

Men nej, det är alltid " någon annans fel" att X inte har jobb, osv...
    SUCK,du får gärna försöka tala med min döda mor om du vill varför hon drack med mig i magen,sen kan du ju fråga mig varför jag FÖRSÖKTE jobba,men blev sjuk och nu som 35åring är sjukpensionär....
  • Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:11:22 följande:
    Fast om du har haft strömavbrott vilket har resulterat i att du förlorar mat för 2000-3000 kr så är försäkringsersättningen inget som soc skulle kunna räkna som en inkomst. Maten har du ju betalt en gång redan och skulle ha ätit upp under kommande månad.
    Visar du skadeärende för soc och förklarar vad som hänt är det inget de drar av något för.

Visar du för övrigt dina kontoutdrag varje månad?
    Jag har strukit de poster som inte har med mina inkomster att göra när det har varit aktuellt. För några år sedan.
    Det kan ju hända att någon skänker dig en penninggåva för att du ska kunna köpa ett par nya vinterskor när du fyller år tex. Inte betraktas det som en inkomst! Eller att någon bjuder dig på en resa. Det betraktas inte heller som en inkomst.

JO ALL inkomst som komer in på kontos anses som just INKOMST hos soc och det tycker jag är rätt!!

• Annette 732
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:29:59 följande:
    Och just ett skadeärende av det här slaget har du erfarenhet av att soc betraktar som extra inkomst?
    skrev ett inlägg om det läs mitt  #1226
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 18:34:56 följande:
    Tyvärr finns det fattigdom i Sverige och hur man hamnat i den finns lika många orsaker som människor/familjer Jag tycker att det är oerhört tragiskt när barn blir drabbade. Är det verkligen rätt av skolan att "kräva" att barn ska ta med egen matsäck på utflykter. Här i skolan får vi alltid en lapp om vi vill att skolan ska fixa det eller barnen vill ta med hemifrån.
    om skolan anordnar utflykter ska de ordnna med lunch eller fika.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-18 19:04:45 följande:
    Sträckan har inte ett skit med saken att göra. Det som tar tid är att packa och packa upp. Transporten kan vara 500m eller 10 mil, skillnaden är marginell i de sammanhangen.
    fast flytgubbar packar INTE ner  eler upp saker,de bär kartonger från lägenhet til bil och från bil till lägenhet ,inget annat. packningen står lägenhetsinnehavaren för.
  • Annette 732

alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.

• Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 19:30:06 följande:
    jag vet inte, men det går att leva utan att svälta även med nuvarande system
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?