Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 21:52:32 följande:
    Dr mupp- Hur menar du nu? Ska man alltid utgå från att man kan bli sjuk eller arbetslös? Förstår till viss del din poäng men fullt ut funkar det ju inte så.

jag svarar.
    japp det tycker jag och min sambo!
    vi lever så trots inkomst på runt 30.000kr tillsammans.

vi lever så att vi skulle klara oss på att han blir arbetslös och jag sjukpensionär= 16.700kr i inkomst.

• Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 22:00:37 följande:
    Och Konsumentverkets siffror på hygien är tokhöga.
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
  • Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 22:06:15 följande:
    Fast ska man tänka så kan man ju aldrig skaffa hus eller bil heller
    jo,så länge du har råd med det om du blir arbetslös/sjuk!
  • Annette 732
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:17:20 följande:
    Nej det gör jag inte.
    Men vilken nivå tycker du är rimlig? Sjukvård och medicin kostar miljarder så den kan ju knappast vara gratis?

Sen vet jag inte hur det funkar för någon som är sjuk och behöver medicin. Får man inte extra pengar av socialen till sjukvård om man t.ex. får en sjukdom som kräver att man har medicin och sjukvårdkostnader på 3000 kr om året?
    Det var väl ungefär det man behövde lägga ut innan högkostnadskyddet tog vid?

jag som är sjukpensionär med inkomst på 6.700kr/månad får glatt försöka betala min medicin och sjukvårdskostnader så gott det går..för 2år sedan kom jag upp i frikort,men inte nu(tack och lov kanske man ska säga) för det betyder ju att man är ganska frisk.

senaste månadens sjukvårdsutgifter för oss:

jag 100kr till granen som körde mig till akuten
    300kr som kommer på räkning för besöket
    200kr medicin
    200kr bandage med mera
  • Annette 732

jag va på sahlgrenska akuten förra torsdagen för mitt knä..(baksida/insida)
    doktorn där sa efter ultraljud,flödesmätning i foten,blodtryck ,medicin där med mera att har det INTE gått över på en vecka med den medicinen du nu får utskriven får du åka till mölndal ortopedi...
    vad kostar det undrar jag som sjukpensionär...kostar det bara 80kr/dygn som inlagd eller mer???
    *orolig*

• Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:20:47 följande:
    I stand corrected 
    Den månatliga medicinska kostnaden för att garantera överlevnad, uppgår till maximalt 258:- per månad, socialbidraget räcker gott och väl!
    ojdå säg det til mtt knä som redan bara denna veckan kostat 300kr läkarbesök,200kr medicin,200kr förband
  • Annette 732
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-17 22:21:54 följande:
    Har man socialbidrag så får man igen pengarna efteråt (i bästa fall månaden efter). Ligger man på gränsen tll socialbidrag får man inte tillbaka de pengarna.

Så är det för mig.
    om du har socialbidrag,vart ska du då få pengarna att lägga ut i förskott ifrån hade du tänkt?
  • Annette 732
    Anonym (k) skrev 2012-03-17 22:28:23 följande:
    Jag skulle klara mig fint om jag blev sjuk - förutsatt att jag fick sjukpenning.  Nu är det ju inte så säkert. Istället kan jag vänta 1,5 månad på utredning (dvs ingen lön - jag är sjukskriven) och sedan ett avslag = inga pengar för den tid jag var sjukskriven. Så planering i all ära, men planerar ni för att kunna bli sjukskrivna av er läkare och inte få ett öre?

Planerar ni för att klara er utan inkomst 3 månader innan a-kassan kommer igång om ni blir arbetslösa?

sambons syrra fick väta 9månader innan hennes akassa kom igång under krisen 2008

tur att hon hade sparkonto kan man säga.

• Annette 732
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.
    och du har inte förstått att folk med betalningsanmärkningar inte får ta på faktura på apotek,sjukhsu,tandläkaren?
  • Annette 732

en fråga kom up nu när sambon och jag diskuterade...

VEM betalar fakturan om en hemlös bryter benet? vart ska fakturan skickas?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?