Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

April barn skrev 2012-03-19 14:25:51 följande:
    Du svarade inte riktigt på mina frågor men....
    Hur kan du då säga att alla inte har lika bra förutsättningar som jag hade?
    det gjorde jag väl,du undrade varför jag inte hade mer inkomst än 6.700kr och jag svarade att jag har sjukpension och det blir inte mer om du aldrig har jobbat.
  • Annette 732
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:33:42 följande:
    Ja...och jag arbetar och betalar ca 6000kr i skatt per månad. Så du betalar inte mer skatt än mig iallafall.

De pratar om jobbskatteavdraget som gör att du betalar mindre skatt när du arbetar. Men summan skatt som vi som arbetar är totalt sätt mycket,mycket mer än ni betalar.
    Så därför hade det varit helt orimligt att vi inte skulle få ta del av de sakerna som vi är med och finansierar.

Så det var en rejäl tankevurpa tyvärr.
    på samma inkomst,kolla skattetabellerna!!1
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:38:24 följande:
    Eller menar du nått speciellt vi pratade precis då om.......
    vi pratade om vad du hade för ersättning..och kom fram till att du hade aktivitetsgarantin.
    jag bara undrade om du sov gott inatt.inget annat ,inget konstigt med det.
    vi är här igen idag i tråden och jag bara undrade om du sov nåt och gott inatt.
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 14:50:33 följande:
    Jag frågade även om du har familj? Barn? Sambo som jobbar. Är du helt ensam är det ju inte ett dugg lite pengar.
    jag har sambo och JO det är lite pengar OAVSETT om man är sambo eller inte.
    hade jag bott själv och haft en hyra på 4.000kr hade du inte tyckt det heller va dåligt med pengar?
    (inkomst på 6.700kr och en hyra på 4.000kr)
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 14:47:47 följande:
    Jag får ingeting från soc. Min elräkning har från 2006 varit enorm fick en räkning i Juli 2006 på 1750kr på 3 månader vilket är 583 kr i månaden. Detta har fortsatt att vara så och jag har gjort allt för att felet ska hittas, men än i dag har man inte hitat felet. Har även bytt elbloag, men elrel går inte ner. Jag har som sakt inte många saker som drar el...Har en gammal tjock tv, en dator, kaffepannan används 2 gåner per dag, spisen engång om dan, mickron 1 gång i veckan. Lampor har jag nästan aldrig tända för jag kör med värmeljus då jag har så kall lägenhet.

Idag skulle dem återigen komma och kolla mina eldosor från hyresvärden, men änsålänge har ingen dykt upp.
    el för 583kr för en etta är för mycket!
     runt 150kr/månad kostar en etta på cirka 45kvm i el per månad.
  • Annette 732
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 14:53:50 följande:
    Men du läser ju inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag skall få tillbaks varenda krona jag betalar i skatt!!
    Jag skrev att det var orimligt att de som betalar skatt (arbetar) INTE SKALL FÅ TA DEL UTAV VÄLFÄRDEN ALLS utan att de skulle få betala sina barns skolgång, betala inträde till bibliotek och lekplatser medans de som inte arbetar skulle få ta del av det gratis eftersom hon hävdade att de betalar mer i skatt!

Kan du vara snäll och förklara för mig varför jag skulle betala skatt+ mina barns skolgång medans de som inte jobbar skulle få skolgången gratis?

Snälla förklara rimligheten i detta utan att börja babbla om inflation som inte alls har med detta att göra!!
    fast även jag som INTE arbetar betalar skatt,men det kanske undgått dig att vi förtidspensionärer betalar skatt på vår lilla pension?
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 15:00:29 följande:
    Då antar jag att även din sambo har någon typ av inkomst?
    Är man en vuxen kanske man försöker hitta ett lite mindre och billigare boende (understyker försöker hitta)
    SUCK,ja visst har han det,men vi har inte gemensam ekonomi,han sköter sitt och jag sköter mitt.
    ja jag är vuxen och 35år gammal och vad jag vet går det inte att hitta mindre än en etta och de ligger runt 4.000kr i hyra idagens sverige.
  • Annette 732
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 15:09:59 följande:
    Ja det är på tok för mycket, men när inte elbolagen kollar vad problemet är inte heller hyresvärden.  Jag har grannar som har tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, flera datorer, tv:n, stereon, x-box och ja alla tekniska prylar som går att ha och dem har 3-5 rummare och dem har lägre el räkningar. Min lägenhet är på 47 kvadrat.
    då ÅKER du till elbolaget och pratar med dem öga mot öga,det funkar,jag har gjort det.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-19 15:12:01 följande:
    Det är jättebra att du klarade dig så bra som du gjorde.
    Men när man diskuterar fattigdom kan man inte diskutera i av vad man känner. Du som per definition var fattig kände dig inte som det och det finns exempel i tråden på höginkomsttagare som kände sig fattiga för att de inte hade råd.

En grundförutsättning är mao att man diskuterar utifrån de definitioner som finns och enligt den var du det. Nu är det mycket skuld och skam förknippat med fattigdom och endast din stolthet hindrar dig att erkänna att du faktisk var fattig. Att du inte kände dig fattig förtar inte att det de facto finns de som är fattiga i Sverige.
    man kan väl VISST diskutera tankar och känslor när det handlar om fattigdom!'

jag tycker exempelvis att det INTE är fattigdom om ett barn inte har råd att gå på fotbollsskola,för fotbollsskola behövs inte för överlevnad.
    han skulle kunna spela fotboll med grannbarnen om deras föräkldrar köper en fotboll på överskottbolaget för en tjuga!
  • Annette 732
    April barn skrev 2012-03-19 15:13:18 följande:
    Ja visst, men du tycker inte det är rimligt att sambon kanske hjälper till lite om den andra inte ens har råd att köpa tex mediciner?

WHAT i dagens Sverige? Vi betalar 4 400:-/månad för vår 3a på 80 kvadrat!!
    du vet skillnad på att bo i en håla och bo i stockholm eller göteborg,kanske dags för dig att vakna och se hur verkligheten ser ut?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?