• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 15:59:51 följande:
    Problemet är att folk inte förstår att man måste jämföra det med resten av samhället, inte resten av världen. Jag kommer antagligen få jobba en del inom Barnfattigdomen via Röda Korset
    Rättar mig själv. Rädda Barnen såklart.

Har inte druckit kaffe på länge
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:47:22 följande:
    Kimona- Min poäng var att man inte behöver dö om man är sjuk som du skrev och gick man på soc så fick man ju pengar för medicinsk vård månaden efter?
    Javisst, men man behöver inte gå på soc för att inte ha råd.
    Jag skulle inte kunna punga ut 450 spänn
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:46:59 följande:
    Höjda socialbidrag och fler, lättillgängliga jobb? Om man nu tillhör den grupp som genom egen förskyllan hamnat i en situation där man på grund av sina dåliga prioriteringar inte kan köpa ett par begagnade skridskor till barnen eller göra två matsäckar per termin, ska man ha mer socialbidrag, då?

Om man istället hör till gruppen som är sjuk och inte får sjukpenning eller sjukersättning på grund av att läkaren skrivit ett taffligt intyg som FK inte kan godkänna, kan man ta ett av de där lättillgängliga jobben, då?

Vem betalar för de höjda socialbidragen undrar jag? Ska vi höja skatten för de låg- och medelinkomsttagare som fått mer i plånboken med jobbskatteavdraget?

Om skattetrycket blir FÖR högt kan det ju bli så att fler tycker att det inte lönar sig att arbeta och vad händer då? Ännu mindre pengar in i statskassan.
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:50:19 följande:
    dom är lätta att blanda ihop!

Ibland glömmer jag också vilken välgörenhetsorganisation jag arbetar hos.... 
    Jag vet, det är lite jobbigt :P
  • Kimona
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-17 22:51:56 följande:
    Hela poängen är väl att det inte ska vara så jäkla bekvämt att gå på bidrag? Bidrag ska ju vara en tillfällig lösning inte någonting man plockar ut år efter år. Om bidraget var fett tilltaget skulle ju många människor som av ren bekvämlighet nyttjar det inte få arslet ur vagnen.
    Det ska inte vara fett, men när matpriserna höjs måste ju även bidraget för detta höjas
  • Kimona
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:54:58 följande:
    Och det gör det. Man anpassar sig efter konsumentprisindex precis som för barnbidrag, underhåll via Fk och pensioner.
    sänker dom något annat då eller? För de jag känner har fått samma i alla år
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:57:18 följande:
    jag va på sahlgrenska akuten förra torsdagen för mitt knä..(baksida/insida)
    doktorn där sa efter ultraljud,flödesmätning i foten,blodtryck ,medicin där med mera att har det INTE gått över på en vecka med den medicinen du nu får utskriven får du åka till mölndal ortopedi...
    vad kostar det undrar jag som sjukpensionär...kostar det bara 80kr/dygn som inlagd eller mer???
    *orolig*
    80 kr per dygn är det :) sen vet jag inte om det tillkommer något för ultraljudet och läkemedel
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:04:23 följande:
    men matpriserna höjs väl inte?
    Sist jag kollade hade matpriserna stadigt sjunkit sedan 80-talet 
    De höjdes ju ganska rejält för ett par år sedan. Stod ju överallt om mejerivaror bland annat
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 23:04:33 följande:
    Ok, vi höjer socialbidragen! Vem betalar? Höginkomsttagarna är inte tillräckligt många för att det ska räcka att höja deras skatt. Ska du, som låginkomsttagare betala? Sjuksköterskorna, kanske...De är väl många!?

Och jag undrar fortfarande om du tror att det hjälper de barn som är fattiga pga att deras föräldrar inte kan prioritera, att socialbidraget höjs? Kommer det inte bara leda till fler felprioriteringar? Har du lust att betala det?

Och jag undrar också fortfarande hur många det verkligen är som inte har mat på bordet och noll realiserbara tillgångar som nekas försörjningsstöd. Jag tippar att det är väldigt få.
    Jag betalar ingen skatt i.o.m att jag studerar, men jag tror inte att det skulle krävas särskilt mycket per person för att kunna höja bidragen med ett par hundra.

För mer information om barnfattigdomen kan du läsa Dåligt ställt - Barns röster om ekonomisk utsatthet från 2004 eller besöka www.stadsmissionen.se
  • Kimona
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:06:38 följande:
    Man kollar priser på bensin, mat, kläder, hygienartiklar, leksaker, skor... Allt vi behöver för ett hyfsat liv. I januari är det mycket reor på kläder och priserna blir därefter. En annan gång är bensinen svindyr och det höjer värdet. Men i genomsnitt, när man har allt en människa behöver så brukar det inte handla om så stora ökningar på ett år som många vill tro.
    Bensin? Man får ju inte äga en bil
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?