• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

pluvdo skrev 2012-03-17 16:23:50 följande:
    Alla som lever på existensminimum anses väl vara fattiga, men... Om man inte missbrukar eller så så räcker faktiskt de pengarna om man exempelvis får försörjningsstöd. Även till vissa extrautgifter.

När jag tänker på fattigdom tänker jag inte på svenskar med försörjningsstöd. Men de räknas ju med i sån där statistik över barn som lever i fattigdom.
    Jag bodde hemma hos mamma och fick försörjningsstöd eftersom mamma ansåg att jag skulle betala efter att jag tagit studenten.

Soc räknade på 800 kr för att betala min del av hyra, el, vatten odyl, men mamma krävde mer pengar och soc vägrade betala ut mer, så den där femhundringen till kläder fick gå till mamma och hundralapparna till aktiviteter/hobby fick också gå till mamma, eftersom jag åt hemma också.

Det jag hade kvar räckte till hygienartiklar och ett busskort och eftersom det inte alltid fanns mat hemma fick jag ibland införskaffa det också.

Jag hade alltså ingen möjlighet att köpa nya kläder. Gick i läckande skor på vintern och fick ta min lillasysters gamla vinterjacka (som var för liten) för att inte frysa.
  • Kimona
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 16:27:42 följande:
    Fast det hade varit intressant att veta hur många av de fattiga barnen vars föräldrar inte behövt vara fattiga om de gjort ett annorlunda val.

Nu syftar jag inte på sjuka och dyl utan de som står med skyhöga lån och har noll koll på ekonomin, inte velat ha en utbildning osv, för de finns också.

Sedan finns det självklart fattiga människor men det skulle varit intressant att veta hur många som kunnat gjort något av det för egen maskin och vilka som inte kunnat påverka sin situation alls.

Att vara fattig i Sverige betyder att man har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man måste avstå från sådant som de flesta i samhället har tillgång till.

Rädda Barnen utgår ifrån två separata mått i sitt fattigdomsindex:

Låg inkomststandard Försörjningsstöd (socialbidrag)

Låg inkomststandard är ett mått av SCB (Statistiska centralbyrån) och innebär att man beräknar inkomststandarden genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader.

Vid inkomststandarnd 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är den ekonomiska hjälp man kan få om man inte kan försörja sig själv på något annat sätt. Detta försörjningsstöd består av en riksnorm som riksdagen fastställt att man ska klara sig på. Riksnormen är ett såkallat existensminimum, alltså ”det som behövs för att familjen skall överleva”.

Denna riksnorm har inte ökat, trots att både livsmedel och många utgifter för boendet har ökat, vilket gör att pengarna inte täcker allt de ska. Detta resulterar i att vissa barn inte har möjlighet att äta sig mätta hemma, utan får förlita sig på att äta sig mätta i skolan. Många barn har heller inte möjligheten att få nya kläder när de gamla blivit för små och kan heller inte få väderanpassade ytterkläder. Det finns till och med familjer som inte har råd att ge sina barn glasögon

• Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:25:15 följande:
    Galet att det inte ändrats. Det var vad människor fick för typ 20 år sen och sedan dess har kostnaderna/utgifterna/inflationen gått upp.
    Ja, det är vad min hyra går på liksom
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:28:30 följande:
    det beror väl på att du inte har 0:- som utgångsläge!?

Och du menar väl inte att det är en fråga om familjens överlevnad?? Visst handlar väl underhållsstöd om rätten till en skälig levnadsstandard?! (överlevnad är ju som bekant något helt annat)
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:29:59 följande:
    Men du vet ju inte hur mycket pengar Kimona får in utöver bidraget! 
    inga!
    Jag fick aktivitetsstöd på 2700 kronor och resterande tusenlapp av soc, eftersom det var vad jag hade rätt till.
  • Kimona
    SweeneyTodd skrev 2012-03-17 16:28:37 följande:
    Tur att jag inte bor i Sverige med massa messproppar som påstår att de är ''fattiga'' bara för att de har själva satt sig i en rävsax. I sverige är man berättigad till hjälp om man lever väldigt fattigt! Så ja, man får skylla sig själv om man är ''fattig'' i sverige, med tanke på alla bidrag som kastas till samhällsparasiter. Kom hit till Dubai och påstå att ni är fattiga, då får ni en snyting av en Indier som jobbar 24/7 med lika dålig lön som en slav.
    Det är även den "hjälpen" som gör att man lever fattigt
  • Kimona
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 16:33:46 följande:
    Det var fortfarande inte svaret på min fråga.
    Det var det väl???? Man räknar på en familjs utgifter jämfört med andra familjer. Vanliga utgifter. Boende, mat, räkningar m.m
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:40:26 följande:
    Tycker du att soc borde ha skickat med lite "utpressningspengar" också??

Jag tycker att du resonerar lite avigt
    Nej, men de hade kunnat bedöma individuellt. Jag blev ju utslängd sedan för att jag inte kunde betala tillräckligt hemma och inte fan fick jag hjälp med boende då heller.
    "Du är under 25 och ska bo hemma"
    "Men det går inte, de kastade ut mig"
    "Ingen förälder stänger dörren till sitt barn"
    "Jo, tydligen"
    "Synd för dig"

Ungefär så
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:42:02 följande:
    tror du verkligen att du behöver 3500:- för att överleva??
    3500 kr täcker precis min hyra och elen som sammanlagt blir 3400 ungefär. Sen har jag en hundring kvar den månaden.

Nu har jag inte existensminimum längre, eftersom jag började studera på Komvux så fort jag kunde
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:44:05 följande:
    trots att du hade en hyra på 3500 (du pratar om hyran du behövde betala efter du flyttat ut från föräldrahemmet va?)
    Ja, jag fick ju inte bo kvar i föräldrahemmet.
    Mamma ville egentligen ha 3600 i månaden av mig för det var Konsumentverkets rekommendationer, men soc tyckte att 800 kr räckte + matpengar på ungefär samma. Men som sagt, så gick inte mamma med på det
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?