• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Problemet är att folk inte förstår att man måste jämföra det med resten av samhället, inte resten av världen. Jag kommer antagligen få jobba en del inom Barnfattigdomen via Röda Korset

• Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 15:56:12 följande:
    Om man är fattig i Sverige får man skylla sig själv, detta är inte ett u-land. Vi har det väldigt bra i Sverige, bostadsbidrag, barnbidrag, a-kassa, och en mängd annat. Inte alla länder som har det. 
    Får man det?
    Jag har själv levt i barnfattigdom. Mamma var förtidspensionär och fick extrautgifter under vårdnadstvisten som gjorde att vi levde väldigt knapert.
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 15:57:53 följande:
    Vi har också gratis grundskola och gymnasieskola, i många länder så kostar skola mycket pengar, så många barn går inte ens i skolan. 
    Återigen, man kan inte jämföra med resten av världen
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 16:00:09 följande:
    Herregud, att gå på bio, eller gå till simhallen är inte en mänsklig rättighet. Buhu, cry me a river. Man är inte fattig bara för att man inte kan gå på bio. Att kalla någon för fattig bara för att man inte kan gå på bio är att kränka och håna de verkligt fattiga, de som dör av svält pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Nej, men det handlar inte om det. Det handlar om att inte ha råd med skolaktiviteter, att kunna ha rätt sorts kläder för vädret, att kunna köpa nya kläder när de andra blivit för små etc.

Det finns barn i Sverige som inte kan äta sig mätta hemma!!!!!!!!!!!!
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 16:05:41 följande:
    Men om man är fattig i sverige så är man inte fattig på riktigt. Att kalla någon fattig bara för att man inte har råd med bio är ett hån mot de som dör pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Varför är man inte fattig på riktigt när man inte har råd med det som anses vara en rättighet?
    Och återigen så handlar det inte om bio!!!
  • Kimona

5% av alla barn har någon gång varit tvungna att avstå från skolaktiviteter för att de inte haft råd

• Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:12:08 följande:
    Det är så fel det bara kan bli. Skolan ska vara en plats där ingen ska behöva känna sig utanför. Skolan ska inte ta ut extra avgifter (oavsett om man kallar det för barnens bästa mm)
    Fast det gör dom
  • Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:18:31 följande:
    Jag vet och det är fel. Skolan misslyckas i många fall med att vara en neutral plats där barnens familjeekonomiska situation inte har någon betydelse och det leder till ökade klyftor och bidrar, enligt min mening, säkerligen till mobbning.
    Jag blev själv mobbad b la för att jag hade gamla, ärvda kläder och innetofflor (fick inte ha skor eller gå i strumplästen i skolan) som var för små.
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:18:14 följande:
    jag trodde att existensminimum ska motsvara en minimilön!?

Säger du att det lägst betalda heltidsarbetet genererar högre inkomst än socialens existensminimum?
    Existensminimum är det som anses vara nödvändigt för att familjen skall överleva.
    Jag har rätt till knappt 3500 kronor.
  • Kimona

I Sverige 2009 var summan för riksnormen, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3680 kronor per månad för ensamstående. 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet. Den skäliga kostnaden för bostadskostnad är olika för olika kommuner, t ex skiljer sig hyresnivåerna mycket mellan storstäder och landsbygd. I mindre städer och landsbygdskommuner brukar maximalt 3000 kr i månaden accepteras som bostadshyra för unga ensamstående vuxna,18-29 år. Äldre personer ges rätt till högre bostadshyra. Kostnader för barn under 18 år tillkommer också. Beloppet för ensamstående utan barn är 2700 +850 =3550 per månad plus hyra, el osv

Detta gäller i många kommuner inte om man är under 25 år, då man anser att man fortfarande kan bo hos sina föräldrar. Summan för boendet är då 800 kr.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?