• Border

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

AnnikaT1980 skrev 2012-12-11 21:26:33 följande:
    Om det hade varit sant, ja.
    Klart att det är ant, glömde helt och hållet bort att skriva att jag hade kopierat det från facebook. Är inte riktigt mig själv för tillf'llet av vissa anledningar.
  • Border
    Border skrev 2012-12-12 08:00:46 följande:
    Klart att det är ant, glömde helt och hållet bort att skriva att jag hade kopierat det från facebook. Är inte riktigt mig själv för tillf'llet av vissa anledningar.
    Ja, du ser ju min stavning. Beror på att jag precis slutat med starka mediciner som nu gör att jag halucinerar och annat konstigt.
  • Border
    MaryArden skrev 2012-12-12 09:21:25 följande:
    Precis!

Jag har aldrig hört någon säga "pfft, brutet ben? Det kan inte vara ett problem, det finns faktiskt de som har brutit två!". Men med fattigdom går det tydligen att resonera så. 
    Tänk då de som har brutit hela kroppen!
  • Border
    MaryArden skrev 2012-12-12 09:26:34 följande:
    Det tänkte jag inte på Förvånad Det betyder ju att det inte gör ont att bryta båda benen, vilken tur!
    Egentligen gör det nog inte ont att bryta hela kroppen heller, för det finns ju de som blivit skinnflådda levande oxå
  • Border
    MaryArden skrev 2012-12-12 09:52:47 följande:
    Vi måste informera läkarvetenskapen, här är vi ju något stort på spåren. 

Givet! 
  • Border

Jag har en liten tanke, som egentligen inte behöver innebära någon fattigdom.
    Jag jobbar i butik, och i går kom det in en kvinna. När hon skulle betala satte hon i kortet och det pep till. Hon tog ut kortet och satte i det igen, men det pep. Då blev hon orolig och undrade: "Men vad är nu detta?"
    Jag bad henne att ta ut kortet igen och gnugga chipet med fingrarna. Sedan funkade det. Hon berättade då att hon fick kortet i går och att hon först blivit orolig att kortet inte fungerade och att det var därför apparaten pep.
    Förra torsdagen skulle hon ta ut pengar och då drog bankomaten in hennes kort, som bara var några månader gammalt. Hon gick då in på banken för att ta ut pengar. Hon är som många andra, och har aldrig kontanter på sig. Hon berättade att hon dessutom alltid veckohandlar på torsdagar.
    Hon fick gå in på banken, men där gick det ju inte att ta ut några pengar. Swedbank har inga kontanter inne på banken, åtminstone inte i stan där jag bor. I en vecka fick den här kvinnan vara utan tillgång till pengar.
    Det här kan hända vem som helst, när som helst. Hur hade du gjort i samma situation? 

• Border
    Regnig måndag skrev 2012-12-14 09:32:25 följande:
    Vad har det med fattigdom att göra? Jag fattar inte alls hur du tänkte nu, kan du försöka knyta ihop säcken så att jag förstår hur du tänkte nu?
    Jag började mitt inlägg med att säga att det inte behöver ha med fattigdom att göra alls.
    Dock kan det bidra till att man under några dagar eller mer blir "fattig" då man inte har tillgång till pengar.
    Det pratas så mycket om att man ska se till att ha pengar, att man ska spara osv, men vad gör man om man hamnar i en situation som den kvinnan? 
  • Border
    Dracarys skrev 2012-12-14 10:38:45 följande:
    Jag hade gjort något av följande:
    1) Använt mitt andra kort, som är knutet till ett annat konto.
    2) Gått hem och hämtat kontanter från nödfallskassan på några tusen som vi har "under madrassen" för just sådana situationer.
    3) Gått hem, ringt banken och fått det fixat. Under tiden hade jag ätit ur frysen och handlat på lördagen istället.

Det kan hända vem som helst, och gör det ibland, men det har väl ingenting med fattigdom att göra?
    Ok.
    1, kvinnan hade inga andra kort.
    2, kvinnan tog ut pengar för att ha hemma i nödfall, eftersom nödfallskassan hemmavid var slut.
    3, kvinnan gick ju in till banken, men de kunde inte ordna det. Det enda de kunde göra var att skicka ett nytt kort till kvinnan, och det tog alltså en vecka innan kortet kom.

Jag började mitt inlägg med att skriva att det egentligen kanske inte har med fattigdom att göra, men har man inga mer pengar så kan man hamna i "fattigdom" som vara i några dagar eller längre tid. 
  • Border
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 10:41:07 följande:
    Jag har fyra olika kort med tre olika banker, så jag är redo!
    Det är ju jättebra!
    Den här kvinnan hade ingen aning om att man inte kan ta ut kontanter på Swedbank.
    Jag ska byta bank, för jag vill inte befinna mig i den situationen som kvinnan.

• Border
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:32:41 följande:
    Vad gör du om bankomatsystemet lägger av...  
    Det där har också hänt. Vi har flera Swedbank - automater här i stan, men det var en dag som alla var ur funktion. Vad gör man då liksom? Man kan ju varken ta ut pengar oavsett hur många kort man har, och man kan inte ta ut kontanter på banken.
  • Border
    Anonym (L) skrev 2012-12-14 11:36:55 följande:
    När jag var yngre fastade jag en gång i en vecka för att gå ner i vikt. I värsta fall kan jag nog göra om det.
    Det är dock inte lika bra att tvinga sina barn att fasta om man nu har barn alltså.
  • Border
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:42:31 följande:
    Man får betala i natura..... 
    hahaha!
    Shit, vilken bra idé, då klarar man sig om det skulle knipa ordentligt. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?