• Border

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-22 17:10:30 följande:
    När du pratar om leka i skogen och lekplatser menar du då att de 10 år och uppåt ska leka ensam i skogen och på lekplatsen när klasskompisarna är på diverse aktiviteter som tex. fotbollsträning?

Finns det badplatser i bostadsområden runt om i Sverige?

Mina barn har haft tur vi eftersom vi bodde bara ca 5 km från havet så vi mer eller mindre bodde på stranden vid badväder, hade vi bott där man bara haft tillgång till bassänger hade de inte alls kunnat få sådan somrar, det är nämligen inträdesavgift på sådana ställen

Exempelvis kostar det 30:- gången för de som är 4-15 år och 55:- från 16 år för bad i simhall i en av våra förorter utanför en av våra större städer, detta är inte ens något äventyrsbad.
     .
    Jag har egentligen aldrig haft organiserade fritidsaktiviteter. Jag lekte i skogen året runt tills jag blev tonåring och slutade leka
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-22 17:45:36 följande:
    Det har inte mina barn heller, men om 
    Därför borde det på något sätt även vara möjligt för de som har låg inkomst att få göra de billiga aktiviteterna som resten av kompisarna kan göra.
    När mina barn var små var fotboll, innebandy,skytte, aktiviteter på fritidsgården, musikskola och liknande billiga aktiviteter.
    Sedan är det väl inte så väldigt troligt att de som är fattiga bor i samma område och har klasskompisar där majoriteten sysslar med de aktiviteter som är väldigt dyra?

Absolut! Ju äldre barnen blir, desto mer jämför de sig med andra. Och visst vill man ge barnen den bästa av världar, och barnen är ändå oskyldiga i det hela, och man borde därför ha möjligheten att ha råd att låta barnen gå i fotbollsskola eller annat.
  • Border
    Anonym skrev 2012-04-10 10:51:41 följande:
    Det är förmodligen en ganska stor del av de fattiga som saknar eftergymnasial utbildning, sitter i nån håla med hög arbetslöshet och skaffade barn för tidigt, med någon som var helfel.
    Offerkoftan på.
    Så är det kanske i vissa fall, men so what? Jag är övertygad om att alla vill ha det så bra som möjligt, att ingen vill leva fattigt. Man kan inte alltid förutse hur livet ska bli, och en rad olika händelser kan leda till något som man inte har kunnat förutse. Det är väl fortfarande skitjobbigt att vara fattig även om det är man själv som begått misstag eller?
  • Border
    Anonym skrev 2012-12-11 13:23:36 följande:
    Varför är det så många som skaffar barn när det inte är ekonomiskt lämpligt? Jag väntade väldigt länge med barn för att ha en trygg ekonomisk situation (hade den aldrig kommit hade jag inte heller övervägt barn). Jag har ingen lust alls att försörja alla olämpliga föräldrar och deras barn.
    För det första kan du försöka tänka längre än näsan räcker och kanske i din vildaste fantasi förstå att alla graviditeter inte är planerade? Hur skulle du själv ha gjort tidigare i livet om du blivit gravid? Gjort abort? Och om det var för sent för abort, då skulle adoptera bort barnet då?
  • Border

Oavsett varför man är fattig, så handlar ju tråden om att fattiga existerar, vare sig den fattiga satt sig i situationen själv eller inte. Varför de hamnat där är väl skit samma då? Vi har alla lyckats konstatera att fattigdom i Sverige förekommer.
    Alla kan råka hamna i en situation där man blir fattig. Man borde väl bo hemma hos sina föräldrar tills de dör, och spara spara spara pengar hela tiden! För vad man än gör så får man alltid höra: "Ja, du borde ha sparat!" Jo visst, men jag har kanske befunnit mig i en utsatt situation i 10 år och mina sparpengar är kanske slut för längesen. Nej, men då ska man se till att inte hamna i den situationen...
    T.ex situationer som:
    *Du får inte lönen utbetald på flera månader (även om man drar in facket och det blir utredningar och rättegång, så tar det ju isf tid innan man till slut får sin lön).
    *Din man/sambo sen 20 år tillbaka snor alla dina pengar och drar.
    *Du får inte dina A - kassa pengar trots att du skickat in alla nödvändiga papper osv.

• Border
    Anonym (päppel) skrev 2012-12-11 20:30:37 följande:
    Ja jag gjorde abort.

För det var det vettigaste att göra när man inte är klar med sin utbildning och inte hade tänkt gifta sig med den killen.

Jag tycker att ett barn förtjänar en pappa också som vill ha det. Skulle aldrig skaffa barn med en man som inte vill, jag tycker det är värre än våldtäkt mot mannen och väldigt elakt mot barnet.
    Skulle du ha adopterat bort barnet om det visade sig vara för sent att göra abort?
  • Border
    Anonym (päppel) skrev 2012-12-11 20:43:52 följande:
    Nej, då hade jag nog bitit ihop och accepterat ödet.

Men jag har inte haft anledning att tänka på det fallet eftersom min kropp visar på en gång om jag blir gravid. Jag fick aborten i v 6 och då hade jag redan väntat två veckor på den efter positivt test.
    Hur menar du att din kropp direkt visar på om du är gravid?
  • Border
    Ledsen i ögat! Ikväll när jag skulle handla i min matbutik stod en äldre dam framför mig i kön med en handfull varor i sin butikskorg. När kassörskan nämnde slutsumman blev hon helt förskräckt och började desperat gräva i plånboken... men när hon insåg att pengarna inte räckte till bad hon kassörskan att plocka bort varorna, en... efter en. Till slut motsvarade värdet på varorna den skrynkliga hundralapp som hon med darrande hand sträckte fram. 

Butikskön med irriterade och stressade människor växte och växte och jag såg att hon tyckte situationen var oerhört förnedrande och att hon skämdes inför oss andra. 

När jag själv kom fram till kassörskan valde jag därför att lägga till hennes varor som hon inte fick med till min egen handling och sprang efter henne med en kasse och sa: - "Förlåt mig damen, men jag tror att du glömde några varor" och log.
    Shit vilken blick jag fick! Hon tittade upp på mig med tårfyllda ögon, lade sin hand på min kind, stammade fram ett tack och la kassen på rullatorn som om den var gjord av glas. Oj vad det berörde mig!

Tänk att människor ska behöva ha det så här i Sverige... idag 2012! Det gör verkligen ont! :(
  • Border
    Anonym (päppel) skrev 2012-12-11 20:49:07 följande:
    Jag började kräkas på morgonen sinnessjukt fort första gången, visste redan vad testet skulle visa.

Har aldrig haft fel om att vara gravid fast BM inte ens trott på mig ena gången, för det var bara sju dar efter att hon drog ut spiralen som vi fick till det när vi ville ha barn.
    Dock är det ju så att en graviditet inte är den andra lik, du skulle lika gärna kunna vara helt fri från symtom väldigt länge.
  • Border

Sorry! My bad, glömde skriva med att jag kopierat texten från facebook!

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?