• Border

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

puss skrev 2012-03-19 13:41:20 följande:

dumt av dom at sparka dig då. rätt åt dom haha.
    Ja, det företaget gick i konkurs. Det var ingen anställd som kunde leva upp till kraven
  • Border
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-19 13:42:37 följande:
    Jag tycker inte om "hittepåjobb" oavsett om de kommer från sossarna eller moderaterna.
    Jag hävdar att sossarna med sitt bidragssystem har tagit bort handlingskraften hos många människor eftersom de lutat sig tillbaks och vet att "pappa staten går in om jag faller".

Jag är för att människor får hjälp och verktyg att kunna utbilda sig så att de faktiskt har chansen att få de jobb som erbjuds på marknaden.

Så fort jag skriver om utbildning så gastar du om att "alla har minsann inte möjlighet" blablabla...medans jag faktiskt hävdar att de allra flesta har möjlighet att utbilda sig om man får rätt hjälp.

Där behövs stora insatser tycker jag....att hålla på och höjja massa olika bidrag är inte rätt väg att gå.

Sen är jag FÖR att vi har ett skyddsnät i sverige. Men det är för många som kastar sig ner i detta skyddsnät just nu. Människor som hade mått bättre av annan hjälp än att gå på bidrag år ut och år in.
    Jag pluggar just nu på komvux och kämpar med att få Godkänt i matte A. Jag har troligtvis dyskalkyli (som dyslexi, fast det handlar om siffror i stället). För att få en diagnos måste dock mina lärare skriva ett intyg om att de tror att jag har dyskalkyli, men mina lärare tror inte på att dyskalkyli existerar.
    Om jag fick den diagnosen skulle jag kunna komma in på högskola trots IG i matten.
    Men, som sagt, jag kämpar för att få Godkänt. Jag läste matte A förra terminen och fick IG i det, så jag hoppas på ett G nu  
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-19 15:59:21 följande:
    H*n får väl börja studera och inleda en karriär. Med studiemedel är det inte så svårt att få en bostad.

Ok. Den här då: En person som har skulder hos csn, hur ska de finansiera sina studier. Hur ska någon med betalningsanmärkningar hos kronofogden få en lägenhet?
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-19 16:03:36 följande:
    Och hur får studenter bostad om de inte kommer in på väldigt små studieorter...

I stockholm saknas ett antal tiotusen studentbostäder och det är nästan lika illa överallt i de större studentstäderna, dvs där man har störst chans att komma in.

Jag bor i Skövde och här är det oxå fler sökande än det finns bostäder. Dessutom kostar dessa lägenheter mer än min lägenhet i hyra varje månad.
  • Border
    Annette 732 skrev 2012-03-19 16:03:38 följande:
    Nu ska jag fika te med grädde och läsa GP för det har jag råd med trots min sjukpension!
    (för gp kostade bara 30kr för 30dagar,tog det erbjudandet)
    men har INTE råd med vanlig prenumeration tyvärr,men kan ju läsa den på nätet eller på biblioteket1
    /tjing!

Vardagslyx Ha en skön stund
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-19 16:12:00 följande:
    Om alternativet är att inte få ett enda jobb eller bostad så är väl valet rätt solklart?
    Ska personen ge upp totalt vid 40?
    När jag pluggade träffade jag massor av studenter som var betydligt äldre än så!

Åter igen: Om man har skulder hos csn, hur ska man då finansiera sina studier?
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-19 16:16:42 följande:
    Finns det inget ansvar alls kvar att förvänta? Varför ska någon dra på sig CSN-skulder som inte leder till en användbar utbildning?
    Om man är så hopplös att man drar på sig skulder för en utbildning som inte leder till karriär, inte har några utsikter till jobb eller lägenhet, tja, då är man väl rätt körd antar jag. Iallafall i det här landet. Det finns fortfarande skitjobb i andra länder. Flytta dit och prova lyckan.

Jag läser på komvux (andra terminen) för att lyckas få godkänt i matte A. Jag lider av dyskalkyli (som dyslexi, fast det handlar om siffror och matematik). För att få en diagnos måste mina lärare skriva ett intyg på att de misstänker att jag lider av dyskalkyli. Men eftersom mina lärare inte tror att dyskalkyli existerar så skriver de inget intyg. Hade jag fått diagnosen skulle jag kunna söka in till högskolan utan att ha Goskänt i matten.
    Jag fick alltså IG i matten förra terminen, och läser kursen nu igen för att försöka få ett Godkänt och kunna komma in på högskolan senare.
    Jag får max läsa 4 terminer på komvux. Om jag inte får godkänt i matte under dessa 4 terminer så står jag där sen med csn-skulder och utan högskoleutbildning.
    Jag måste ju läsa på komvux för att öht ha en chans att komma upp till ett G i matte A. Och jag måste ha G i både matte A och matte B för att komma in på högskolan.
    Jag anser därför inte att det är onödigt att jag pluggar eller att det inte leder till något    
  • Border
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 18:59:19 följande:
    Man har kollat alla min el aparater som drar ström. Mätarskåpen kollas ju med fjärrstyrning eller vad dom kallade det förl. Det är ingen som kommer och gör mätningen i skåpen. Inte gjort så på flera år.
    Så där hade vi det oxå. Vi bodde i en etta och hade en elräkning på mellan 1000-2000 kr i månaden. Vi insåg att det måste vara något som var fel. Vi ringde elbolaget men allt stämde enligt dem. De var och läste av elen oxå. Vi drog alltid ur alla sladdar, så inget stod och drog ström, samt att vi frostade ur frysen med jämna mellanrum. Det var väldigt märkligt.
    Nu bor vi i en trea och elräkningen ligger på betydligt mindre nu trots att vi inte drar ur alla sladdar, och vi har samma elbolag
  • Border
    Anonym skrev 2012-03-20 09:43:03 följande:
    Fakta är att de som har en bra inkomst är de som kan flytta till billigare boende, har möjlighet att göra fynd när de ska handla, kan åka runt och leta extrapriser, kan köpa på sig kläder eller vad det nu är när det är rea och utförsäljningar. 

De som har en buffert är de som kan göra fynden när något går sönder eftersom de kan köpa kontant, det är de som kan åka till Ullared och köpa på sig förbrukningsvaror, baskläder osv några gånger om året.

De "fattiga" får vackert sitta kvar i den bostad de har för ingen hyresvärd vill ha dem. 
    Alla bor heller inte där det finns en uppsjö av bostäder där det finns en bytesmarknad.

Vad jag sett av en del kommentarer förstår jag att många tror att alla de som klassas som fattiga bor i miljonprogrammen i våra förorter så är inte fallet.
    Fattiga utanför storstadregionerna har det svårare där finns inte ett så stort utbud av lågprisbutiker,
    second-handbutikerna är färre och dyrare, marknaden begagnade möbler är mycket mindre än i storstäder,matpriserna är högre, hyrorna är högre, kollektivtrafiken är mycket dyrare och går mer sällan osv.

Har man pengar kan man pruta genom att köpa kontant när något går sönder den som inte kan kontantbetala får alltid en högre kostnad.
  • Border
    Anonym (linda) skrev 2012-03-20 12:23:41 följande:
    Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?
    Folk har enormt svårt att öppna ögonen och inse att det inte handlar om människor som inte har råd med senaste mobilen eller liknanade. Det är så svårt att sätta sig in i hur det verkligen kan vara. Och berättar man hur det är så ska det vridas och vändas på för att få det till att bli den fattiges egna fel.

Man måste veta sina rättigheter och skyldigheter i samhället, men hur ska man veta det?

För många år sen var jag övertygad om att de som gick på socbidrag var personer med missbrukarproblem som fullständigt struntade i att betala sina räkningar. Så är det ju inte. Med andra ord fanns det inte i min värld att jag skulle behöva hjälp av soc någon gång eftersom jag inte hade missbrukarproblem.
    Folk omkring mig var oxå lika okunniga och trodde samma sak.

Min kompis och hennes sambo jobbar båda heltid. De har tre barn. Min kompis kläder är fulla av hål och faller isär. Varför? Jo, för att hennes sambo har skuldsanering till kronofogden så hela hans lön går till att betala dessa skulder. Viss, han har själv satt sig i den situationen och hon har valt att vara tillsammans med honom. De varken klagar eller gnäller över sin situation. Men de har det inte lätt.

Jag minns när jag fick fel på min lön flera månader i sträck (detta var en herrans massa år sen). Jag kunde betala min hyra. Sen fick jag äta en måltid varannan dag bestående av havregrynsgröt utan något till. Som tur är ordnade det upp sig så småningom    

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?