Anonym (linda) skrev 2012-03-20 12:23:41 följande:
Jag får 2500-2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta jobbar jag gratis på praktik, varje dag, åtta timmar. (slavarbete är tydligen inte olagligt i sverige, här kallas det för sysselsättning.) Jag har blivit nekad försörjningsstöd två gånger för dom tycker att jag kan bo hemma hos min mamma som är pensionär. Hon får 1500 kr i månaden för att jag ska kunna bo där, för hon har inte råd med sin fjuttiga pension att ha mig boende där annars. Hur kan ni som påstår i denna tråden att sveriges fattigdom är lyx? är ni helt blinda för såna människor som jag? Eller bryr ni er inte? Mina föräldrar har betalat skatt hela sitt liv för att människor som jag ska kunna klara mig när jag är arbetslös eller sjuk, men inte fan får man hjälp när man behöver det. Hur kan man vara så oerhört okänslig att man påstår att det är lyx att vara fattig i sverige?
Folk har enormt svårt att öppna ögonen och inse att det inte handlar om människor som inte har råd med senaste mobilen eller liknanade. Det är så svårt att sätta sig in i hur det verkligen kan vara. Och berättar man hur det är så ska det vridas och vändas på för att få det till att bli den fattiges egna fel.
Man måste veta sina rättigheter och skyldigheter i samhället, men hur ska man veta det?
För många år sen var jag övertygad om att de som gick på socbidrag var personer med missbrukarproblem som fullständigt struntade i att betala sina räkningar. Så är det ju inte. Med andra ord fanns det inte i min värld att jag skulle behöva hjälp av soc någon gång eftersom jag inte hade missbrukarproblem.
Folk omkring mig var oxå lika okunniga och trodde samma sak.
Min kompis och hennes sambo jobbar båda heltid. De har tre barn. Min kompis kläder är fulla av hål och faller isär. Varför? Jo, för att hennes sambo har skuldsanering till kronofogden så hela hans lön går till att betala dessa skulder. Viss, han har själv satt sig i den situationen och hon har valt att vara tillsammans med honom. De varken klagar eller gnäller över sin situation. Men de har det inte lätt.
Jag minns när jag fick fel på min lön flera månader i sträck (detta var en herrans massa år sen). Jag kunde betala min hyra. Sen fick jag äta en måltid varannan dag bestående av havregrynsgröt utan något till. Som tur är ordnade det upp sig så småningom