• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (c) skrev 2012-03-17 20:43:11 följande:
    Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
    Nej, de har höjt det till närmare 1500 kronor.
    Och jag svarade på ett inlägg som du kanske skulle läsa innan du går till attack
  • Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:38:47 följande:
    Nej, det är faktiskt rätt. Du betalar inte för själva utbildningen, du får bidrag och möjlighet till lån för att försörja DIG.
    Ja, självklart, men som sagt skall pengarna även gå till studiematerial, att kunna ta sig till skolan om man bor en bit ifrån m.m
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:39:27 följande:
    Jasså, berätta gärna i detalj på vilket sätt du betalar för din utbildning? Jag studerar och ingen av mina klasskamrater betalar för sin utbildning på något sätt. Är du unik kanske?
    70 000 skall betalas tillbaka. Räcker det?
  • Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:50:33 följande:
    Självklart men du skrev att du betalade för din utbildning och det är inte riktigt korrekt uttryckt.

Men det är OT
    Jag betalar för att kunna utbilda mig
  • Kimona
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 20:51:10 följande:
    Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 
    Jag fick inte betalt för resor till arbetsintervjuer eller praktik. Kravet är att man själv måste lägga 600 kronor
  • Kimona
    Stjärnfall76 skrev 2012-03-17 20:54:07 följande:
     men det är väl inte för utbildningen, utan för din egen försörjning.

Min man och jag jobbar och vi betalar ju också för vår försörjning varje månad. Skillnaden är att du lånar till din och betalar försörjnigen för denna period i efterhand. Annars ser jag faktiskt inte skillnaden.

Skulle man bo och leva gratis för att man studerar menar du, men inte när man jobbar??     
    Nej, men läs vad det handlade om från början! Herregud!
    Det togs upp i en lista på "hur bra vi har det i Sverige" att jag kan gå i skolan. Därför tog jag upp att jag faktiskt skall betala tillbaka pengarna
  • Kimona
    Faber skrev 2012-03-17 21:20:30 följande:
    Varför inte? Sverige är inte en frizon där andra ekonomiska och sociala regler än i resten av världen och med resten av världen behöver vi inte ens ta upp u-länderna utan kan hålla oss till Europa.
    Därför att den svenska fattigdomen baseras på det svenska samhället
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:26:41 följande:
    tittade på konsumentverkets ostnader nu...
    de räknar 180kr mobiltelefon/månad,det är ju åt helvete för lågt!
    jag har ett abonnemang som kostar 345kr/månad nu hos tele 2 och de är BILLIGAST på marknaden just nu!
    abonemnaget heter MAXI unlimited..
    Tyvärr räknar de med att du har en gammal telefon och kontantkort
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 21:33:24 följande:
    Men det är väl inte så konstigt om man ser till vad man minimum behöver?
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
  • Kimona
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:45:30 följande:
    Sånt bör man ju räkna på innan man binder upp sig. hur svårt är det att tänka, om jag blir sjuk/arbetslös har jag råd med det här då. 
    Fast ska man tänka så kan man ju aldrig skaffa hus eller bil heller
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?