• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 18:00:42 följande:
    du, jag kan säga en hel del om dig.

*du har tillgång till dator
    *du har tid att sitt på fl och debattera
    *du kan läsa och skriva
    *du kan äta varje dag
    *du går i skola
    *du har en säng att sova i
    *du har åtminstone 1 förälder i livet, som har ett eget hem
    *du har tillgång till fri sjukvård
    *du får bidrag från staten  
    etc etc

globalt sett tillhör du det absoluta toppskiktet och förmodligen vet du inte ett smack om hur det är att kämpa för din överlevnad ( i likhet med de flesta av oss)
    *Ja, jag fick datorn i studentpresent
    *Ja, jag har tid att sitta på fl. Jag är ledig på lördagar, som så många andra studerande
    *Ja, jag kan läsa och skriva, det ingår liksom när du går i skolan.
    *Ja, jag kan äta varje dag. Äter 1-2 mål om dagen. Hemlagade.
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för
    *Njae, jag har ingen säng. Sover i bäddsoffa
    *Ja, jag har föräldrar med egna hem.
    * Fri och fri. Det finns gånger jag inte har råd att söka vård.
    *Ja, jag får bidrag, som så många andra i Sverige.

Men du, nu snackar vi inte om global fattigdom utan fattigdomen i SVERIGE
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 18:03:04 följande:
    8200 är studiebidrag + studielån. Eller vilka summor pratar du om? Ditt problem är ju egentligen inte CSN utan att din sambo inte har någon inkomst. Du ska på din inkomst försörja två personer, det är inte konstigt att det blir tajtare. Men även det borde gå utan några större problem.
    Nej jag får totalt runt 8900 (ibland mer, ibland mindre, beroende på när på året det är) och det är bidrag med lånet inräknat.

Visst går det, absolut. Vi svälter inte, vi har en bostad, vi kan se på tv med mera, men det är inte alltid vi har råd att besöka vårdcentralen eller hänga med vännerna ut på krogen eller gå ut och äta på restaurang någon gång.

Så vi kan sällan unna oss något utanför eller få den hjälp vi egentligen behöver
  • Kimona
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 18:04:23 följande:
    Det finns faktiskt inga fattiga i Sverige. Det finns föräldrar som inte kan ta hand om sin ekonomi.

Fattigdom räknar jag till dom som inte har mat för dagen. Eller kläder som måste lappas och lagas flera gånger om. 
    Och det existerar i Sverige
  • Kimona
    puss skrev 2012-03-17 18:11:34 följande:
    du har fått studera. det är inte alla förunnat
    du får äta varje dag. det är inte alla förunnat 
    Jag säger inte att jag är fattig. Jag säger att jag har levt i barnfattigdom
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 18:14:01 följande:
    nej, vi pratade om att du inte förstår begreppet "kämpa för sin överlevnad"
    Men herregud vad du hängt upp dig på det ordet.
    Existensminimum= fattig i Sverige. Simple as that
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 18:15:54 följande:
    Med 12000 i inkomst så borde ni kunna leva ganska bra ändå! Det är klart att man måste prioritera och inte kan göra ALLT. Så är det att vara student men man har det fortfarande det rätt bra. Du försörjer ju dessutom två personer och klarar det galant. Hur kan då en ensam student klaga över CSN-inkomsten? Jag prioriterar hellre än får högre lån i slutändan.
    Var har jag klagat på min CSN-inkomst?
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 18:28:17 följande:
    Jag HOPPAS att det där var ett skämt?!
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 18:44:28 följande:
    räknas jag med mina 6.700kr netto efter skatt som fattig?
    Ja det gör du defenitivt om det är hushållets inkomst
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 18:44:34 följande:

Jag har gått på soc.

Jag levde på existensminimum, fick 6200 inkl. Hyra. Då hade jag 2 lån att betala också! Och JAG KLARADE MIG, för jag lärde mig från en UNG ålder att prioritera rätt!

Jag gick inte och köpte dyraste telefonen för att "Passa in", jag åt billigt men nyttigt, köpte inga färdigrätter, köpte inte kläder varje månad...

Jag förväntade mig inte att kunna leva som jag gjorde innan när jag levde på SKATTEPENGAR.

Vad har gått snett om vi har så många "fattiga" människor i Sverige? Är det för att vi skapat ett samhälle där unga tror att alla har rätt till allt oavsett om man har råd eller ej? Är det för att vi tar ut dyra lån till barnen för att de ska ha råd med en iphone som alla andra? Det är inte realistiskt helt enkelt.

Nu är man fattig om man inte har råd med bredband och gymkort...Skrämmande.

Vi har det väldigt bra i Sverige....Vissa av er skulle jag vilja skicka till Darfur för att se vad riktig fattigdom är...först då kanske ni inser hur fel ni har när ni säger att ni är fattiga.

"men du kan inte jämföra med andra länder!!" - Jo, det kan jag och jag gör det för att ge er perspektiv.

Det är inte realistiskt att en ensamstående arbetslös kvinna med 3 barn ska ha råd med sånt som föräldrar med två barn och två löner har.

Allt kan inte vara lika, livet är inte rättvist och vissa av er får uppfostra era barn bättre och få dom att inse att om man vill ha nåt så måste man arbeta och kämpa för det.

Lär er säga "Nej, vi har inte råd och det är inget fel med det". Sluta upp med att kalla er själva fattiga för det är ni inte!

/Är anonym för jag är inne på en väns konto

Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
  • Kimona
    Centrumhets skrev 2012-03-17 18:57:20 följande:
    Har inte läst hela tråden men såg att någon var inne på det med klyftor i skolorna.. och det stämmer VERKLIGEN!

Som det är just nu lever jag på soc, ensam med två barn och jag tycker att det funkar rent ekonomisk, OM jag inte utsätts för extra utgifter. Har ett exempel...

För ett par månader sedan fick sonen hem en lapp från skolan där det stod:
    "På tisdag ska vi upp till skridskobanan och åka skridskor så alla barn får ta med sig egna skridskor och egen hjälm, de barn som inte har några skridskor får leka brevid i en snöhög under tiden"

Jag trodde jag skulle smälla av! Menade dom allvar? Jag blev vansinnig över brevet och sonen tog illa vid sig och sa att fröken hade sagt till honom att vi kunde köpa skridskor och hjälm på erikshjälpen. Detta var i slutet av månaden och jag hade absolut inga pengar till att köpa nåt sånt! Inte ens på erikshjälpen!

Jag ville inte riskera att min son skulle få sitta ensam i en snöhög när resten av klassen hade roligt på skridskobanan så jag sa till honom att vi fick helt enkelt ta och stanna hemma den dagen. 

Dagen innan skridskoåkningen fixade dock sonens fröken personligen fram skridskor till min son och en pojke till- för att hon var snäll! Hon hade ingen plikt att göra det.

Jag förstår att det är skillnad på fattigdom och fattigdom, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet.. Men barn i Sverige blir lidandes av de ökade klyftorna och det kan inte kallas något annat än fattigdom!     
    Jag känner igen mig så väl.
    De krävde egna skridskor och hjälm i skolan (räknades som gymnasiklektion)
    De krävde egen cykel och hjälm (räknades som gymnasiklektion)
    De krävde egna skidor eller pengar att hyra skidor på en utflykt samt lämpliga kläder +hjälm och glasögon (räknades som gymnastiklektion)

Hade inget av det så jag fick IG i gymnasik på högstadiet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?