• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-17 19:17:48 följande:
    jag har verkligen inte gjort några dåliga val i livet.
    jag hade oturen att födas utav en mamma som drack alkohol under graviditen och skadade mig!
    försökte jobba men blev utbränd och fick hjärtmuskelinflammation med mera som höl bokstavligt talat att ta livet utav mig.
    här sitter jag 35år gammal med en sjukpension på 6.700kr efter skatt.
    TROR på på allvar att jag inte VILL jobba???
    Vet verkligen hur tufft det är. Mamma försörjde oss på just sin sjukpension (samma summa) +bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:39:01 följande:
    reagerade på fri sjukvård..nej det stämmer ju nte.
    ett besök hos läkare kostar 300kr
    en färd med ambulans kostar 150kr här i Göteborg.
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det
  • Kimona
    Ribbedibb skrev 2012-03-17 19:46:51 följande:
    Jag är var aldrig med på några aktiviteter i skolan. Vi hade inte råd. Jag ärvde mina kläder och mina syskon efter mig. Jag har aldrig känt mig fattig. Det är bara skitlöjligt. Jag blev aldrig mobbad. Jag blev aldrig kränkt. Jag kände mig ute kränkt. Jag som barn förstod att jag självklart inte kan följa med till Kolmården med klassen. Detta stora innebära stora utgifter för vår familj.jag mådde aldrig dåligt. Mina föräldrar prioriterade mat, bra mat. Vi hade alltid mat på bordet. Min pappa var städare min mamma likaså. Och aldrig kände jag mig fattig. Till jul fick vi 1 klapp var. Och jag kände mig aldrig fattig.
    Så bara för att du hade turen att inte bli mobbad så är alla andra skitlöjliga?
  • Kimona
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:00:30 följande:
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.

Barnfattigdomen i Sverige, årsrapport 2010, Rädda Barnen.

I Sverige räknas man som fattig när man har en låg inkomststandard, det vill säga under existensminimum eller något högre. Det är många familjer med invandrarbakgrund, ensamstående föräldrar och arbetslösa eller låginkomstagande familjer som lever i fattigdom idag.

Att vara fattig i Sverige betyder att man har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man måste avstå från sådant som de flesta i samhället har tillgång till.

Rädda Barnen utgår ifrån två separata mått i sitt fattigdomsindex:

Låg inkomststandard Försörjningsstöd (socialbidrag)

Låg inkomststandard är ett mått av SCB (Statistiska centralbyrån) och innebär att man beräknar inkomststandarden genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader.

Vid inkomststandarnd 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är den ekonomiska hjälp man kan få om man inte kan försörja sig själv på något annat sätt. Detta försörjningsstöd består av en riksnorm som riksdagen fastställt att man ska klara sig på. Riksnormen är ett såkallat existensminimum, alltså ”det som behövs för att familjen skall överleva”.

Denna riksnorm har inte ökat, trots att både livsmedel och många utgifter för boendet har ökat, vilket gör att pengarna inte täcker allt de ska. Detta resulterar i att vissa barn inte har möjlighet att äta sig mätta hemma, utan får förlita sig på att äta sig mätta i skolan. Många barn har heller inte möjligheten att få nya kläder när de gamla blivit för små och kan heller inte få väderanpassade ytterkläder. Det finns till och med familjer som inte har råd att ge sina barn glasögon

• Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:02:21 följande:
    Du betalar inte för skolgången så som man gör i många andra länder - där det kan kosta 20-40 000/termin för att ens få plugga på skolan.

Det är det som de menar
    Jovisst, men att påstå att jag inte betalar för min utbildning är fel
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 20:06:59 följande:
    Och det är...?
    Kläder efter väder Kläder som passar Kunna delta i alla skolaktiviteter Kunna äta sig mätt Kunna delta i sociala aktiviteter utanför skolan Kunna söka vård (vuxen) Tandvård (vuxen) Glasögon Mediciner

Med mera...

Det är mycket som kostar i Sverige. Aktiviteter såsom sport och kultur har avgifter som gör att alla barn inte kan engagera sig i någon aktivitet. Att vi dessutom stänger många fritidsgårdar gör att många barn och ungdomar inte har någonstans att ta vägen.

Ungefär 5% av alla barn tvingas avstå från skolutflykter och andra aktiviteter eftersom skolorna begär en avgift som dessa familjer inte har råd med. Av de elever som faktiskt deltar i skolans aktiviteter går ca 12% av dom med oro och skuldkänslor för att pengarna kanske hade behövts till något annat. Det finns även förskolor och skolor som begär att barnen skall ha frukt till skolan varje dag eller att barnen skall inneha cykel och skridskor för att kunna delta i gymnastiken. Ibland anordnar skolorna skidutflykter där man antingen måste äga egna skidor eller ha råd att hyra på plats.

Många barn, speciellt flickor mår dåligt idag.

27% av flickorna, respektive 13% av pojkarna oroar sig för att bli deprimerade. 68% av flickorna respektive 52% av pojkarna upplever skolan som stressande. 63% av flickorna respektive 44% av pojkarna oroar sig för att misslyckas i skolan.

En undersökning som Rädda Barnen gjorde 2011 visar dessutom att många barn inte vet om sina rättigheter idag.

58% av flickorna respektive 66% av pojkarna har aldrig hört talas om Barnkonventionen. 62% av flickorna respektive 59% av pojkarna har inte informerats om barnens rättigheter av någon vuxen.

I Rädda Barnens projekt Ung Röst 2011 kan man tydligt läsa att barnens oro och rädsla för hot/våld, diskriminering, alkohol/droger, att bli psykiskt/fysiskt sjuka, självmord och framtiden är mycket hög.

• Kimona
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:09:15 följande:
    Bara ett sådant här uttryck får mig att känna att  sk fattiga i Sverige inte är annat än BRATS
    Och jag tycker att personer som antar att alla har råd med allt är bortskämda snorungar
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 20:21:32 följande:
    Kimona: Eh va? Varifrån tror du pengarna till skolan du går på kommer ifrån och lärare, undervisningen? Från csn? Skojar du?
    Det var väl inte skolans inkomst vi diskuterade, utan att jag kommer betala tillbaka till CSN. Jag har alltså betalt för att kunna utbilda mig genom att ta ett lån.

Är det så himla svårt att fatta?
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:29:23 följande:
    Vad läser du för något i skolan egentligen?
    Hur kan du påstå att du på något vis betalar för din utbildning? Menar du kanske att staten skulle ge dig mer pengar varje månad än det du redan får idag. Plus att själva utbidlningen skulle vara gratis?

Du betalar inte en krona för din utbildning! (om du inte läser en privat utbildning)!

Du FÅR i stället pengar av staten varje månad, studiebidraget på runt 2500 kr.Har man barn får man ännu mer i bidrag, något jag vet eftersom jag själv studerar och har 2 barn.

Den summan som du däremot lånar av CSN varje månad är ett riktigt privilegium för dig att få låna ska du veta. För hur skulle du annars ha råd att försörja dig under dina studier?
    Pengarna som du nu lånar av CSN varje månad ska gå till din försörjning under studietiden så att DU inte ska behöva jobba under studietiden och kunna fokusera helt på studierna. De pengarna är ingen betalning för själva utbildningen! Det är dessutom väldigt bra förmåner på detta lån till skillnad från alla andra lån du kan ta!

Gå in på studera.nu och sök en kurs eller program. Där står det nu för tiden priset på din utbildning eftersom utlänningar nu för tiden (äntligen) själva får betala för studier i sverige.

Förutom försörjning skall pengarna även gå till skolböcker och annat material.
    Det är väl klart att det är en förmån, men likväl är det 70 000 som jag i slutändan skall betala tillbaka för att jag gått utbildningen
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?