• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-22 15:05:15 följande:
    alltså jag är född 1977 och jag har då aldig gått på bio,varit på lekland eller simhall,dagens barn har sådana krav! om det gick bra att bada ute på badplatserna när jag va ung och leka i skogen och på lekplatser så går väl det idag med??
    När du pratar om leka i skogen och lekplatser menar du då att de 10 år och uppåt ska leka ensam i skogen och på lekplatsen när klasskompisarna är på diverse aktiviteter som tex. fotbollsträning?

Finns det badplatser i bostadsområden runt om i Sverige?

Mina barn har haft tur vi eftersom vi bodde bara ca 5 km från havet så vi mer eller mindre bodde på stranden vid badväder, hade vi bott där man bara haft tillgång till bassänger hade de inte alls kunnat få sådan somrar, det är nämligen inträdesavgift på sådana ställen

Exempelvis kostar det 30:- gången för de som är 4-15 år och 55:- från 16 år för bad i simhall i en av våra förorter utanför en av våra större städer, detta är inte ens något äventyrsbad.
     .
  • Anonym
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-22 15:17:04 följande:
    idag har vi HÖG skuldsättning i sverige och jag är nyfiken på vad som skulle hända bara om räntan går upp till 12% . verkar inte vara många hushåll som skulle klara det. skönt att man är skuldfri.
    De som är överskuldsatta räknas väl inte som fattiga egentligen?

Personerna som är med i Skuldfällan är ju inte fattiga, de flesta är normalinkomsttagare som har köpt en massa skit så att posten övrigt dvs "roliga" saker och skulderna för posten övrigt har förstört ekonomin. 
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-03-22 17:38:31 följande:
    Jag har egentligen aldrig haft organiserade fritidsaktiviteter. Jag lekte i skogen året runt tills jag blev tonåring och slutade leka
    Det har inte mina barn heller, men om 
    Åsa skrev 2012-03-22 17:28:15 följande:
    Då har vi det där med jämförelsen med kompisarna. Den är en viktig del i den egna upplevelsen av standarden i det egna livet. Om många barn i omgivningen inte går på aktiviteter så upplevs det inte som något konstigt att leka på gården med dem.  Om alla vänner går på ridning, varav flera med egna hästar, upplevs det säkert som ett mycket större nedköp att inte få gå och rida om man vill än om ingen eller bara några gör det. En trixig fråga kan då dessvärre bli om barnets standard, i ett rättvisepespektiv och diskussion om ev tillskott av bidrag, ska jämföras med familjer med liknande ekonomi eller livsstil, med de barn som finns i den närmaste omgivningen (och därför troligast är de barnet relaterar till) eller med någon annan grupp som barnet/familjen känner det naturligt att relatera till.
    Därför borde det på något sätt även vara möjligt för de som har låg inkomst att få göra de billiga aktiviteterna som resten av kompisarna kan göra.
    När mina barn var små var fotboll, innebandy,skytte, aktiviteter på fritidsgården, musikskola och liknande billiga aktiviteter.
    Sedan är det väl inte så väldigt troligt att de som är fattiga bor i samma område och har klasskompisar där majoriteten sysslar med de aktiviteter som är väldigt dyra?
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 16:53:42 följande:
    Jag är nog fattigast av er alla.....har ett par skor och går i dem 2 år....Jo jag vet att fötterna inte mår bra av ett par skor, men jag har inte råd att köpa fler. Skulle jag bo på landet skulle jag gå utan skor på sommaren, men nu bor jag i ett bostatsområde med skräp, skit och glas skärvor.

Allt vad skor, kläder, tidningar, nöjen, innebär har jag inte råd med. Kan sägas  att när man bor ensam så går räkningarna först sen maten hygienen det är vad mina inkomst räcker till.
    Men allvarligt. Du har skrivit en hel del vettigt i den här tråden men...
    Det här inlägget får mej att fundera på om du njuter av att vara martyr. Det är det här som ger näring på brasan för de som anser att det inte finns fattigdom för det handlar eg om bortskämda parasiter.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 18:47:12 följande:
    Ja jag har skrivit vettiga saker, men detta är sanning att jag köper ett par skor varannat år. Väljer jag att köpa fler par så då ryker summan från mat och hygien summan.

Men det kan väl du också inse att när man bor ensam och har en låg inkomst där räkningarna tar det mesta (dock vanliga husssolsräkningar) alltså inga lån så har man inte råd till skor och kläder. Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen.
    Man kan lägga fram sanningen på olika sätt, med "jag är fattigast av er alla"  klär man sej i martyr rollen .
    Jag köper också skor ca vartannat år, alltså är jag jättefattig trots normalinkomst.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 19:11:26 följande:
    Jag var tvungen nu att göra synkontroll då jag inte varit till optikern på 7 år. Sen när man har flera olika fel med synen så vill man prata med optikern. Hade problem med bågar då det progressiva glaset tar halva linsen. Sånt är svårt om man beställer på nätet.

Som jag sakt tidigare så har jag fibromyalgi och att gå i tunna sommar skor går inte då fotsulan ömmar ständigt, lederna smärtar och tål inga stötar, hälarna bränner. Skulle jag ha råd så kulle jag måsta ha ortopediska skor, men, men.
    Alternativet till progressiva är att ha flera glasögon och alternera. Jag har 3 par. Ett för långsseende, ett för läsning och ett för rumsnära.

Hur man än vrider och vänder på det är progressiva ingen nödvändighet utan man har det för att det är bekvämt.
    Men det kostar många tusenlappar och vanlioga enkelslipade kan du få för ett par hundra.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 19:11:26 följande:
    Jag var tvungen nu att göra synkontroll då jag inte varit till optikern på 7 år. Sen när man har flera olika fel med synen så vill man prata med optikern. Hade problem med bågar då det progressiva glaset tar halva linsen. Sånt är svårt om man beställer på nätet.

Som jag sakt tidigare så har jag fibromyalgi och att gå i tunna sommar skor går inte då fotsulan ömmar ständigt, lederna smärtar och tål inga stötar, hälarna bränner. Skulle jag ha råd så kulle jag måsta ha ortopediska skor, men, men.
    Skulle rekommendera dig att inte köpa progressiva glas, det är billigare med ett par för att använda  för avståndsseende och ett för att läsa.
    Progressiva glasögon är mer för bekvämlighet för att slippa byta glasögon när man tex. arbetar, annars går det alldeles utmärkt med två par glasögon istället.

Blev själv övertalad att köpa progressiva för att det skulle vara så mycket smidigare med ett enda par, kommer aldrig mer att köpa sådana, dyrt och krångligt att bara ha en begränsad del när man läser. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 20:06:54 följande:
    Skulle rekommendera dig att inte köpa progressiva glas, det är billigare med ett par för att använda  för avståndsseende och ett för att läsa.
    Progressiva glasögon är mer för bekvämlighet för att slippa byta glasögon när man tex. arbetar, annars går det alldeles utmärkt med två par glasögon istället.

Blev själv övertalad att köpa progressiva för att det skulle vara så mycket smidigare med ett enda par, kommer aldrig mer att köpa sådana, dyrt och krångligt att bara ha en begränsad del när man läser. 
    Min optiker försökte övertala mig att köpa det för 7000. Han förklarade att jag kommer att vänja mej att vrida på huvudet fram och tillbaka när jag läser. Det känns ännu mer tveksamt när jag läser det du skriver.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 20:14:33 följande:
    Skulle inte jag ha progressiva så skulle jag inte se nått.....Att gå ut och handla med 3 par glasögon skulle vara jobbigt för mig för jag bär aldrig med mig handväska....jag äger inte ens en....ha 3 par glasögon i jackfickan nä.

Jag har haft glasögon sen jag var 16 år och att jag i 40 årsåldern var tvungen att ha progressiva som jag inte klarar mig mer utan kan jag inte rå för.

Om jag skulle ha bil skulle jag inte kunna köra med vanliga glasögon för jag skulle inte se skyltarna.
    Men nu hittar du bara hinder istället för att se möjligheterna.
    Är handväska det stora bekymret? Använd plastkasse då. Ser inte så kul ut men det duger om man inte har råd att köpa en på loppis.

Själv använder jag _ett_ glasögonfodral modell större till de två paren jag har extra förutom de jag har på näsan.
    Det ryms i en rymligare ficka. Och så himla besvärligt är det inte att byta glasögon _eller_ att ha en plastkasse med sej. Sen har du väl inte 4 par glasögon utan tre, då behöver du högst ha med dig två par i fickan. Annars får du tänka efter lite och planera efter vilka glasögon du använder när. kanske att du faktiskt inte behöver _släpa_ omkring på alla hela tiden.

Jag tycker såna här inlägg är skittrista därför att det här är det som gör att folk påstår att det inte finns fattigdom. Du är inte alls trovärdig längre när du spelar martyr och dillar om att du måste ha de dyraste glasögonen bara för att du saknar handväska!
    Jag hoppas du inser _hur_ mycket det här förstör för alla andra som faktiskt kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Skrikandes
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-22 20:40:49 följande:
    Har jag någonstans påstått att mina glasögon är dyra bara för att dem har progressiva!!!!!!!?????????

Det enda jag sakt är att jag skaffat ett par nya glasögon för att det var ett måste.
    "Har nu för till fället tagit ett privat lån för jag var tvungen att skaffa nya glasögon för de gamla var 7 år gamla repiga och jag såg inget med dem. Så därför har jag inget över just nu eftersom jag sitter och betalar glasögonen."

Enkelslipade glas får du för 100kr. Om du behöver 4 par kostar det 400. Så himla svårt är det inte att betala av lån på 400kr.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?