Dr Mupp skrev 2012-04-09 18:32:00 följande:
Sjävklart snurrar världen runt mig, allt annat är befängt.
Nej jag hade inte tur, jag såg till att inte ha skulder vilket gör att jag inte är prickad hos kronofogden, det hjälper mycket. Hade jag inte kunnat ta det på avbetalning hade jag helt enkelt fått spara ihop pengarna och sen betala en hel behandling åt gången, visserligen hade jag kanske fått vänta några månader med lagningarna, men den hade blivit gjord. För oavsett om jag betalade 7000 fördelat på ett år eller sparade ihop 7000 under ett år och sen betalade så är det precis samma summa. det handlar inte om tur, det handlar om ekonomisk tänkande.
Grejen är att de flesta mycket väl skulle kunna leva riktigt bra på socialbidrag om de tänkte efter före. Tyvärr lever många som om det aldrig fanns en morgondag och drar på sig allt för stora utgifter utan att tänka på att dessa måste betalas även om de blir arbetslösa och/eller sjuka och måste går på a-kassa, sjukpenning eller socialbidrag. Och har man utgifter på flera tusen utöver de som betalas av soc så är det svårt att få pengarna att räcka. Men det problemet har ju även folk med bra inkomster, bara ett snabbtitt på lyxfällan visar ju att även höga inkomster kan leda till ett fattigt leverne om man inte har ett ekonomiskt tänkande.
Det är även där det blir fel, RB uträkning utgår från att folk på socialbidrag är ekonomiskt obegåvande och inte kan planera sin ekonomi och sätter epitetet att de då är fattiga. När verkligheten är att man på socialbidrag kan leva som "alla andra" om man har planerat sin ekonomi. Ordet existensminimum blir ju också väldigt felvisade eftersom socialbidrag på inget sätt är existensminimum, det går att leva på mindre om man måste. Fråga befolkningen i valfri kåkstad om socialbidrag är existensminimum.
Visst finns det fattiga, men det är inte de på socialbidrag som inte kan planera sin ekonomi. Det fattiga i Sverige är de hemlösa som pga sin hemlöshet inte ens kan få socialbidrag och de papperslösa som inte heller de har rätt till socialbidrag. Så fort de har socialbidrag så kommer de upp i en levnadsstandard som inte i nån vettig debatt kan klassas som fattig.
Du tror fortfarande att världen snurrar runt dej och att du kan ta dej själv som mall.
Ibland har man inte tid att spara ihop till den där behandlingen eftersom det tar för lång tid.
Jag var på väg att förklara extra tydligt för dej men inser att du inte är kapabel att ta till dej någon annan verklighet än din egen. Jag slösar inte mer energi på någon som helt klart saknar förmåga att ta till sej omvärlden. Du får tro att man lever lyxliv på socialbidrag bara man är tillräckligt skicklig. Det spelar ingen roll vad du tror för de allra flesta förstår att det inte är så enkelt som att skylla på överkonsumtion.