• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Paksenarrion skrev 2012-03-19 22:36:17 följande:
    Håller med. Önskar alla hade gjort det redan vid första uppmaningen.

Se så, välj nu alla anonyma
    För att det ska vara ett syfte med detta måste man ju leta rätt på de inlägg man gjort som anonym innan, eller?
  • Anonym
    infragilis skrev 2012-03-19 22:31:14 följande:
    Hm. Jag undrar också lite om vad som ska diskuteras i tråden. Om ingen får ha en annan definition av fattigdom är det klart att det stämmer att det finns fattiga. Så säger ju statistiken. Det blir liksom inget kvar att diskutera då.

TS, vad är topic här egentligen?
    Tja, man kan diskutera varför det är som det är, varför så många har det svårt i sverige idag?
    Och vad man kan göra åt det? 

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 09:03:35 följande:
    Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
    www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
    Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
    Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.

Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.

Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
    Fakta är att de som har en bra inkomst är de som kan flytta till billigare boende, har möjlighet att göra fynd när de ska handla, kan åka runt och leta extrapriser, kan köpa på sig kläder eller vad det nu är när det är rea och utförsäljningar. 

De som har en buffert är de som kan göra fynden när något går sönder eftersom de kan köpa kontant, det är de som kan åka till Ullared och köpa på sig förbrukningsvaror, baskläder osv några gånger om året.

De "fattiga" får vackert sitta kvar i den bostad de har för ingen hyresvärd vill ha dem. 
    Alla bor heller inte där det finns en uppsjö av bostäder där det finns en bytesmarknad.

Vad jag sett av en del kommentarer förstår jag att många tror att alla de som klassas som fattiga bor i miljonprogrammen i våra förorter så är inte fallet.
    Fattiga utanför storstadregionerna har det svårare där finns inte ett så stort utbud av lågprisbutiker,
    second-handbutikerna är färre och dyrare, marknaden begagnade möbler är mycket mindre än i storstäder,matpriserna är högre, hyrorna är högre, kollektivtrafiken är mycket dyrare och går mer sällan osv.

Har man pengar kan man pruta genom att köpa kontant när något går sönder den som inte kan kontantbetala får alltid en högre kostnad.
  • Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
  • Anonym
    Anonym (student) skrev 2012-03-20 08:49:48 följande:
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
    För övrigt hänvisar jag till Regnig Måndags ypperliga förklaring angående det sk. utbredda fusket.

Inlägg 1803 
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:43:18 följande:
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem

Då har du haft en sagolik tur.
    Men som pensionär tillhör du inte dom utvalda.
    Dom som ska betala notan är dom arbetslösa, i synnerhet ungdomar och sjuka människor.
    Så att dom som har fast heltidsjobb kan få lite mer pengar i plånboken. 
    Kanske ytterligare en skattesänkning eller ett till jobbskatteavdrag till.

Medan dom utsatta står i kö till soppköket.
    Jo du, det är en fin regering vi har.          
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 11:48:08 följande:
    Jag uppbär permanent sjukersättning, pension.

Precis.

Du tillhör alltså inte dom utsatta grupperna.
    Jag vet, jag har också permanent sjukersättning.
    Du och jag kan vara relativt trygga.
    Vi riskerar inte att bli av med ersättningen hipp som happ för att Reinfeldt bestämt att nu är vi friska.     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-20 11:59:10 följande:
    Precis.

Du tillhör alltså inte dom utsatta grupperna.
    Jag vet, jag har också permanent sjukersättning.
    Du och jag kan vara relativt trygga.
    Vi riskerar inte att bli av med ersättningen hipp som happ för att Reinfeldt bestämt att nu är vi friska.     
    Vi behöver heller inte räkna med att skickas ut på diverse arbetsprövningar som kostar i form av resekostnader och annat.
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:02:37 följande:
    Det är lika mycket FKs fel. Jag har en vän som i princip var färdig för att få permanent sjukersättning (alla var överens) sen fick h*n en ny handläggare på FK som inte höll med. Ergo: det är FKs fel inte moderaternas (som för övrigt faktiskt inte fattar alla beslut om lagar och förordningar på egen hand)

Javisst är det även FK:s fel, men dom följer direktiven från regeringen.
    Nej, visst vi har en alliansregering.
    Men du, moderaterna har växt och alla andra partier i alliansen har minskat, vilka tror du har mest inflytande.

Fast nu blev jag nyfiken på vilket sätt har du fått det bättre som du skrev.
    För jag har inte fått nån förbättring, så jag blir fundersam på vilket sätt du har fått det bättre.      
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 12:17:00 följande:
    Visst jag kan upprepa mig. Jag får lov att göra något annat än att sitta i min soffa o glo. Jag får tjäna pengar.

Jag får gå med i en förening och få arvode. Jag kan bli fritidspolitiker om jag vill och få betalt. Jag kan arbeta det lilla jag klarar, jag kan studera om jag vill/orkar/kan.

Det är saker jag menar blivit bättre.
    Detta förutsätter ju att man har ork och kraft till aktiviteter, är det inte detta som andra i tråden säger "kan väl arbeta i alla fall 2 timmar om dagen med något"?
    Väldigt många anser ju att om kan göra någon aktivitet kan man också arbeta den tiden och ska då inte ha ersättning från FK. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?