Regnig måndag skrev 2012-03-20 09:03:35 följande:
Att bidragsfusket är så omfattande är en myt, skickligt iscensatt.
www.vk.se/533368/bidragsfusket-ar-en-myt
Kontentan av den debatten har varit att miljoner och åter miljoner har grävts ner i jakten på spöken, fuskare som inte finns.
Den hets som förekommer fyller möjligen den funktionen att människor måste ha någon att sparka på och trakassera ocn nu när det är olagligt att skylla invandrare för taskig moral i största allmänhet är bidragstagare en tacksam grupp.
Läste någonstans att fusket beräknas vara 0,04% och att det var det innan skärpningen, dvs på samma nivå som i alla andra system.
Jag slås av hur verklighetsfrånvänd du verkar vara. Hyresvärdar brukar inte godta de utan fast anställning, så om personen ska flytta, vart föreslår du? Till ödemarken där det finns lediga lägenheter och hyresvärdar som är glada att få uthyrt öht? En normalhyra ligger på 6000 men du tycker att det är tillräckligt med 2000 till allt utöver hyran?
Fakta är att de som har en bra inkomst är de som kan flytta till billigare boende, har möjlighet att göra fynd när de ska handla, kan åka runt och leta extrapriser, kan köpa på sig kläder eller vad det nu är när det är rea och utförsäljningar.
De som har en buffert är de som kan göra fynden när något går sönder eftersom de kan köpa kontant, det är de som kan åka till Ullared och köpa på sig förbrukningsvaror, baskläder osv några gånger om året.
De "fattiga" får vackert sitta kvar i den bostad de har för ingen hyresvärd vill ha dem.
Alla bor heller inte där det finns en uppsjö av bostäder där det finns en bytesmarknad.
Vad jag sett av en del kommentarer förstår jag att många tror att alla de som klassas som fattiga bor i miljonprogrammen i våra förorter så är inte fallet.
Fattiga utanför storstadregionerna har det svårare där finns inte ett så stort utbud av lågprisbutiker,
second-handbutikerna är färre och dyrare, marknaden begagnade möbler är mycket mindre än i storstäder,matpriserna är högre, hyrorna är högre, kollektivtrafiken är mycket dyrare och går mer sällan osv.
Har man pengar kan man pruta genom att köpa kontant när något går sönder den som inte kan kontantbetala får alltid en högre kostnad.