• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 09:37:01 följande:
    Hur dålig läsförmåga har du?
    Ser du någon som helst skillnad på "ekonomiskt utsatta hushåll" och "relativ fattigdom".
    Skrämmande att du lyckas diskutera öht med så dålig läsförståelse.
    SCB mäter inte "fattigdom", men Rädda Barnen hänvisar till SCB:s definition av "ekonomiskt utsatta hushåll" som fattigdom, så du får ta diskussionen gällande Rädda Barnens användande av SCB med dem. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:38:37 följande:
    Halmgubbe.
    Vad DU anser hör inte hit, socialstyrelsen har klart definierat vad som räknas som nödvändigt. Har du problem med det får du ge dig på dem och tala om för dem att de har fel och du rätt.
    Jo, det hör hit. Detta är ett diskussionforum och jag besvarar TS fråga "Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?"
    Svar: Det kan jag påstå för att jag inte anser att man är fattig när man har mer än så man klarar sig. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:54:40 följande:
    Så dina åsikter om  vad som är fattigdom står över de begrepp som är vedertagna av organisationer och myndigheter i Sverige?
    Mina åsikter är ett svar på TS. Om TS inte vill ha svar på frågan hur man kan påstå att det inte finns fattigdom i Sverige, så ska TS inte ställa den frågan på ett diskussionforum. 

Lyckligtvis är det så, att definitioner och begrepp inte är huggna i sten och inte heller är det givet att ett idag använt begrepp representerar Den Stora Sanningen. Du gör det väldigt enkelt för dig när du nöjer dig med en definition utan att resonera kring den överhuvudtaget men hänvisning till att det finns "organisationer och myndigheter" som använder den. En gång i tiden definierade "organisationer och myndigheter" homosexualitet som en sjukdom. Med ditt sätt att se, så skulle ingen någonsin ha ifrågasatt den definitionen. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:04:16 följande:
    De som inte klarar det själva, eller med hjälp av lån från släktingar osv. Dvs. de som står helt utan skyddsnät! Så jäkla generöst är det inte.

Har du problem med det så får du ta det i en egen tråd. Här diskuterar vi fattigdom i Sverige enligt den definition Rädda Barnet har.
    Jo, det är jäkligt generöst. 

Nja, du ändrade din TS efter många sidors diskussion. Vill du inte ha svar på frågan hur man kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige så ska du inte ställa den. Att du gör en efterkonstruktion när det blir för jobbigt att argumentera, så att alla i tråden ska rätta sig efter ditt val av definition på fattigdom är något annat än att få svar på frågan du ställde i TS.  

Varför är det så skrämmande att diskutera definition av fattigdom?

• Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:08:18 följande:
    Du menar att din tolkning är den som ska gälla för du anser inte att det finns fattigdom pga att man får tak över huvudet och basbehovet av mat och kläder?

Skulle det vara den stora sanningen?
    Nej, jag menar att jag svarar på TS. Du vill förenkla hela saken genom att klamra dig fast vid en av dig bestämd lämplig definition och förkastar alla andra tankar om vad fattigdom är än de du själv har. 

Vad som ska gälla i samhället är en helt annan fråga. Du kan ju starta en tråd om det, om du vill?

• Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:15:55 följande:
    Vad du ANSER hör inte till saken, enligt TS ärt det RB´s definition och den som gäller.
    Du vill diskutera skattepolitik så stickj och starta en ny tråd om det, ditt älltand3e om vad du TYCKER är halmgubbar.
    Jo, det hör till saken eftersom TS ställer frågan hur "ni" kan påstå att fattigdom inte finns i Sverige. Vill man inte ha svar på frågan, så ställer man den inte. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 10:14:41 följande:
    Jäkligt generöst? På vilket sätt? Det betyder att de inte kan få ihop 15000 kronor, hur de än skulle försöka, om de drabbades av en oförutsedd ekonomiskt krävande situation.

Jag har inte gjort någon efterhandskonstruktion utan definitionen har följt mina inlägg tråden igenom och det är utifrån Rädda Barnens definition som vi diskuterar.

Vill du diskutera definitionen så ber jag dig starta en egen tråd.
    Det är jäkligt generöst att definiera fattigdom som att man inte har 15 000 kr att tillgå inom en månad. Det betyder att om man har t ex 10 000 att tillgå, så är man fattig, vilket jag menar att man inte är. Jag menar att man inte är fattig när man har mer än att man klarar sig. 

Jo, du har gjort en efterhandskonstruktion när du först ställer en fråga, får svar på den, och när det blir för obekvämt så bestämmer du dig för att ingen annan definition av "fattig" får råda i diskussionen än den du har bestämt ska råda. 

Frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" kräver att man definierar fattigdom. Det går inte att besvara frågan annars. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:17:53 följande:
    De hänvisar till DEFINITIONEN.
    Du ANSER att definitionen är felaktig. Vilka fler definitioner ska du ifrågasätta? Kränka? Rik?  Mobbing? Idioti?

Om man ska kunna diskutera måste man utgå från de vedertagna definitioner som finns, att du motsätter dig dom visar bara att du är en rättshaverist som vill bråka.

Är du intresserad av att diskutera eller bråka?
    Ja? De hänvisar till SCB:s "ekonomiskt utsatta hushåll". Inte "fattigdom". 

Om man ställer frågan "Hur kan ni påstå att det inte finns fattigdom i Sverige?" så måste man utgå ifrån att man får svar på den frågan, även svar som man själv inte gillar. Vill man inte ha svar, så ställer man inte frågan. Att TS i efterhand bestämmer att frågan bara gäller om man använder sig av den definition av fattigdom som TS gillar, så är man inte ett dugg intresserad av diskussion.  
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:20:41 följande:
    Men nu få¨r du ge dig. Både jag och TS säger att du ska hålla dig till sak. Vad är dina problem med att förstå och acceptera det?
    Även om 10 miljoner säger något idiotiskt, så är det likväl idiotiskt. 

Jag håller mig till sak. Jag håller mig till TS och TS fråga kräver att man öppnar för definitionen av fattigdom. Det går inte att svara på frågan utan att samtidigt förklara varför man inte anser att fattigdom finns i Sverige. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 10:19:08 följande:
    Och eftersom tråden ligger i känsliga ska du hålla dig tilöl sak.
    Vad du ANSER hör inte hit. TS har uppdaterat vad som gäller. Har du problem med det och FL´s regler får du ta det med vederbörande.
    Jag håller mig till saken. Vad jag anser hör hit eftersom det är en TS med en frågeställning som riktar sig till vem som än har lust att svara på frågan. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?