• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Tja... Fattigdom är ju relativt. Jag tycker att det är aningens smaklöst att tala i termer av "fattigdom" när fattigdomsgränsen innebär en vansinnigt mycket högre levnadsstandard än i stort sett alla andra länder. Det blir ett cirkelresonemang, att man ska ha mer för att levnadsstandarden är så hög från början. 

• Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:23:40 följande:
    vi ska ha som mål att ha hög levnadsstandard, bara för att länder har det sämre så ska vi inte låta de fattiga få ha det lika illa som de..
    Och det är de inte ens i närheten av att ha det heller. Att tala om "fattiga" i Sverige när gränsen för fattigdom är så högt satt, anser jag är minst sagt missvisande. 
  • Donum
    miracle20 skrev 2012-03-18 11:26:30 följande:
    Såklart det finns fattiga i Sverige tror det har blivit värre nu än det var förr i tiden.
    Vilket "förr i tiden" syftar du på då?
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:32:39 följande:
    han menar nog på 60 talet, sveriges glansperiod då alla fick jobb, nu har vi ju importerat en massa arbetslöshet, finns inte på kartan att alla kan få sig ett jobb..
    Aha. Så "fattiga" hade det bättre ställt på 60-talet, menar du?

• Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:39:55 följande:
    de kunde lätt få ett jobb och förändra sin situation, idag är det svårt med jobb vilket gör att folk fastnar i fattigdom, rätt imponerad av de som klarar sig på 3000 kr, en vecka skulle jag max klara mig på det..
    Jag tycker att du förenklar saken oerhört. Det handlar varken om bara pengar eller bara jobb. Det handlar minst lika mycket (om inte mer) om psykisk ohälsa och social bakgrund. 

Jag ifrågasätter att det rör sig om fattigdom när man har så hög levnadsstandard. 
  • Donum
    miracle20 skrev 2012-03-18 11:40:10 följande:
    Förstår inte riktigt varför det inte är hemskt när en svensk är fattig men om någon annan är fattig i ett u land då är det förskräckligt ?
    Jag förstår inte riktigt varför man klassas som fattig om man har en fantastiskt hög levnadsstandard och har 9400 kr i månaden att leva på. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 11:52:12 följande:
    Det fanns ingen arbetslöshet att prata om utan tvärtom var vi tvugna att importera massor av arbetskraft. Det i sin tur ledde till ekonomisk kollaps på sena 80-talet. Arbetslösheten idag är en politisk medveten strategio för att hålla nere inflationen. Det blir jäkligt tragiskt att människor inte tror att de arbetslösa inte gör någon samhällsnytta för de gör de bara att vara arbetslösa. Sen alla sysselsättningsåtgärder är för att det sticker i ögonen på folk att en del tvingas vara hemma. Den svenska avundsjukan när den är som värst...
    Och jag hävdar fortfarande att det inte handlar om vare sig jobb eller pengar utan att beroendet av försörjningsstöd handlar om psykisk ohälsa och social bakgrund. Jag är tämligen övertygad om att personer som var arbetsföra på 60-talet hade betydligt lägre levnadsstandard än den levnadsstandard som bedöms vara skälig idag. 
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 13:03:27 följande:
    de har inte hög levnadsstandard med svenska mått mätt, vi kan ju inte jämföra oss med u länder eftersom vi ligger så långt före de. 
    Och det är här jag menar att cirkelresonemanget kommer in. "Ja, visst har vi hög levnadsstandard jämfört med alla andra länder, men eftersom vi har så hög levnadsstandard så måste vi ha mer."
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 13:05:37 följande:
    Fantastisk hög levnadsstandard?
    Vad baserar du detta på?

Märk att du inte kan jämföra med u-länderna eftersom fattigdom handlar om i vilket sammanhang, dvs samhälle man lever i.
    Jag kan visst jämföra med "u-länderna". Jag kan även jämföra med i princip vilket annat i-land som helst i världen - det finns mig veterligen inget annat land som ger så mycket ekonomiskt stöd som Sverige. Räknar man sig själv som fattig när man har 9400 kr så har man inget perspektiv alls. Det är för övrigt mer än högskolestudenter har i studiemedel och som högskolestudent lever man inte i fattigdom. Det finns utrymme för en mängd överflöd och då är inte standarden låg någonstans. 
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:07:42 följande:
    Vem har 9400 kr i månaden att leva för?
    Eftersom fattigdomsgränsen i Sverige är satt till 9535 kr/mnd så räknas man som fattig om man har 9400 kr/mnd. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?