• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:14:51 följande:
    Och så kan vi lägga till det eviga förslaget med ungdomslöner för alla under 25 år.
    Hur sjutton är det tänkt att en familj ska klara sig med en lön på 12-13000 brutto?

Eller, vad dum jag är. Det är inte alls meningen för det struntar man i. Vi har ju inga fattiga och allt beror på överkonsumtion och bristande ansvarstagande... Klart som korvspad att man klara sig på halverad lön bara pga ålder!
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 23:25:40 följande:
    Jäzzzå, de gör de?

Ingen av de ungdomar jag har i släkten har bott hemma så länge, flera har familjer dessutom.
    Konstigt resonemang att bara för att unga tvingas bo hemma pga bostads- och arbetsbrist ska de ha mindre betalt som gör att de definitivt inte kan flytta ens om du hade chansen.
    Tror att det finns en plan alla upp till 25 år ska räknas som ungdomar, helt normalt att ungdomar bor hemma.

Då gör det inget om det inte byggs billiga små lägenheter, ännu mera tur är det ifall dessa ungdomar har lite äldre föräldrar då kan de bo hemma ändå längre och även hjälpa till i föräldrarnas vardag, ingen hemtjänst behövs. 

Italien har visst eller i alla fall haft väldigt hög ålder för hur länge "barnen" bor  hemma 30-31 år, inget konstigt där. 
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-20 23:34:56 följande:
    Du har inte läst på Fl antar jag. Man skaffar barn när man är 18-20....
    Det kommer det minsann bli slut med nu, man skaffar inte barn om man har ungdomslön minsann!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-20 23:36:51 följande:
    Tror att det finns en plan alla upp till 25 år ska räknas som ungdomar, helt normalt att ungdomar bor hemma.

Då gör det inget om det inte byggs billiga små lägenheter, ännu mera tur är det ifall dessa ungdomar har lite äldre föräldrar då kan de bo hemma ändå längre och även hjälpa till i föräldrarnas vardag, ingen hemtjänst behövs. 

Italien har visst eller i alla fall haft väldigt hög ålder för hur länge "barnen" bor  hemma 30-31 år, inget konstigt där. 

Och hur gammal var du själv när du flyttade hemifrån?
    Har du flyttat hemifrån?  
  • Anonym

Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
     Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
     Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
     Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!

• Anonym

Min man var ensamstående med ett barn (mig, jag var 16, knappast ungdom utan barn, det var vi överens om själva) när han var 20. Han hade då en glassig inkomst på 10-12 000 före skatt, mitt studiebidrag och underhållsstöd som min snälla pappa betalade tills jag gick ut skolan. Jag kostade nog mer än ett litet barn skulle jag tro, men vi hade det bra! Snålt, ja för fan! Men vi kände oss inte fattiga!!! (bostadsbidrag fick vi inte, de tyckte att jag borde flytta hem till mina föräldrar) Jag har ett syskon som alltid kommer att känna sig fattig. Hon är höginkomsttagare, men pengarna räcker aldrig till. Hon minns sin ungdomstid (med låg lön) med fasa. En del är aldrig nöjda.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 06:07:03 följande:
     Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
     Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
     Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
     Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!

Men strunta i själva ordet då, om du inte håller med om vad som är fattigdom.
    Se till innehållet istället.
    Är det bra eller ens ok att människor är hänvisade till kyrkan, välgörenhet, att rota efter pantflaskor i sopor, tigga för att få ihop pengar till mat till sina barn i Sverige? 

Är det ok att dra åt snaran mer och mer för dom som redan har det svårt?

Det skulle jag vilja höra vad du tycker om.       
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 07:38:02 följande:
    Men strunta i själva ordet då, om du inte håller med om vad som är fattigdom.
    Se till innehållet istället.
    Är det bra eller ens ok att människor är hänvisade till kyrkan, välgörenhet, att rota efter pantflaskor i sopor, tigga för att få ihop pengar till mat till sina barn i Sverige? 

Är det ok att dra åt snaran mer och mer för dom som redan har det svårt?

Det skulle jag vilja höra vad du tycker om.       
     Självklart är det inte okej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 10:22:32 följande:
     Självklart är det inte okej.

Bra, då är vi överens om det. 

Frågan är vad vi ska göra åt att mer och mer människor behöver leva på det viset?
    Har du något förslag?   
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-21 16:45:47 följande:
    Jag har ringt AF, men fick inte tag på min handläggare. Jag sa till telefonisten att jag skulle stämma handläggaren som inte har skött sitt jobb. Hon telefonisten tog kontakt med huvudkontoret medans jag var i telefon. Huvudkontoret skulle ringa upp mig, men ännu har dem inte gjort det. Ringer inte HK mig nu i kväll så åker jag ner till AF i morgon. Och jag lovar jag kommer att stämma handläggaren. Jag har inga problem att ta hand om saker för jag vågar både ringa och prata och se till vad som är rätt och fel.
    Brukar du skicka in kassa-kort till A-kassan för att få ersättning?

Det är inte så att du får pengar från FK och inte A-kassan, du säger att du har 65% av A-kassan?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?