Anonym skrev 2012-03-21 06:07:03 följande:
Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!
Men strunta i själva ordet då, om du inte håller med om vad som är fattigdom.
Se till innehållet istället.
Är det bra eller ens ok att människor är hänvisade till kyrkan, välgörenhet, att rota efter pantflaskor i sopor, tigga för att få ihop pengar till mat till sina barn i Sverige?
Är det ok att dra åt snaran mer och mer för dom som redan har det svårt?
Det skulle jag vilja höra vad du tycker om.