Inlägg från: Annette 732 |Visa alla inlägg
  • Annette 732

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:46:43 följande:
    Du har inte funderat på att tandborste, tandtråd, flour/munsköjl, klippning, tandvård, rakhyvel, hudcreme, smink, tamponger, sårsprit, tops, bomull, plåster, tvätt- och sköljmedel, rengöringsmedel osv ingår?
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 22:54:09 följande:
    Hm. En tandborste kostar kanske 20 spänn och används i tre månader enligt tandläkarrekommendation. Tandtråd kostar typ 30 spänn för hundra meter, räcker många månader. Jag rakar mig inte, men maken gör. Har man kraftig hårväxt kanske det kan bli lite dyrare med hyvlar än för honom. Tamponger går på 50-100 spänn i månaden. Hudkrämen vi använder kostar typ 50 spänn och räcker flera månader. Tops kostar typ 10 spänn för 100 st.

Tvätt och sköljmedel och rengöringsmedel ingår inte i hygien utan i förbrukningsvaror.

Jag vet inte vad det beror på att det är så dyrt att leva.
    tamponger 100kr/månad??
    jag köper både OB och ICA tamponger och inte går de på 100kr per månad inte!
    ICA tamponger normal 56st  kostar 62.90kr men det är ju inte så att du använder 56st tamponger på en månad lixom.
  • Annette 732

många förståre inte vad STORPACK gör för ens egna ekonomi,storpack gör massor!

• Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:06:11 följande:
    är ditt knä undantaget från högkostnadsskyddet?

Och även om så är fallet, ditt knä kommer knappast hindra dig från att överleva 
    ta reda på vad som INGÅR och får räknas med i högkostnadsskyddet inan du gastar är du snäll.
  • Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 23:22:22 följande:
    Bensin? Man får ju inte äga en bil
    kimona,detta är okunskap om reglerna du har.
    jo,man får äga en bil för max 5.000kr.
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 23:24:21 följande:
    Skönt att veta att vi inte är ensamma om att inte lyxa till det i badrummet! Flört
    hehe,ja och jag använder TVÅL till kroppen.
  • Annette 732
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:26:15 följande:
    Det gör jag faktiskt, till hela familjen, just för att tandhygien är en så viktig del av hälsan. Får vi dålig tandhälsa påverkas även allmäntillståndet och vi kan få allvarliga sjukdomar så bra tandvårdsprodukter är en prio 1 i vårt hem.

Nu är systemet mer generöst än vad du är mot dig själv. Jag tror man räknar med en klippning varannan månad. Alla kan inte ha långt hår eller strunta i klippning. Och bara för att man saknar ekonomisk möjlighet ska man inte behöva se ut som en luffare tack och lov.

Tvättmedel för 25 kronor som räcker lääänge? Haha, jag betvivlar. MEn visst, man behöver inte tvätta, det är bara att vända på trosorna.
    angående tvättmedlet: det är märket NEUTRAL color wash som vid mjukt vatten i kranen räcker til 25st tvättar och vid medelhårt  vatten räcker till 18st tvättar.
    här tvättar vi en gång i veckan, så den räcker 5månader då
  • Annette 732

vad har vi diskuterat hittils i tråden?
    *mat
    *tamponger
    *tvättmedel
    *sjukhusavgifter

• Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:39:19 följande:
    2 kg havregryn kostar 15 spänn, det ger 6 kilo gröt, visst går det att äta för 400:- i månaden! 
    har du testat äta gröt hela dagarna i en månad?
    jag testade att äta gröt morgon,middag kväll jag stod ut i 3dagar....
  • Annette 732
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:40:42 följande:
    För att vi har räkningar för i princip allt, sedan ska vi ha mat så att vi klarar oss, vi köper det billigaste vi kan hitta och det räcker ändå inte. Jag är under 25 och bor hemma så får inget till hyran. Vi lever knappt. Vi kan aldrig göra något kul i detta helvete för allt ska gå till saker som gör att man överlever!

Vi lägger inga pengar på nöjen, inredning, kläder, vi kan inte vara lata och köpa pizza någon kväll. Och jo, man måste få roa sig ibland för annars klarar man fan inte vardagen men det går inte i nuläget.

Det har gått så långt att jag i princip måste tigga lägenhet hos socialen så mamma slipper köpa mat till mig med, för det funkar inte längre. Vi har matsedlar, vi har budget och all skit. Inget funkar. Säg inget förrän du själv sitter i skiten
    när jag levde på 4.800kr och hade en hyra på 2.800kr hade jag råd med.
    Nöje= tv:n många bra program
    inredning= secondhand
    kläder= secondhand
    någongång hade jag oxå råd med en pizza,kanske en gång i månaden.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?