Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Jag blev varslad från mitt förra jobb. Jag jobbade på mcDonald´s mitt ute i ingenstans. Vi fick veta att restaurangen skulle stänga tre dagar innan den stängde. Med andra ord hade vi inte stor möjlighet att hitta ett nytt jobb så snabbt. Turligt nog skulle jag dock ha varsellön i fem månader. varsellönen var på ynka 5 000 kr totalt. Jag hade en hyra på 3 000 kr och en dotter att försörja. Vi bodde då i en etta.
Jag var med i A-kassan och hade starka förhoppningar om att hitta ett jobb innan varselperioden på fem månader tog slut. Så jag trodde inte att det skulle bli så att jag skulle behöva A-kassa senare. Ändå kollade jag upp vad som skulle gälla för att få A-kassa.
Först stämde jag ett möte med den personalansvarige på McDonald´s huvudkontor. Vi träffades på tu man hand och jag frågade allt jag kunde komma på om A-kassan: Vad jag behövde göra för att få A-kassan, om det var några papper jag skulle skicka till A-kassan. Jag frågade om precis ALLT, stort som smått för att verkligen VETA. Den personalansvarige sa att jag behövde skriva in mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen, vilket jag gjorde samma dag som jag fick beskedet om att restaurangen skulle stänga och att jag stod utan jobb.
Vidare sa hon att jag skulle behöva skicka in en nyanmälan till A-kassan om/när det skulle bli aktuellt med ersättning där ifrån. Den blanketten skulle finnas på arbetsförmedlingen. Jag gick dit och hämtade en sån blankett omgående.
Vidare behövde jag inte skicka några andra papper till A-kassan eftersom den personalansvarige redan hade gjort det. Jag fick kopior på samtliga papper.
Jag ringde ändå för säkerhets skull till A-kassan och kollade upp med dem så att de fått alla papper - det hade de. Jag frågade vad som ställdes för krav på mig och de sa samma sak som den personalansvarige på McDonald´s hade sagt: Kraven var att jag var inskriven på arbetsförmedlingen och jag behlvde skicka in en nyanmälan till A-kassan.
Kassakorten skulle komma automatiskt efter att jag skickat in nyanmälan.
Jag fortsatte söka jobb hela tiden, överallt. Men fick inget napp. Så jag fick ändå inse att jag behövde A-kassa. Jag skickade in nyanmälan och jag var ju redan inskriven på arbetsförmedlingen. Kassakorten kom inom ett par dagar. Jag var extremt noga med att fylla i de rätt och sen skickade jag in dem.
Ja hade varit inne på A-kassans hemsida flera gånger och läst allt om A-kassaersättningen. Den skulle betalas ut varannan vecka.
Så jag väntade... och väntade...
Men inga pengar kom.
Jag ringde då till A-kassan för att kolla upp varför. Kanske hade jag fyllt i kassakorten fel?
Nej, kassakorten var rätt ifyllda, men de behövde ett arbetsintyg. Jag begrep inte. De skulle ju ha fått alla papper från McDonald´s?
Hon jag pratade med sa att de fått alla papper förutom arbetsintyget. Jag blev lite smått irriterad över att A-kassan inte hört av sig om det, men det var ingen idé att sura, tänkte jag.
Jag hade ju, som tur var, en kopia på alla papper som skulle ha skickats upp till A-kassan, så jag tog arbetsintyget och postade det illa kvickt.
Inte heller den gången kom några pengar, och A-kassan kontaktade mig inte på något sätt. Jag ringde då igen, och då visade det sig att det var ytterligare ett papper de behövde, arbetsgivarintyg. Irritationen växte ytterligare. Jag frågade henne om det var några andra papper de behövde. Hon kollade, men de hade alla andra papper.
Så där fortsatte det i över två månader. Det sista pappret de behövde hade jag redan skickat in och de hade sagt att de fått det, men slarvade kanske bort det? Jag fick då ringa McDonald´s huvudkontor för att få ett nytt sånt papper. Då sa tjejen där att de redan hade skickat alla papper till A-kassan.
Ja, efter drygt två månader kom A-kassan igång iaf.
Saken är den att jag hade inte råd att spara innan. Och jag litade på att den personalansvarige och A-kassan var ärliga och sa sanningen. Jag litade på att A-kassan inte skulle tappa bort papprena som skickats till dem.