Anonym (definitioner) skrev 2012-03-19 11:01:24 följande:
det finns inte en definition av fattigdom, det finns många, såväl från myndigheter som etablerade organisationer. TS har sent i natt efter många inlägg valt att lägga till en sådan definition i trådstarten. Givetvis är definitionen en förutsättning för att kunna diskutera utan att prata förbi varandra. Jag som har erfarenhet av tredje världen och arbete med kontakt med utslagna (tolka inte som socialbidragstagare) här i Sverige skulle i annat fall aldrig tänka på ex försörjningsstöd som definition av fattigdom. Allra minst som ett antal doktorander i min omgivning - inte särskilt låg social position i mina kretsar - i åratal levt på mindre pengar än vad försörjningsstöd ger.
Vore för övrigt tacksam om du skrev en signatur; jag ser på stilen att dina inlägg återkommer gång efter gång men det är svårare att hålla tråden när det inte är helt säkert vem som skriver och intryck av svartvitt, ickeanalytiskt resonemang och upprepade halmdockeargument eller anklagelser om oempatiskt förhållningssätt, rentav psykopati (sic) riktade mot personer som inte helhjärtat instämmer i det egna urvalet av lämplig definition riskerar att riktas åt fel håll.
Har du några problem med att TS ger en av dessa? Vilka problem har du i så fall?
Det är viktigt att veta för den fortsatta diskussionen.
Det går inte att jämföra världssvälten med fattigdom i sverige. Exportera sveriges fattiga till dessa länder. Är det en lösning tycker du?
Importera en svältande människa och låt de fortsätta samma liv i Sverige. De kommer inte att få göra det länge eftersom våra myndigheter kommer att sätta stopp för det.
Ergo: DU KAN INTE JÄMFÖRA VÄRLDENS FATTIGA MED SVERIGES.
Det är ett hån och endast ett uttryck för människoförakt, antagligen pga brist på empatisk förmåga.