• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 00:27:35 följande:
    Det är samma man man ser i tråden. oerhört cyniska och hånfulla människor som viftar bort den högst reella problematiken med att människor klagar enbart för att de inte kan köpa gucciväskor och diamanter.
    Det berör öht inte problemet utan skuldbelägger och avfärdar alla andra sanningar utom sin egen.

Precis.
    Det är så skrämmande och sorgligt.
    Men samtidigt nästan lite fascinerande.
    Jag kan inte hjälpa att jag undrar varför människor väljer att tänka så svartvitt och förenklat?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 00:32:15 följande:
    Precis.
    Det är så skrämmande och sorgligt.
    Men samtidigt nästan lite fascinerande.
    Jag kan inte hjälpa att jag undrar varför människor väljer att tänka så svartvitt och förenklat?
    I forumet tror jag att det handlar om tre kategorier.

Dels de som sitter där själva och som krampaktigt håller kvar en krackelerande fasad av att inte vara fattig därför att det återigen har blivit djupt skamligt att vara det.

Dels är det de som tagit sig därifrån och menar på att de minsann inte fått något gratis så då ska ingen annan heller få det. Ogint är en passande benämning.

Den tredje är de som inte har någon som helst insikt i världen bortom den egna inskränkta boxen. De saknar förmåga att sätta sig in i en annans vardag och de skulle mycket väl kunna ställa frågan "Varför äter han inte kakor?" som svar på frågan vad den svältande mannen ska äta.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:34:20 följande:
    jag önskar dessa cyniska människor välkomna till den hårda VERKLIGHETEN när det är dags för de att bli sjuka,så får de så hur fel de hade...
    Det finns bara en hake med de. De flesta som är sådär cyniska och oförmögna att se bortom horisonten har sett om sitt hus så att de aldrig någonsin behöver hälsa på i den verkligheten. För att det ska hända behövs en total kollaps av världsekonomin.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:44:29 följande:
    nja jag vet de so hamnade på obestånd 2008.
    det va volvoarbetare med 2st inkomster på 25.000kr var netto= total inkomst på 50.000kr
    de hade ju givetvis byggt upp sitt liv efter den inkomsten och skaffat dyrt boende osv...

MEN så blev de varslade i krisen år 2008 och vad händer? jo de får bara ut 10.000kr var från metalls akassa!
    så från 50.000kr i månaden till 20.000kr i månaden för en familj i ett slag!
    det blev verkligheten och de hamnade nästan direkt hos kronofogden,för nåt sparande hade de INTE
    (konstigt men det påminner MYCKET om det vi ser i programmet LYXFÄLLAN,VISST??)
    Och ständigt detta skuldbeläggande...
    Det är vad fattigdom går ut på, det är deras eget val, eller hur?
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:34:20 följande:
    jag önskar dessa cyniska människor välkomna till den hårda VERKLIGHETEN när det är dags för de att bli sjuka,så får de så hur fel de hade...
    Då kanske de inser hur löjliga de är med sina Gucci-väskor. Betala för ett övervärderat märke bara för att de måste visa att de har råd. Har man så bräcklig självkänsla så ha man problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:58:39 följande:
    Jo det KAN man visst göra, även om naturligtvis inte alla gör det. Och många lever med så svår astma/allergi att dom inte ens kan leva ett drägligt liv... Så tyvärr det kan se så ut..
    Att sakna arbetsförmåga på grund av astma eller allergi torde vara mycket ovanligt. Ja, givetvis kan man sakna arbetsförmåga på grund av funktionshinder, men då rör det sig om allvarliga fall. De flesta rörelsehindrade kan faktiskt arbeta (fast deras funktionshinder naturligtvis gör att valet av yrke begränsas).
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-03-19 08:01:31 följande:
    tja varför tror du att handlen har panik när folk håller i plånboken?

Fundera över hur samhället hade sett ut om folk bara köpt det som de behövt  och sparat pengarna.

Då skulle arbetslösheten öka ännu mer. Alla dessa stora köpcentra som byggts skulle snart gapa tomma, det är ju där alla dessa hemelektronikkedjor som skickar ut sina annonsblad varje vecka finns, det stora utbudet av kläder, skor, frisörer, restuaranger, heminredning osv finns.
    Alla dessa telefonförsäljare skulle försvinna.

Å andra sidan skulle det bli en positivt påverka programutbudet på  TV, det skulle inte finnas en massa program om renoveringar, styling av hemmen eller matlagningsprogram.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-19 00:44:29 följande:
    nja jag vet de so hamnade på obestånd 2008.
    det va volvoarbetare med 2st inkomster på 25.000kr var netto= total inkomst på 50.000kr
    de hade ju givetvis byggt upp sitt liv efter den inkomsten och skaffat dyrt boende osv...

MEN så blev de varslade i krisen år 2008 och vad händer? jo de får bara ut 10.000kr var från metalls akassa!
    så från 50.000kr i månaden till 20.000kr i månaden för en familj i ett slag!
    det blev verkligheten och de hamnade nästan direkt hos kronofogden,för nåt sparande hade de INTE
    (konstigt men det påminner MYCKET om det vi ser i programmet LYXFÄLLAN,VISST??)
    Hur många planerar och agerar så att de ska att kunna klara sig på endast 40% av inkomsten under en längre tid?

Mycket, mycket få och jag tror inte att det finns NÅGON på FL som klarar det målet, inte ens du.
    Det innebär nämligen att oerhört få kan bo i villor, bostadsrätter eller nybyggnationer utan det är äldre hyresrätter som gäller.

Ordentlig skrapa du kommer med, allt för att ge skenet av att vara PK. Kräks
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 08:28:44 följande:
    Hur många planerar och agerar så att de ska att kunna klara sig på endast 40% av inkomsten under en längre tid?

Mycket, mycket få och jag tror inte att det finns NÅGON på FL som klarar det målet, inte ens du.
    Det innebär nämligen att oerhört få kan bo i villor, bostadsrätter eller nybyggnationer utan det är äldre hyresrätter som gäller.

Ordentlig skrapa du kommer med, allt för att ge skenet av att vara PK. Kräks
    Att man skulle leva som man levde på existensminimum för att lägga undan pengar för att kunna försörja sig om man skulle bli arbetslös eller sjuk om 5,10, 15 eller 20 år är knappast realistiskt.

Vem vill arbeta heltid ganska välavlönad och leva på gröt och rovor?

Bättre då att arbeta halvtid och ha tid att leta billiga fynd.
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-19 08:54:18 följande:
    Vi flyttade själva ifrån en villa och det är inget jag kan rekommendera. I slutändan blev det t.om troligtvis dyrare än att anlita en flyttfirma pga att vi på kvällarna tvingades köra så otroligt många vändor med grejer, hyra släp osv.

Har flyttat hur många gånger som helst (ca13ggr), från villa en gång och sen mellan lägenheter. Har då aldrig lag ut så mycket för en flytt. Från villan körde vi ett par svängar men allt var klart på en dag. Vi hade självklart packat allt innan ordentligt så bara att lyfta ut.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?