• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 21:28:12 följande:
    Man brukar kunna anlita flyttfirmor i grannstäder också. Och det kan bli billigare även om de ligger längre bort. I mitt fall skiljde det 5000 spänn mellan flyttfirmorna i min stad och flyttfirman från grannstaden som jag anlitade.
    Så är det säkert om det inte är väldigt långt mellan grannstäderna.
    Det kan även vara billigare att ta en firma från den ort man ska flytta till, händer ganska ofta att de kan ta flytten på väg tillbaka till orten de kommer ifrån.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 21:51:08 följande:
    I befolkningen totalt har 16 procent något funktionshinder. Fem procent är rörelsehindrade och tr e procent har astma/allergi ellernågon annan överkänslighet. Fördelat på kön innebär det att sex procent av kvinnorna i befolkningen och fyra procent av männen har ett rörelsehinder. Ungefär fyra procent av kv innorna och tre procent av männen har astma/allergi eller annan överkänslighet.

Där har vi bara funktionshindren. Extremt få skulle inte jag säga men du får gärna göra det.
    Man saknar väl inte arbetsförmåga bara för att man har ett funktionshinder, tror många rullstolsburna t ex skulle känna sig kränkt av att du ens insinuerar det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 21:54:46 följande:
    Man saknar väl inte arbetsförmåga bara för att man har ett funktionshinder, tror många rullstolsburna t ex skulle känna sig kränkt av att du ens insinuerar det.

Jo det KAN man visst göra, även om naturligtvis inte alla gör det. Och många lever med så svår astma/allergi att dom inte ens kan leva ett drägligt liv... Så tyvärr det kan se så ut..
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-03-18 21:45:59 följande:
    Fattigdom är ett relativt begrepp och även om det finns ett antal (olika) definitioner av vilken social nivå fattigdom motsvarar sitter det i mycket i betraktarens öga.
    TS tänker på fattigdom i termer av försörjningsstöd, någon annan i termer av att svälta ihjäl. Jag inser mycket väl att man kan _känna_ sig fattig om man upplever att alla i omgivningen har det bättre ställt. Detta gäller dock även om inkomsterna är betydligt högre än försörjningsstödsnivå.
     Jag vet att försörjningsstödsnivå är en av många definitioner på fattigdom. Själv har jag ärligt talat svårt att se detta som fattigdom då jag själv i perioder levt helt ok på mindre än vad den får som har försörjningsstöd. (Utan att behöva laga mat à 4 kr/portion...)  I ett internationellt perspektiv framstår det också som skrattretande. Så länge man talar om personer som vistas lagligt i landet och har psykisk kapacitet att använda sig av den hjälp trygghetssystemet kan ge så har de samtliga bättre materiell standard än vad genomsnittlig _medelklass_ har i somliga länder.

Jag _har_ sett personer i Sverige som levt i misär; där har det dock handlat om huvudsakligen annan problematik än rent ekonomisk. 
    Vad som händer i världen har inte ett dugg med saken att göra!

Exportera alla Sveriges fattiga till vilket slumområde som helst i världen, låt de ha kvar sina bidrag från Sverige och de kommer i den miljön att leva som kungar!
    Hur många tror du att du får med dig?

Och det omvända, importera vilken slummedborgare som helst, låt de fortsätta leva som de gör i plåtskjul och letandes efter mat på soptipparna. Hur många dagar tror du det tar innan barnen blir tvångsomhändertagna?
    Svar: inte många eftersom vi i Sverige som civiliserat samhälle inte tillåter någon att leva så eftersom vi kommit längre i utvecklingen!

Kontentan är att du inte kan jämföra internationell och absolut fattigdom med relativ som vi diskuterar här!

När du diskuterar se då till att diskutera rätt sak. Om du är intresserad av  internationell finanspolitik får du starta en egen tråd om det. Här diskuterar vi relativ fattigdom. Vad du tycker om det vedertagna begreppet är irrelevant.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 21:51:08 följande:
    I befolkningen totalt har 16 procent något funktionshinder. Fem procent är rörelsehindrade och tr e procent har astma/allergi ellernågon annan överkänslighet. Fördelat på kön innebär det att sex procent av kvinnorna i befolkningen och fyra procent av männen har ett rörelsehinder. Ungefär fyra procent av kv innorna och tre procent av männen har astma/allergi eller annan överkänslighet.

Där har vi bara funktionshindren. Extremt få skulle inte jag säga men du får gärna göra det.
    Att du drar upp astma och överkänslighet i en fråga om arbetsförmåga är ju bara löjligt. Det krävs väldigt mycket för att en person ska vara totalt arbetsoförmögen.
  • Anonym
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-18 00:32:04 följande:
    Och var har du fått ifrån att jag inte bidrar? Jag fyller 20 år i år, jag ger min mamma allt jag får från socialen till räkningar och mat så snacka inte. Och har jag sagt att jag köper kläder hela tiden? Nej det har jag inte, för jag sa att detta händer högst var fjärde månad!

Med tanke på trådens längd, så hoppas jag att ni har överseende om detta redan har sagts. 

Enligt lag är dina föräldrar inte skyldig att försörja dig om du är över 18 år, såvida du inte går gymnasiet. Du har angett att du är sjukskriven och arbetstränar (om jag inte blandar ihop dig med någon, ber om ursäkt isf), det tolkar jag som att du inte går på gymnasiet. Då ska du och din mamma skiva ett inneboendekontrakt er emellan, där din hyra (skälig förstås) du ska betala till din mamma skall anges. Detta ska du lämna in till socialen, om de inte godkänner din hyresutgift  ska du överklaga.
  • Anonym

Jag är tillsammans med en kille som var helt underbar de första åren. Han har senare beställt och köpt saker på nätet i mitt namn utan att berätta detta. Han har slängt räkningarna innan jag ens hunnit se dem. Och på grund av detta har jag nu skulder hos kronofogden på närmare 100 000 kr.
    Jag har anmält min sambo, men förundersökningen har lagts ner i brist på bevis.
    Vi har tre barn tillsammans.
    Han sitter bara hemma, söker inga jobb, har 0 :- i inkomst. Jag har sökt jobb i två år (innan dess var jag mammledig), men får inget. Därför pluggar jag nu i stället. Jag får ca 7 000 kr i månaden, och 5 000 kr går till hyra.
    Jag kan inte ens skriva upp mig på lägenhetskö eftersom jag har betalningsanmärkningar.
    Jag har ingen jag kan bo hos, ingen som vill gå i god för mig så att jag kan hitta ett annat boende åt mig och barnen, jag har ingen som kan ställa upp med pengar eller annat.

Är det mitt fel att jag är fattig?       

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 22:00:33 följande:
    Att du drar upp astma och överkänslighet i en fråga om arbetsförmåga är ju bara löjligt. Det krävs väldigt mycket för att en person ska vara totalt arbetsoförmögen.

Om en astmatiker bedöms som arbetsoförmögen.. Då kan du nog bara gissa vilka svåra besvär den har... Sucl
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-03-18 22:09:00 följande:
    Skall erkänna att jag inte läst de 141 sidorna innan. Trådstarten nämner inte begreppet relativ fattigdom utan koncentrerar sig på svårigheterna att klara sig på försörjningsstöd. Givetvis existerar relativ fattigdom. Min kusins sambo har mer än en gång gråtmilt klagat över att de med hans fyrahundratusen om året och hennes hundra på deltidsarbete inte klarar att hålla den standard "alla andra" håller; det är synd om barnen...
    En svårighet i varje diskussion om fattigdsom är just att det inte är något i varje sammanhang vedertagen innebörd.
    Men visst, jag håller mig borta från den diskussion med för de aktuella skribenterna rådande konsensus det tydligen för tillfället blivit.
    Som sagt diskutera rätt sak. Att begreppet inte nämns är inte speciellt intressant då du faktiskt känner till det fastän du blandat ihop orden "det räcker inte, vi vill ha mer" med det vedertagna begreppet "relativ fattigdom".
    Du pratar om dina fördomar och okunskap och jag rekommenderar dig att läsa på för att inte framstå som  komplett obildad och psykopat.

"En svårighet i varje diskussion om fattigdsom är just att det inte är något i varje sammanhang vedertagen innebörd."
    "Ralativ fattigdom" finns klart definierat som begrepp, vilka svårigheter har du att förstå det?
    Det borde du klara av att förklara, du som medvetet använder ett maktspråk som vida överstiger de flestas förmåga på FL.
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-03-18 22:24:21 följande:
    Har tanken inte slagit dig att göra dig av med han?  

Jo, givetvis! Det är det enda jag tänker på. Men hur ska jag bli av med honom?? Jag kan inte flytta, och han vägrar flytta. Jag kan inte kasta ut honom för det är han som står på hyreskontraktet
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?