• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

MickeN1973 skrev 2012-03-18 22:18:48 följande:
    Ok jag antog att det var en fullservice flyttning med tanke på priset.

När det gäller sådant kan det vara bra att kolla upp vilka kostnader flyttfirman har,  tex vad kostar lastbilen att hyra Vilken timlön har chauförren och flyttgubbarna.

Man kan mycket väl bli blåst om man inte vet vad det ska kosta på ett ungefär   
    Jag tog in offerter av alla flyttfirmor som fanns i min stad, denna låg lägst, med fast pris.
    Däremot hade det nog blivit billigare med timpris, dessutom borde jag kollat storleken på bilen och jämfört vilken storlek på bil de andra hade.
    Bilen var nämligen mindre än de flyttbilar jag tidigare flyttat med, så de fick åka två turer.

Om jag flyttar med flyttfirma i framtiden ska jag kolla storleken på bilen, även räkna på timpriset eftersom jag nu vet hur många timmar det tog från start till att det var färdigt.

• Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 22:30:28 följande:
    Tror du att alla med dålig ekonomi är så pass unga att dem kan sätta sig i skolbänken. Tror du att alla är så pass friska att dem orkar sitta en hel dag i skolbänken.....Hur tänker du. Börjar man närma sig 60 år så är inte utbildning nått man orkar med mer. Och är man trasig som människa är inte detta utvägen.
    Men vaddå. Menar du på något sätt att samhället består mer än bara jag? Förvånad
    Är det sant? Finns det verkligen andra som inte har det exakt som jag???
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 22:38:47 följande:
    Men vaddå. Menar du på något sätt att samhället består mer än bara jag? Förvånad
    Är det sant? Finns det verkligen andra som inte har det exakt som jag???
    Empati är det visst det kallas, något man lär sig. Att inte se det ur sin egen synvinkel och sina egna erfarenheter utan att föreställa sig andras situation.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 22:30:28 följande:
    Tror du att alla med dålig ekonomi är så pass unga att dem kan sätta sig i skolbänken. Tror du att alla är så pass friska att dem orkar sitta en hel dag i skolbänken.....Hur tänker du. Börjar man närma sig 60 år så är inte utbildning nått man orkar med mer. Och är man trasig som människa är inte detta utvägen.
    Börjar man närma sig 60 så har man nog inte så mycket vunnet av att omskola sig men för de allra flesta andra så är detta definitivt ett alternativ och det står jag fast vid. Är man sjuk ska man inte heller behöva arbeta, därav skyddsnätet. Jag har också under en period i livet behövt samhällets hjälp och fått behandling på ett behandlingshem då jag var trasig och jag är djupt tacksam för att det fanns men jag tog mig sedan vidare och utbildade mig. Jag betalar gärna högre skatt för att vi ska ha ett bra socialt skyddsnät men jag blir rosenrasande på såna som bara år ut och år in lever på socialbidrag utan att för egen maskin försöka skapa sig ett oberoende.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 22:46:26 följande:
    Börjar man närma sig 60 så har man nog inte så mycket vunnet av att omskola sig men för de allra flesta andra så är detta definitivt ett alternativ och det står jag fast vid. Är man sjuk ska man inte heller behöva arbeta, därav skyddsnätet. Jag har också under en period i livet behövt samhällets hjälp och fått behandling på ett behandlingshem då jag var trasig och jag är djupt tacksam för att det fanns men jag tog mig sedan vidare och utbildade mig. Jag betalar gärna högre skatt för att vi ska ha ett bra socialt skyddsnät men jag blir rosenrasande på såna som bara år ut och år in lever på socialbidrag utan att för egen maskin försöka skapa sig ett oberoende.
    Man hamnar inte på behandlingshem det första man gör utan innan dess går det åratal. Du är bitter på ditt tidigare parasiterande livsstil och nu drar du dig inte för att sparka på andra som varit i dina skor?

Ja empati är en bristvara idag. Så sant som det är sagt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 22:49:22 följande:
    Man hamnar inte på behandlingshem det första man gör utan innan dess går det åratal. Du är bitter på ditt tidigare parasiterande livsstil och nu drar du dig inte för att sparka på andra som varit i dina skor?

Ja empati är en bristvara idag. Så sant som det är sagt.
    Jag förstår inte vad du menar? Hur tolkar du det som att jag skulle vara bitter på min enligt dig parasiterande livsstil när jag säger att jag är tacksam för att jag kunde få den hjälp jag behövde?

För övrigt så fick jag hjälp på behandlingshem inom ett år efter det att jag blev sjuk. 
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:51:07 följande:
    Jag hörde en definition av fattigdom som när man inte är kapabel att köpa det man upplever att många andra har och som man själv vill ha, men alltså inte upplever sig ha råd att köpa. Din kusins sambo kan nog kvala in i det synsättet
    Vad sägs att ta reda på fakta istället för bara gå efter det du hört?

"En vanlig fattigdomsdefinition är enligt FN den inkomstnivå som kan anses vara minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare."
    Det är samma nivå som används om socialbidraget i sverige.
    Kommentarer på det?

sv.wikipedia.org/wiki/Fattigdom
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 22:56:01 följande:
    Insinuerade inte det minsta utan visade statistik på verkligheten. Alla dessa är självklart inte 100% arvetsoförmögna, varför fick du för dig det?
    Därför att du svarade på ett inlägg om arbetsoförmåga? 
  • Anonym
    adaeze skrev 2012-03-18 22:56:50 följande:
    Men du kan väl ändå inte tycka att det är socialens ansvar att betala för att du vill kunna ha sex? visst att man kan ansöka om ersättning för det men för mig verkar det rätt absurdt att bli upprörd för de säger nej.. mat och boende är livsviktigt, inte sex
    Sex är ett mycket grundläggande behov, näst efter mat och värme.
    De enda invändningar man kan ha mot hjälp till självhjälp är enbart sexualmoraliska.  Jag anser inte att soc ska vara sexpoliser men det gör du?
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-03-18 22:57:40 följande:
    Fast jag kan också bli provocerad av folk som kanske under 20 års tid (tills de dör typ)mer eller mindre motsträvigt åker in och ut på diverse behandlingshem, vilket faktiskt ofta kostar i runda slängar runt 100 000 kr per månad. Ibland kan jag faktiskt tycka att en del individer för "lite väl många chanser" faktiskt, men visst kan jag ha empati och förstå att man pga trasslig bakgrund osv hamnar i ett missbruk, blir kemiskt beroende osv, men någonstans får man också ta eget ansvar??!  Samtidigt förstår jag att det är svårt att sätta en gräns och att neka folk hjälp. Det känns ju också cyniskt att man ska säga att "Nu har du varit 17 gånger på behandlingshem och inget har hänt, nu får du klara dig själv", för var ska man som sagt, sätta gränsen?
    Det håller jag med dig om men det är en helt annan diskussion och hör inte hemma i tråden.
    Jag skulle gärna diskutera vidare men detta är inte rätt tråd för det.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?