• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (zzzz) skrev 2012-03-18 19:01:45 följande:
    fast 12.000kr för att flyta 5km.
    kallas sunt förnuft att inse att det är ockerpris!
    Sträckan har inte ett skit med saken att göra. Det som tar tid är att packa och packa upp. Transporten kan vara 500m eller 10 mil, skillnaden är marginell i de sammanhangen.
  • Anonym

tycker det är skrämmande vart vi är på väg
    fattigdomen har alltid funnits Men den ska bli större sägs det...
    fast nån ggn måste ju allt ta slut..
    och vad är då inte mer realistiskt än att vi går samma väg tillbax som gjorde att vi kom hit dit vi kommit

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 19:04:45 följande:
    Sträckan har inte ett skit med saken att göra. Det som tar tid är att packa och packa upp. Transporten kan vara 500m eller 10 mil, skillnaden är marginell i de sammanhangen.
    Ja det är inte sträckan utan antal trappor, antal kubik, antalet personer och antal timmar det gäller.
    Flyttfirmorna jag tog anbud från kom hem och bedömde bohaget det var utifrån det som priserna gavs.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:18:05 följande:
    alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.
    Om man inte har en massa släktingar som inte är ens egna barn, inte har en massa vänner som kan klara av att bära och köra en massa prylar, vad gör man då?
    Om de enda släktingarna man har är gamla föräldrar.
    Alla människor bor inte ens i närheten av de släktingar man har.

När jag var barn träffade jag mina morföräldrar och farföräldrar en gång per år på sommarlovet, det var de enda släktingarna jag hade, inte ens en enda kusin eftersom mina föräldrar var ensam barn.

Många flyttar flera gånger i livet och då kanske 20-30 mil varje gång. 

• Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:18:28 följande:
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
    Det är ju så att bostadstillägget förändras nästan varje år eftersom det bygger på bostadskostnaden och schablonkostnader för vatten, el, sophämtning och värmekostnader.

Alla som har sjukersättning får ju inte bostadstillägg.

• Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 19:37:56 följande:
    nej de som har högre än 105 tusen per år eller låga bostadskosntader får inte det, men då har de hyftat ändå
    Du menar högre än 105 000 efter skatt?
  • Anonym
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 19:46:34 följande:
    Du är verkligen inte insatt.

Massage ingår inte i högkostnadsskyddet i de flesta län.

Kosttillskott (näringstillskott antar jag att du menar) brukar man få om man inte kan tillgodogöra sig näring bara genom vanlig mat. Det kostar mer än vanlig mat. Näring är väsentligt för att leva
    Det spelar ingen roll vad du säger. Hon tjatar om detta som en papegoja att hon minsann har läst på någon hemsida att det är så så då är det så. Sen spelar det ingen som helst roll att hur många som helst berättar motsatsen. Hon anser fortfarande att hon har rätt och hela världen har fel.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 19:45:18 följande:
    Fast packar gör man väl själv om man inte har pengar att gödsla med? Dessutom skrev vederbörande att det fanns äldre barn i hushållet o de får väl packa sitt och hjälpa till att bära.
    Det är ju det hela diskusionen går ut på att man prioriterar galet. Nu hade ju inte denna person försörjningsstöd men om så hade varit fallet.
    Att lägga 12000 på att få grejjer flyttade 5 km är ju helt galet.  
    Fortfarande kan du inte uttala dej när du inte vet närmre. Sträckan som du håller så hårt i har fortfarande inte ett skit med saken att göra, milkostnaden är minimal i sammanhanget. Hyra av lastbil eller liknande är inte gratis men det verkar du tro eller att det kostar efter sträcka och inte själva hyrandet av.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:08:31 följande:
    fast flytgubbar packar INTE ner  eler upp saker,de bär kartonger från lägenhet til bil och från bil till lägenhet ,inget annat. packningen står lägenhetsinnehavaren för.
    Men nu får du ge dig med alla dina konstiga påståenden.
    Jag känner ingen flyttfirma som accepterar att kunden packar själv eftersom deras försäkringar inte gäller då.

Snälla, gör alla en tjänst och googla åtminstonde EN gång innan du slännger ur dig nästa avsurda påstående.
  • Anonym
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 19:44:11 följande:
    Jag fick inget svar av den som skrev att man kunde söka fonder. perosnen i sig hade fått pengar till både säng och dator.

Jag skulle måsta ha både säng, skor/kläder och bidrag till tandläkare och massage så jag kan söka jobb.

Min säng är över 20 år gammal och trasig, kläderna är nästan allt begangnade (förutom underkläderna) skor har jag bara ett par gympa dojor som jag gått både hösten/vintern och nu våren. Fötterna är förstörda då jag har smärta i hela kroppen. Tandläkaren kostar 35 tusen kr  jag har gjort uträkning på detta. Massage behöver jag för att få i gång kroppen så jag kan stå en hel dag. Tar jag masage privat kostar det mig per gång mellan 400-800 kr vilket jag inte har råd med.

Så om du ser detta länka mig till det fonder du fått i från.
    Två gånger har jag fått från en fond som kyrkan förvaltar, en sådan där donationsfond till minne av någon från bygden som personer som bor inom min församlingen kan söka. Den ena gången gick pengarna till dator den andra gången till glasögon. De krävde en skriftlig redovisning med kvitto vad pengarna gått till.

Har även fått pengar från en fond som vänder sig till människor med reumatiska problem det var också en donationsfond till minne av någon person, den var för hela landet. 

Finns väldigt många fonder i Sverige man kan söka ifrån om man uppfyller deras kriterier, många fonder har ganska mycket pengar.

Ett sätt att hitta fonder är en bok som heter Stora Fondboken, den finns på biblioteken, dock inte hemlån.
    Fonder som är lokala brukar annonsera i lokaltidningarna när det är tid att söka.
    Många kommuner har fonder.
    Går också att leta på nätet efter fonder.

Många fonder har speciella kriterier man ska uppfylla kan var bostadsort, någon sjukdom, att man är pensionär, att man går en speciell utbildning osv. 

Har man försörjningsstöd så räknas fondpengarna som inkomst. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?