• Argo

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-22 14:36:55 följande:
    Självfallet är det barnfattigdom om barnen inte kan göra något på friiden som deras kompisar gör,att aldrig kunna följa med på bio, simhall eller syssla med någon aktivitet som kompisarna gör.

Finns en hel del barn som aldrig  inte en enda gång under hela sommarlovet lämnar sin gård i bostadsområdet. Förr om åren fanns det kollo för barn så de kunde komma på semester, detta finns nästen inte alls kvar.

Nja, så självklart är det ändå inte att man är fattig bara för att man inte kan följa med kompisarna på ”någon aktivitet”. Inte ens om det gäller ”ALDRIG kunna följa med kompisarna”.

Om alla dina kompisar sticker ut och seglar med sina egna jollar och du inte har råd med en egen båt för 10.000-15.000 spänn – är du då per definition fattig?

Även barn som lever i familjer med socialbidrag har en summa avsatt för (exempelvis) biobesök.

• Argo
    Regnig måndag skrev 2012-03-22 14:54:29 följande:
    Diskussionen rörde om fattiga öht har rätt till nöjen som simhall och bio, dvs det hade inget med soc att göra.

Det har allt med soc att göra eftersom ”fattiga” i det här fallet inkluderar alla som mottagit socialbidrag någon gång under året.

Även om man tar emot socialbidrag så finns det inberäknat i summan ”fritid och lek” vilket alltså antas gå till just sådant som biobesök.  Så ja, som ”fattig” pga socialbidrags-mottagande  har du både möjligheten och anses ha rätten att gå på bio.

• Argo
    Regnig måndag skrev 2012-03-23 09:05:56 följande:
    Det är inte helt okänt att du har problem med läsförståelsen och att du alltsom oftast viftar med armarna mot väderkvarnar.

Detta var något jag diskuterade med en helt annan person, dvs inte dig (gå gärna tillbaka och kolla eftersom du är osäker). Jag har försökt förklara vad vår diskussion handlade om men du väljer i vanlig ordning att hoppa in mitt i och att missförstå (med flit?)

Vill du diskutera detta med mig så lägger du av med att lägga dig i spinoffer och påstår vad den handlade om utan du startar en alldeles egen liten spinnoff.

Frågor på det?

Det var DU som lade dig i ett samtal där jag svarade på ena annan signatur, om vi nu ska tala om bristande läsförståelse. 

Med tanke på dina övriga prestationer under egen signatur så antar jag att det var du som tidigare i tråden var den ”anonym” som bland annat skulle rätta mig genom att förklara att ”här talar vi inte om armod här talar vi om fattigdom”. Rätt eller fel?

Har du någonting att lägga till i sakfrågan? Kanske något om RB:s fattigdomsbegrepp och hur det relaterar till socialbidrag och beräkningen av exempelvis faktorn ”fritid och lek”?

• Argo
    Regnig måndag skrev 2012-03-23 09:44:59 följande:
    Nu har dina konspirationsteorier gått lite väl långt.
    Hur mår du?
    Inlägget ovanför: några svar på de frågorna?
  • Argo
    Argo skrev 2012-03-23 10:08:11 följande:
    Inlägget ovanför: några svar på de frågorna?

Och frågorna till Regnig Måndag som avses är alltså nedanstående:

"RB definierar alla som någon gång mottagit socialbidrag under året som fattiga. Tycker du att det är en bra definition eller kan du se briser med den? 

Ett fall som Gustav 14, han som inte hade råd med hiphop-jeans utan var hänvisad till billigare alternativ, anser du att han är fattig? 

I socialbidraget räknas in pengar för ”fritid och lek”. Anser du trots det, att ”fattiga” (i den benämningen att de erhållit socialbidrag) inte ges rätten och möjligheten att exempelvis gå på bio? 

Anser du att barn är automatiskt fattiga om de inte har råd att följa med kompisarna – även om det innefattar exempelvis segling?"

• Argo
    Anonym skrev 2012-03-25 13:19:26 följande:
    Det är så nu att även regeringen tydligen ser fattiga familjer som ett problem, 
    Klart att fattiga familjer är ett problem. Det kommer väl inte som en chock får någon?

Här i tråden handlar det dock även om folk som kallas "fattiga" men som kanske egentligen inte är det? Sådär på riktigt?

Redan frågan i rubriken är ju inne på det spåret: hur kan ni säga att det inte finns fattiga?

Nja, det kanske vi inte säger, men vi kanske säger att det inte handlar om det antal som RB tycker.
  • Argo
    Anonym skrev 2012-03-26 09:15:44 följande:
    Tror att RB har rätt i både antal och fattigdom, däremot finns det en hel del av dessa som ändå inte uppfattar sig som fattiga eller lever som om de skulle vara fattiga.

Eftersom man tittar 3 månader bakåt vid ansökan om försörjningsstöd så måste man för att få stöd levt dessa tre månader på så låg nivå att det inte har kunnat bli något överskott.

De som på något sätt har uppbackning av människor i sin närhet familj, vänner osv, de som kan ärva utrustning, kläder, har tillgång till ställen inom släkten att semestra hos.

RB har givetvis rätt OM man accepterar deras definition, men som du kan se i denna tråd, exempelvis de exempel jag visar på, kan det finnas legitima skäl att ifrågasätta denna.
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 17:22:12 följande:
    Det är ju just det du själv säger med dina inlägg: "Det finns inga fattiga i Sverige".
    Fattig kallas man när man hamnar under Riksnormens belopp. Dessa summor är framtagna för att visa vad som behövs för att kunna leva ett drägligt liv, på billigaste möjliga sätt..
    Du läser illa.

Så pass tidigt som i mitt fjärde inlägg skriver jag att det finns fattiga.

Du hakar också upp dig på RB:s tolkning av vad som är "fattigt". TS undrar varför folk ifrågasätter det och jag har exemplifierat varför man kan ifrågasätta RB:s slutsatser.
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 17:53:53 följande:
    Så du tycker det är okej att ifrågasätta alla människor som lever under Riksnormen?
    Du tycker de kunde ha det ändå mer knapert, eller...?

Du är väl medveten om att det är vår lagstiftning du ifrågasätter?
    Om det är det du vill få fram säger jag som jag sade till Donum: Kontakta makthavarna och socialstyrelsen för att sänka beloppen ytterligare.
    Att du inte vill acceptera rådande lag och de verktyg samhället använder för att räkna på fattigdomsbegreppet, hör liksom inte hemma här i tråden.

Det är de okunniga TS vill upplysa. Inte de som har andra kriterier för vad fattigdom är.
    Det finns ingenting i vår lagstiftning som säger att du är "fattig" bara för att du uppfyller de krav RB ställer på begreppet. Faktum är att du inte hittar någonting, någonstans i lagboken som definierar vem som är fattig. Vad får du den idén ifrån?

Som du ser på svaren i tråden är jag inte ensam om att ifrågasätta RB:s variant av "fattigdom". Deras tolkning av begreppet är väldigt vid och inkluderar många som folk inte uppfattar som fattiga. De fattiga som verkligen är fattiga är inte betjänta av att RB kallar Gustav, 14 år och som inte har råd med moderiktiga jeans, för "fattig".

Vad TS vill är oklart och har varierat genom tråden. Rubriken är dock enkel att svara på.
  • Argo
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 20:38:46 följande:
    Då kan vi ju konstatera att även du "tycker" i stället för att hålla dig till de fakta som begreppet "fattig" betyder i Sverige.
    Vad du tycker är din sak. Vad RB, socialstyrelsen och övriga myndigheter benämner "fattig" är något annat än det du vill fattig ska vara.
    Det TS menar, är att det är så otroligt många som inte begriper hur många fattiga det finns i Sverige i dag. Som inte vill begripa, som inte tror det finns, som liksom du och Donum vägrar betrakta som fattiga.
    I Sverige har vi en norm för vad fattig innebär. Den utgår från Riksnormen. Sätt dig ner och räkna på den genom att fylla i dina egna siffror. Då ser du förmodligen hur rik du är.
    Den som inte får en positiv summa eller 0, är att benämna fattig. Detta är vad RB:s rapport handlar om. Detta är realiteter i Sverige, för de som lever ekonomiskt utsatt. Och det är faktiskt ingenting du kan sätta dig emot. Det är fakta.

Att du sedan tycker för egen del att en fattig människa är någon som sover utomhus eller i bästa fall i en trappuppgång eller på ett härbärge, som går i trasiga kläder och inte äger mer än det hon har på sig, är något som gäller i många länder fortfarande trots vår tekniska utveckling och möjligheter att hjälpa varandra över nationsgränser.

Jag tycker synd om er som inte förstår vilka följderna av fattiga människor blir. Ett bra, men mycket talande exempel, är Usama. Hade inte han vuxit upp med fattigdom och krig, umbäranden och konflikter, hade förmodligen 3000 människor sluppit sätta livet till för 11 1/2 år sedan. Hade han fötts till ett liv långt från misär, hade han inte blivit den han blev.
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-01 20:46:32 följande:
    Vår lagstiftning när det gäller försörjningsstöd, utgår från Riksnormen som används som verktyg att avgöra om man har rätt till ekonomiskt bistånd. Ligger man under Riksnormen har man ofta rätt att få försörjningsstöd.  Riksnormen avgör om man är fattig eller ej. Alltså finns det inskrivet i lagen vem som är att betrakta som fattig. Du tror väl ändå inte att bedömningar när det gäller försörjningsstöd är något alldeles godtyckligt?

Du kanske skulle ta och läsa vad TS skriver, istället för att ögna en rubrik?

Du virrar till det, har problem med begreppen och tar miste på saker och ting.

Fastän du påstår det så finns det ingen lagstiftning kring vem som är fattig eller inte. Du blandar ihop lag med råd och definitioner och riksnormen bestämmer inte vem som är ”fattig” eller ej. 

”Fattig” är ett subjektivt tyckande – även RB:s sida. Man har bara valt en gräns och kör på det. Visst, tycker man att den gränsen är OK så är det bara att räkna, men nu undrade TS varför folk säger att ”det inte finns några fattiga” och då måste man ju kunna få förklara för henne att det beror på att de som kallas fattiga kanske inte alltid är det – i världen utanför excel-kolumnen. 

Du har lagt ut din personliga historia i tråden, så jag kan förstå varför du tar ämnet personligt, men du tror inte det är dags att ge upp detta konstanta upprepande om att det bara är TS (och din) version av verkligheten som får gälla? Det leder vare sig dig eller tråden någon vart att du ska hoppa på alla som ifrågasätter det TS argumenterar för.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?