• Argo

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

hallonfot skrev 2012-03-20 17:57:34 följande:
    Ja, då blir det ju fel. Jag har absolut inte råd att köpa dyra märkeskläder till mig själv. jag sparar lite varje månad hela året för att kunna köpa bra kvalitetskläder till sonen på vintern.
    Men trots att jag inte har råd med märkeskläder eller senaste mobilen, så anser jag absolut inte att jag är fattig 
    Just så, och så känner nog de flesta.

Men säg det till de som ställt upp i kvällspressen och visat upp sin "fattigdom" när barnen inte haft råd med senaste hip-hop-jeansen för 2000 spänn.

http://www.expressen.se/nyheter/gustav-14-ager-bara-ett-par-jeans/

Man kanske inte är fattig för att man får nöja sig med Dressman?
  • Argo
    hallonfot skrev 2012-03-20 18:12:19 följande:
    Nej, man är verkligen inte fattig om man får "nöja sig med" dressman, anser jag
    Och ändå, i statistiken och enligt RB:s och TS: benämning, så är den där familjen fattig. Eftersom de vid något tillfälle har mottagit socialbidrag.

Det står inget i artikeln om att de inte har mat och bostad eller saknar någonting annat basalt - annat då än möjligen ett par moderiktiga hip-hop-jeans.
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 07:36:52 följande:
    En lösning skulle kanske vara att deportera alla relativt fattiga till länder med absolut fattigdom.... Att ingen har tänkt på det! Skulle faktiskt inte bli förvånad om det kommer som förslag i framtiden. Att känna solidaritet och att inse att alla inte har möjlighet att kunna arbeta verkar ha fått ett starkt fäste i Sverige.
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
  • Argo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-21 08:23:15 följande:
    Jag tror att Ebba, vars familj åker utomlands 3 gånger per år, har ett sommarhus i Stockholm skärgård, som har egen häst, åker på div. läger och resor med kompisar när hon inte shoppar kläder och prylar till sitt hitech rum hemma, skulle ha betydligt mer att lära av att bo i ett sånt land!

Ebba har säkert nåt att lära hon med men Gustav då, han som jag frågade om? 

Du anser att han är fattig (eftersom du oreserverat köper RB:s definition) men det enda han verkar sakna är ett par hip-hop-jeans om man ska tro artikeln om honom. Vad kan han lära sig om att vara ”fattig”? 

Om det inte vore så att Gustav råkade hamna i nom RB:s benämning av fattigdom – hade du då, efter eget övervägande, ansett att Gustav är fattig?

• Argo
    Regnig måndag skrev 2012-03-21 08:41:16 följande:
    Hade du tagit dig tid att bara läsa hur RK definierar fattigdom så skulle du förhoppningsvis inse att det inte handlar om speciella jeans. Varför så dryg och sarkastisk?

Eller du kanske menar att det duger med vadmal och att människor ska vara jäkligt tacksamma över lump?

Frågan i sig är i grunden varken dryg eller sarkastiskt. Däremot kan den säkert uppfattas som så om man står på andra sidan staketet och reservationslöst försvarar ex RB:s begrepp ”fattig”. 

Eller … jobbig … kanske den snarare upplevs som?! 

Gustav i artikeln RÄKNAS in som fattig av RB eftersom hans mamma vid något tillfälle under året erhållit socialbidrag. I artikeln framkommer ingenting som tyder på att de saknar vare sig mat, kläder eller boende men däremot har Gustav inte råd med ett par speciella moderiktiga jeans och detta beklagar han sig över, så jo jeansen har allt i världen med detta att göra. 

Är Gustav fattig (på riktigt, alltså), eller är Gustav ett bevis på att RB:s statistik kanske inte är helt rättvisande? Är det att vara fattig att vara hänvisad till Dressman? 

Gustav ställer upp på att kallas fattig i artikeln. Vad tror TS att han skulle kunna lära sig om fattigdom i en annan del av världen?

• Argo
    Regnig måndag skrev 2012-03-21 08:43:10 följande:
    Fel fråga, den här handlar om Sverige.

Rätt fråga: Skulle du lära dig något av att bo på härbärge?

Fel fråga? För vem? Ja, det handlar om Sverige. Det handlar om Gustav som enligt RB och TS är ett fattigt barn men vars stora brist i världen, av det som framkommer, är att han saknar moderiktiga jeans. Gustav bor inte på ett härbärge så det om något är fel fråga i sammanhanget.

• Argo
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-21 19:26:05 följande:
    Som vi redan har konstaterat så kan de flesta som har försörjningsstöd leva bra här i Sverige. Det är de som INTE får denna hjälp som är fattiga. Man ÄR fattig när man inte har råd med både mat och bostad.

Fast för trådens skull: även om de flesta som får socialbidrag kan leva hyggligt i Sverige så räknas ALLA dessa som ”fattiga”. Enligt definitionen hos RB och i TS.

• Argo
    Anonym (f.d. fattig) skrev 2012-03-22 13:51:02 följande:
    Jo, jag vet, men det känns konstigt eftersom det på nåt sätt knuffar undan de som faktiskt är fattiga i vårt land och får det att se ut som att verklig fattigdom (där man inte har så att det räcker till mat, kläder och bostad) inte finns i Sverige. Men det är min personliga åsikt...

Ja, det är ett konstigt synsätt. Det tycker nog de flesta. Framförallt är det ett väldigt stelbent mått på ”att vara fattig”. 500 spänn i extra stöd från socialen en månad så är du fattig – oavsett hur mycket extra du tjänar under resten av året.

• Argo
    Annette 732 skrev 2012-03-22 14:08:57 följande:
    såg att någon tog upp bio,simhall och lekland.
    at gå på bio har jag gjort 1gång i mitt 35åriga liv,inget jag har behov utav.
    simhal,vad är fel med landets ute badplatser?
    lekland? det fins väl lekplatser,skog,grönytor...
    herregud.

I viss mån kan man visst argumentera för att bio och bad är ”en nödvändighet” för barn. Om inte annat är det nyttigt för barnen att kunna hänga med kompisarna på bio. Men samtidigt inräknas detta till viss del i socialbidraget under ”fritid och lek”, så är man automatiskt fattig för att man tar emot socialbidrag?

• Argo
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-22 14:27:33 följande:
    ALLT BEROR PÅ HUR STOR FAMILJEN ÄR,FLERA BARN SÅ KAN JU EN FAMILJ LIGGA PÅ 15-20.000KR/MÅNd I SOCIALBIDRAG.

en ensam person får hyran betald+2.950kr till övrigt som mat,andra räkningar,hygien,kläder osv...

I sig spelar det ingen roll hur stor familjen är eftersom bidraget räknas ut per person. Varje person, oavsett om det är en eller tio i en familj, har en viss summa för ”lek och fritid”.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?