• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 19:18:05 följande:
    alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.
    Jaha?
    Alla människor har din släkt i närheten förmodar jag?
    Eller jag antar att du menar att jag ska lpta min blinda, reumatiska pappa hjälpa mig att flytta nästa gång så kan jag bjuda på lite fika.
    *facepalm*
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    Fast din undernärdhet är inget bevis, faktiskt. Därför att du kan bli undernärd fastän du har en inkomst på 12220000 kr.
  • Anonym

Så här ser min och min mans situation ut:

Vi har två barn (3 och 5 år). Mannen har inget jobb, och får ingen A-kassa. Jag studerar och får ca 9 500 kr i månaden. Plus att vi har barnbidraget. Vår hyra ligger på 5200 kr i månaden (en tvåa). Vi har båda skulder hos kronofogden och får således ingen billigare eller mindre lägenhet eftersom vi inte är kreditvärdiga. Barnen ska ha det de behöver plus att vi oxå måste ha mat givetvis.
    I sommar ska jag jobba, men börjar inte förrän i juli och får inte min första lön förrän i slutet av augusti. Mina sista csn-pengar får jag i maj och då är det bara på 7 000 kr.
    Jag har pratat med soc och så här säger dem:
    *Ni måste flytta till en billigare eller mindre lägenhet (men det kan vi inte eftersom vi inte är kreditvärdiga)
    *Ni får inget försörjningsstöd under de månader ni inte får pengar eftersom du (jag alltså) pluggar och därför inte står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % (Jag studerar på distans och lägger ner ca två timmar på att söka jobb varje dag)
    *Soc säger att våra barn kommer bli placerade hos en jourfamilj tills vi får igång ekonomin igen (de gör alltså hellre så än att ge oss pengar)
    Vi måste sparar ihop minst 7000-8000 kr för att klarar oss någorlunda under de två månader jag inte jobbar, för att slippa att våra barn får flytta ifrån oss.
    Vi har överklagat detta 4 gånger.       

• Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 19:51:33 följande:
    de räcker till hyran och räkningar och mat, men kanske inte till märkeskläder och dyra abbonnemang och diverse prylar
    Heeelt rätt, det räcker inte till det.
    Det räcker inte heller till en näringsrik kost, till kläder öht, läkemedel som kan vara nödvändig men ändå inte ingå i soc. Det är en fruktansvärd massa saker pengarna inte räcker till, helt sant.

Så vart var det du ville komma med din fullkomligt briljanta observation?
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 19:56:20 följande:
    Jag menade inte att just du betalade överpris för något - det var mer en allmän kommentar att folk i allmänhet och vem som helst, ofta väljer galet på grund av prioriteringar eller okunskap.
    Visst kostar sådana tjänster.
    Och du ansåg i den situationen att det var viktigare att betala för och få hjälp med den tjänsten än att köpa ny säng och dator just då. Eller ...?
    Fast den som skrev kommentaren kanske hade valt att låna en bil, gratis eller mot ersättning och med den kört 20 vändor fram och tillbaka med alla lådor och möbler. Och förmodligen skulle hon burit och packat själv. Jag beställde flyttstädning när jag flyttade sist - för 14 år sedan. Då hade jag två mycket små barn och befann mig i en situation då jag var helt slut.
    Min far opponerade sig mot mitt val. Han tog inte aktiv del i vare sig oss eller våra flyttbestyr när vi var små. Jag flyttade sex gånger tills jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
    Min flyttstädning kostade ungefär 3000 kr. Väl använda pengar.
    Naturligtvis hade jag valt på annat sätt om jag hade haft körkort eller haft någon annan som kunde ha hyrt en lätt lastbil och kunnat bära.

Jag gör skillnad på behöver eller vill ha.
    Jag behövde flytta men dator och säng var något jag ville ha.

Så gör jag med det mesta, funderar om jag behöver ha eller bara vill ha.
    Bra sätt att inte sätta sig i skuld i onödan.
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 20:01:35 följande:
    och jag vill ha massage på remiss från min läkare/psykolog,för de är de som säger att jag behöver det för jag är så orolig hela tiden att jag går och späner mig omedvetet.
    har nu 2ggr betalat det själv,400kr för en timme,får helt enkelt ta mig råd.
    nu sitter jag här och är orolig för att jag kanske komer åka på en knäoperation..
    Du ser ingen skillnad på att man vill baföatt och för att det är nödvändigt att ta sig upp ur sängen.
    Du är makalöst empatilös och fruktansvärt oförskämd, hoppas att det är flera som påpekat det för dig IRL.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 20:04:35 följande:
    ja, titta på Angelina Jolie, hon är mycket mer undernärd än jag, stackars människa:)
    Vad har hon med diskussioner om fattigdom att göra?
    Förklara.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:04:09 följande:
    Till alla er som inte kan få hjälp med flytten!
    Har ni inga vänner? I så fall varför? Kanske dags att fundera lite "inga pengar, inga vänner". Kan det vara så att ni kräver så pass mycket mer än ni ger så det har tagit stopp från alla håll? 
    Eh, är du dum eller spelar du eller är du ett troll?
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 20:08:40 följande:
    Men varför har han ingen A-kassa? Om ni inte gått med i A-kassan (och inte lagt undan de pengarna som den skulle kostat) så är det självvalt.
    Har han sökt sommarjobb? 

Varför börjar du inte jobba förrän i juli? finns massor jobb inom vården i juni.
    Varför jobbar du inte extra nu när du studerar?

För att han gick med i A-kassan för sent. Det är hans eget fel, visst, men inte mitt fel. Jag vet inte hur vi skulle ha kunnat lägga undan pengar, det har varit så här i 8 år för oss. (Han har haft jobb emellanåt, men bara kortare vik). Han säker sommarjobb hela tiden, överallt. Har även sökt i Norge.
    Jag har även sökt andra sommarjobb, alla sommarjobb. Jag skulle ha börjat jobba i början av juni, men fick i fredags veta att det blivit ändrat.
    Jag jobbar extra, men så pass sällan att det kanske ger en hundrin extra i månaden  
  • Anonym
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:12:14 följande:
    Har ännu inte läst alla hundratals sidor här, men ponera att fattigdom beror på dåliga val i livet... är det då rätt att en förvirrad tonåring ska förväntas sota för sina dåliga val under resten av sitt liv? Och en lågutbildad, ung kvinna som plussar och mår dåligt vid blotta tanken på abort, ska hon skylla sig själv och inte få någon hjälp när hennes barn inte kan följa med på skolutflykterna?

Även de som är fattiga p.g.a missbruksproblem - de som ingen vill se åt i trådens första 30 sidor - har jag svårt att skuldbelägga och strunta i. Missbruk och fattigdom går mycket riktigt hand i hand, men både missbruk och fattigdom har också en viss "ärftlighet" - är det så konstigt att en tonåring med depressioner, frånvarande föräldrar, missbrukande föräldrar etc ets börjar dricka eller knarka? Hur kan vi vända denna människa ryggen och säga att hon, när hon vuxit upp och inte blivit kvitt sina problem, inte kan förvänta sig hjälp eftersom hon bara har sig själv att skylla?!?
    Det här är det klokaste och mest insiktsfull jag läst i den här tråden. {#emotions_dlg.flower}

ÖHT är detta en raritet på FL.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?