• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 19:18:05 följande:
    alltid när jag har flyttat har jag bett om hjälp utav föräldrar/vänner och bjudit på middag eller fika som tack!
    jag har flyttat 7ggr i mitt liv.
    Jaha?
    Alla människor har din släkt i närheten förmodar jag?
    Eller jag antar att du menar att jag ska lpta min blinda, reumatiska pappa hjälpa mig att flytta nästa gång så kan jag bjuda på lite fika.
    *facepalm*
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    Fast din undernärdhet är inget bevis, faktiskt. Därför att du kan bli undernärd fastän du har en inkomst på 12220000 kr.
  • Anonym

Så här ser min och min mans situation ut:

Vi har två barn (3 och 5 år). Mannen har inget jobb, och får ingen A-kassa. Jag studerar och får ca 9 500 kr i månaden. Plus att vi har barnbidraget. Vår hyra ligger på 5200 kr i månaden (en tvåa). Vi har båda skulder hos kronofogden och får således ingen billigare eller mindre lägenhet eftersom vi inte är kreditvärdiga. Barnen ska ha det de behöver plus att vi oxå måste ha mat givetvis.
    I sommar ska jag jobba, men börjar inte förrän i juli och får inte min första lön förrän i slutet av augusti. Mina sista csn-pengar får jag i maj och då är det bara på 7 000 kr.
    Jag har pratat med soc och så här säger dem:
    *Ni måste flytta till en billigare eller mindre lägenhet (men det kan vi inte eftersom vi inte är kreditvärdiga)
    *Ni får inget försörjningsstöd under de månader ni inte får pengar eftersom du (jag alltså) pluggar och därför inte står till arbetsmarknadens förfogande till 100 % (Jag studerar på distans och lägger ner ca två timmar på att söka jobb varje dag)